Gå til hoved-indhold
Ønsker atleterne til OL at kommunikere på sociale medier skal de passe på ikke at overtræde reglerne. Foto: ol.dkKapsejlads
Ønsker atleterne til OL at kommunikere på sociale medier skal de passe på ikke at overtræde reglerne. Foto: ol.dk

IOC: Mundkurv til OL-deltagere

Atleterne til sommer-OL i England skal passe på, hvad de skriver på Facebook og Twitter. Den olympiske komité har lavet et regelsæt, der begrænser deres ytringsfrihed på sociale medier.

Af katrine bertelsen |

Der gælder særlige regler for atleter, trænere og ledere under OL - verdens største sportsbegivenhed. Det skriver ol.dk, Danmarks officielle OL-webside.

I OL-perioden må atleterne meget gerne blogge, skrive på Facebook og tweete, men IOC tillader ikke at det sker i rollen som journalist eller i en kommerciel sammenhæng.

Den internationale olympiske komite (IOC) opfordrer atleter og andre akkrediterede personer til at dele deres oplevelser under OL i de nye sociale medier eller blogs. Men det skal ske i "jeg"-form og i dagbogsform. Det betyder, at man ikke må agere som journalist og rapportere fra OL-konkurrencerne.

Olympiske deltagere må ikke promovere egen sponsor, et produkt eller et brand i OL-perioden, som varer fra den olympiske landsby åbner 16. juli til den lukker 15. august 2012. Det er et princip, som også fremgår af det olympiske charter.

- IOC har altid værnet meget om de officielle sponsorer og tv-rettighedshaverne, som i sidste ende er dem, der finansierer OL i dyre domme. Atleterne må derfor ikke reklamere for egne sponsorer i OL-perioden, fordi OL-brandet og de olympiske ringe er forbeholdt de officielle olympiske sponsorer, siger Jesper Frigast Larsen, der er OL/Elitechef i DIF.

I DIF's OL-håndbog til atleter, trænere og ledere beskrives IOC's retningslinier for brugen af sociale medier og reklamereglerne, så det danske OL-hold kender til retningslinierne i god tid inden OL.

- IOC opfordrer direkte atleter, trænere og ledere til at dele deres oplevelser under OL på Facebook, Twitter og andre sociale medier. Men deltagerne må ikke uploade videoer fra de olympiske arenaer og kun fotos hvor de selv optræder eller har samtykke fra andre på billedet såsom holdkammeraterne. Sådan har det også været ved de seneste OL. IOC ønsker, at det skal være de 25.000 akkrediterede mediefolk, der udfører journalistisk arbejde, og at det kun er rettighedshaverne - i Danmark er det DR og TV2 - der må transmittere levende billeder fra OL, siger Jesper Frigast Larsen.

Se IOC’s regler for OL-atleterne her: www.ol.dk

content-loader
content-loader
content-loader