Gå til hoved-indhold

Drabant 24: Forårsklar på seks timer - med en skovl

To år i vandet gav 30 kilo muslinger i bunden af min Drabant 24. Så brugte min far en skovl til at rense bunden. Og min gode ven Allan Røhr fra ShipService i Kerteminde, viste hvordan man er hurtig.

Af Troels Lykke |

Chok, tænkte jeg da min Drabant fra 1976 hang i kranen i den her uge. Bunden var fyldt med muslinger, efter to år i vandet og kun et tyndt lag VC17 havde der været på.

Men seks timer senere var min båd klar. Allan Røhr fra det nye firma ShipService, der står for klargøring, gelcoat, elektronik og andet, viste mig hvordan den ged sku barberes, eller rettere sagt poleres.

Min far, der sejler en svensk Comfortina 35 og ikke fatter hvad jeg vil med en lille, irriterende Drabant 24 uden ståhøjde, oliefyr og toilet om bord, hjalp også til.

Han tog resolut en skovl og begyndte at skrabe muslingerne af bunden. Selv tog jeg en skraber og Allan Røhr en højtrykspuler. To timer efter var bunden klar til at blive malet.

Jeg havde dog nær smadret min ryg, da havnens folk bad mig om at fjerne de 30 kilo muslinger. Dem smed min far i en pose. Godt man har en far, der er håndværker.

I mellemtiden havde Allan Røhr sat et stativ langs siden af båden op og på to timer havde han poleret mit fribord med Hempels Wax TecCel, som det eneste, på min sprøjtemalede båd, med en maskine med rigelig motorkraft, som han udtrykte det.

Seks timer - hvorfor længere tid?

- Hvorfor være flere dage om at gøre en båd forårsklar, når du kan gøre det på en dag. Tit bruger folk det forkerte på båden og alt for meget, fordi at producenter vil sælge så meget polish og voks. Men bruger du det rigtige er der mange genveje. Havde jeg skulle gøre det alene ville det tag mig 10 timer at vaske, polerer fribord og male båd og vi tager 2.500 kroner for det, plus materialer, sagde min ven, der selv sejler i en Dufour 40, der også ligger på bro 3 i Amandas by, hvor min Drabant nu også ligger.

For på en time havde min far og hans hustru, Jette og jeg malet bunden to gange med Hempels Waterglide og givet ekstra på køl, ror og i stævnen, som Allan Røhr sagde jeg skulle, der hvor bundmalingen slides af hurtigere.

Seks timer efter var min Drabant 24, Dagmar D, klar og er allerede i vandet. Næste gang skal båden op efter et år og hvis jeg sejler mere hjælper det også så der ikke kommer 30 kilo muslinger i bunden. Pinligt.

Allan Røhr fra <link www.facebook.com/proconsultshipservice - external-link-new-window "Opens external link in new window">ShipService</link> er også Raymarines mand på Fyn og han fiksede min selvstyre, der kun kunne få båden til at cirkle. Når jeg trykkede på grøn sejlede den til bagbord og rød til styrbord. Det fik Allan rettet på Raymarines selvstyre, det tog ham 45 sekunder. Nu kan selvstyren holde kursen og trykker man på grøn, drejer båden mod styrbord, smart.

Drabant 24: Forårsklar på seks timer - med en skovl

To år i vandet gav 30 kilo muslinger i bunden af min Drabant 24. Så brugte min far en skovl til at rense bunden. Og min gode ven Allan Røhr fra ShipService i Kerteminde, viste hvordan man er hurtig.

Af Troels Lykke |

Chok, tænkte jeg da min Drabant fra 1976 hang i kranen i den her uge. Bunden var fyldt med muslinger, efter to år i vandet og kun et tyndt lag VC17 havde der været på.

Men seks timer senere var min båd klar. Allan Røhr fra det nye firma ShipService, der står for klargøring, gelcoat, elektronik og andet, viste mig hvordan den ged sku barberes, eller rettere sagt poleres.

Min far, der sejler en svensk Comfortina 35 og ikke fatter hvad jeg vil med en lille, irriterende Drabant 24 uden ståhøjde, oliefyr og toilet om bord, hjalp også til.

Han tog resolut en skovl og begyndte at skrabe muslingerne af bunden. Selv tog jeg en skraber og Allan Røhr en højtrykspuler. To timer efter var bunden klar til at blive malet.

Jeg havde dog nær smadret min ryg, da havnens folk bad mig om at fjerne de 30 kilo muslinger. Dem smed min far i en pose. Godt man har en far, der er håndværker.

I mellemtiden havde Allan Røhr sat et stativ langs siden af båden op og på to timer havde han poleret mit fribord med Hempels Wax TecCel, som det eneste, på min sprøjtemalede båd, med en maskine med rigelig motorkraft, som han udtrykte det.

Seks timer - hvorfor længere tid?

- Hvorfor være flere dage om at gøre en båd forårsklar, når du kan gøre det på en dag. Tit bruger folk det forkerte på båden og alt for meget, fordi at producenter vil sælge så meget polish og voks. Men bruger du det rigtige er der mange genveje. Havde jeg skulle gøre det alene ville det tag mig 10 timer at vaske, polerer fribord og male båd og vi tager 2.500 kroner for det, plus materialer, sagde min ven, der selv sejler i en Dufour 40, der også ligger på bro 3 i Amandas by, hvor min Drabant nu også ligger.

For på en time havde min far og hans hustru, Jette og jeg malet bunden to gange med Hempels Waterglide og givet ekstra på køl, ror og i stævnen, som Allan Røhr sagde jeg skulle, der hvor bundmalingen slides af hurtigere.

Seks timer efter var min Drabant 24, Dagmar D, klar og er allerede i vandet. Næste gang skal båden op efter et år og hvis jeg sejler mere hjælper det også så der ikke kommer 30 kilo muslinger i bunden. Pinligt.

Allan Røhr fra <link www.facebook.com/proconsultshipservice - external-link-new-window "Opens external link in new window">ShipService</link> er også Raymarines mand på Fyn og han fiksede min selvstyre, der kun kunne få båden til at cirkle. Når jeg trykkede på grøn sejlede den til bagbord og rød til styrbord. Det fik Allan rettet på Raymarines selvstyre, det tog ham 45 sekunder. Nu kan selvstyren holde kursen og trykker man på grøn, drejer båden mod styrbord, smart.

Tilbage