Gå til hoved-indhold

Sportsbåde: Lettere og hurtigere down under

TENDENS: Australien og New Zealand sprøjter nye sportsbåde ud, men i modsætning til traditionelle både er de meget lettere, og hurtigere, det forklarer Jørgen Kjær Frandsen her.

Af Jørgen Kjær Frandsen |

Udviklingen inden for sportsbåde går i øjeblikket i modsat retning af de større bådtyper. Sportsbådene bliver lettere og kvikkere.

Ved de netop afholdte Australian Sports Boat Association National titles, vil en nærlæsning af resultatlisterne give lidt stof til eftertanke.

Uanset om det er hårdt vejr (15m/s.) eller meget let luft, har der været en tendens til, at de ekstremt lette sportsbåde som Shaw 650 og Egan 727 er hurtigst, både på mål og i ren sejltid.

Superlav totalvægt

Netop sportsbådene går lidt modsat strømmen for alle de nyere, større både.

Ved sportsbådene satser man på en meget lav totalvægt for bådene (Shaw 650, 395 kg.) og (Egan 727,  425 kg.) og giver dermed besætningens totale vægt en større rolle i spillet. Kun på denne måde kan de meget lette sportsbåde få alle hestekræfterne ud af de overriggede både.

Modsætningsvis har de mere traditionelle både som Melges 24, Elliot 7m og T-boats ; T7 og T8 valgt at have større kølprocent, og stiller dermed også krav til en mindre/lettere besætning.

Det billede ser vi også på store både i dag. Eksempelvis har en moderne First 45 mere kølvægt end totalvægten på en 20 år gammel X-119.

Hvor alle nye både, eksemplificeret ved fx First 45, går i retning af flere HK og større kontravægt, så er de hurtigste sportsbåde som f.eks. Shaw 650 og Stealth7m gået i retning af mindre totalvægt og større effekt fra besætningens vægt.

Det er spændende læsning at se de rene sejltider, for hver af de 8 sejladser med 20 meget forskellige både, som dog alligevel kommer i mål med relativt kort afstand. Faktisk ikke større afstand en et tilsvarende klassebådsløb.

  • Egan 727
    Vinderen af dette års national title blev en Egan 727, som er en hjemmebygget kulfiber-racer konstrueret af Brenden Egan, som er kendt for sine Stealth både som de seneste 6 år har været med til at præge sportsbåds-scenen i det australske. Båden er identiske med Stealth 7m, men med en flad skiff lignende overbygning. Båden blev søsat januar måned 2010, og er altså allerede båden man skal slå.

  • Shaw 650
    Den nye New Zeelandske Shaw 650 der netop er gået i serieproduktion, har også kridtet banen op til noget stort. Netop ankommet til Australien nåede besætningen netop at få båden trimmet ind til flotte resultater, og med en samlet andenplads har de også vist, at man skal holde øje med dem. Båden der deltog i Australian Sports Boat Association National titles var også hjemmebygget og blev som Egan 727 også søsat i 2010.

  • Sports8
    På en flot tredieplads kommer 49ér konstruktørens eget bud på en sportsbåd, nemlig 79éren. Dette er en ekstrem let sportsbåd med aftagelige vinger. Den er netop gået i produktion med svingkøl og hedder idag Sports8. Båden kom godt ind i kampen da først de kraftige pust havde lagt sig. Med flere sejladser først over stregen så var det primært det høje mål som den måtte slås med.

CE regler hæmmer lysten

Herhjemme er vi underlagt restriktive CE regler som gør, at der ikke bliver bygget så mange både af private længere. I gamle dage så vi den ene sjove konstruktion efter den anden.

I vore dage kommer der kun nye både på kapsejladsbanerne, hvis en importør begynder at sælge en ny bådtype til en meget lav introduktionspris. Eksempelvis så vi for et par år siden flere Farr 25 (Platu 25) idet den tyske forhandler tilbød båden til en rigtig god pris.

Senest har vi set CB66´eren med stor vækst på det danske marked, men også primært grundet prisen.

Seneste tendens på det danske marked er import af brugte Melges 24, som nu kan fås fra 150.000 kr. inkl. nye sejl og fantastiske trailere (vel og mærke byggenr. 400 og op efter). Meget tyder på at det er Melges som vinder kampen om sportsbådsmarkedet her i landet. Den har en stor international klasse og rent faktisk kan både af ældre dato købes fra 80.000 kr. 

(Jeg har ikke glemt J-80 men betragter mere denne båd som en god skolebåd når man gerne vil lære at sejle med bovspryd og fuldplanende både.)

Er der nogen der tør satse?

Produktion af moderne sportsbåde er ikke noget, der kræver det store timeforbrug og ej heller materialeforbrug, alligevel er der ikke nogen i den danske bådproduktion som tør producere moderne sportsbåde. 

Vi kan jo håbe på, at der en dag er en konstruktør eller amatørbygger, der tør tage udfordringen op og skabe noget der er sjovt at sejle.

Vi har jo traditionelt været en nation af sejlere der tør prøve nye veje…
 X-79, Banner 23 rc, 717 ood, Extase, Jensen 20, Dynamic 2000 og mange mange flere.

Personligt håber jeg selv på at have en Stealth7m klar på kapsejladsbanen inden for et par år, men til den tid kan det jo være at der er kommet nyt på den internationale sejlerscene, som f.eks. en Wellbourn 25. Det er en 25 fods sportsbåd med tværstillede hydrofoiler/vinger.

Jeg håber med denne lille gennemgang, at have skærpet nysgerrigheden hos flere sejlere, og hvis bare en tør bygge en ekstrem sportsbåd, så kan det jo være at der er flere der følger efter.  

Vinderbåden Blokes World (Egan 727) er hjemmebygget helt i Kulfiber og søsat Januar 2010.

Se flere fotos fra Australian Sports Boat Association National titles på facebook:facebook.com/album

Resultaterne her:results.rqys.com.au

Og bådene her:
www.stealth7.org

www.shaw650.com

www.sports8.com.au

content-loader
content-loader
content-loader