minbaad.dk
tirsdag 21. november
Nicolai Sehested sejler på denne båd AkzoNobel. Her surfes på vej ud fra Lissabon mod Cape Town. Foto: Martinez

Nicolai Sehested sejler på denne båd AkzoNobel. Her surfes på vej ud fra Lissabon mod Cape Town. Foto: Martinez

Derfor Volvo Ocean Race

Sejlsporten må glæde sig over at Volvo hvert 3. år pumper et par hundrede millioner kroner i sejlsporten. Det betød at vi kunne nyde tv-billeder fra helikoptere over VO 65er, der surfede med 30 knob væk fra Lissabon.

Redaktøren | 07-11-2017 11:08 | Af  Troels Lykke

Efter fire dage i Volvo Ocean Race-land i Alicante er jeg atter tændt på sejladsen - selvom den først slutter til juni i Holland, men kigger forbi Aarhus 22. juni til sailby.

Sejladsen er noget af det ultimative hårdeste for holdsport i sejlads, hvor sloganet lyder: Kør ikke på til du er træt, kør på til du er færdig.

Alle giver sig i sejladsen, hvor drenge bliver til mænd, som min far fortalte mig, der stod i KB, da han spillede fodbold i 50erne.

Det som jeg vil rose Volvo for er, at sejladsen bringes ind i stuerne. Senest med denne helikopteroptagelse, der vises på YouTube, som fx her, hvor man for alvor får set VO 65erne næsten blive omdannet til U-både, når Atlanterhavsbølgerne står ind over.

Se også denne kæntring med Scallywag

Jeg var målløs da jeg så billederne. Folk stod helt ude agten og ballasttanke var fyldt op, så snuden ikke dykkede for meget.

Den slags kræver dygtige sejlere. En fejl kan være fatal. Når produceren fra Volvo Ocean Race så pludselig slår om til on bord kameraerne og en erfaren Brunel-sejler forklarer Peter Burling (OL-guldvinder og AC-vinder) og andre nye i Volvo-sejladsen om, hvad DET HER handler om, så bliver jeg imponeret.

Burling, the Golden Boy, bliver en mand efter den her tur. Denne gang sejles der mere i sydishavet, da der sejles fra Cape Town til Melbourne, som noget nyt og selvfølgelig i Stillehavet, når der sejles fra New Zealand til Brasilien.

Vil også rose Volvo Ocean Race for appen til ens mobil, her får man lynhurtigt et overblik over hvor bådene ligger og der er adgang til video og andet.

Og appen er gratis, modsat i America's Cup, der åbenbart ikke vil ud til sejlerfolket, men kun eliten.

AC poster heller ikke på YouTube, da de har solgt rettigheder til tv-stationer, men hos Volvo Ocean Race, deler man gratis ud med film til medierne. 

Tak Volvo.

Troels

Bookmark and Share







Felter med * skal udfyldes


FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer


Besøg os på facebook




MORTEN LORENZEN TAGER ORDET