Gå til hoved-indhold
Borgerne har ofte forsøgt at få politiet til at rykke ud - men forgæves. De har hver gang fået svaret 'vi har ikke tid og ressourcer'. Foto: Troels LykkeHavne
Borgerne har ofte forsøgt at få politiet til at rykke ud - men forgæves. De har hver gang fået svaret 'vi har ikke tid og ressourcer'. Foto: Troels Lykke

15 ud af 14.000 sejlere blev i år taget for fartsejlads i København

Politiet sender en patrulje to til tre gange om ugen fra omkring maj til september i Københavns Havn, siger politiet, der ikke selv har en båd. Borgere er irriteret over fartsyndere.

Af Troels Lykke |

Københavns borgere retter stærk kritik mod politiets indsat, når det gælder om at komme problemet med den hasarderede sejlads til livs.

Flere af dem beretter om daglige vanvidsejladser på strækningen Langelinie - Langebro, hvor øjenvidner fortæller politiken.dk, at sejladsen ofte er både hensynsløs og livsfarlig.
 
Borgerne har ofte forsøgt at få politiet til at rykke ud - men forgæves. De har hver gang fået svaret 'vi har ikke tid og ressourcer'
 
Politiet tager én ud af 933 sejlere for fartsejlads

En optælling foretaget i sommeren 2011 viser, at der sejlede omkring 14.000 både gennem Københavns Havn.

Der skal være god grund, før vi sejler ud på opkald fra borgere. Tiden er jo ofte forpasset, inden vi kommer ned til båden og ud i havnen
 
Mogens Knudsen Operativ leder af færdselsafdelingen i Københavns Politi

Politiet har i år indtil videre taget én person for sprit-sejlads og mellem 10 og 15 personer for at overtræde fartgrænsen på 5 knob i timen - som svarer til 9 kilometer i timen.

Voldsom sejlads

Operativ leder af færdselsafdelingen i Københavns Politi Mogens Knudsen vil ikke kommentere, om politiet har fanget nok af de sejlere, der sejler for stærkt.

Selskabet By og Havn, der blandt andet står for driften af Københavns Havn, oplever som mange af Københavns borgere den voldsomme sejlads på tætteste hold.
 
»Vores opfattelse er, at der gennemgående bliver sejlet for stærk - til stor gene for de såkaldte bløde trafikanter i havnen«, siger havneassistent i By og Havn Jens Frank til politiken.dk.

De har ikke selv en strategi for at komme problemet til livs, men følger den plan, politiet har lagt.
 
»Vi har ikke myndigheden til at gribe ind - det er politiets opgave. Derfor kan det ikke nytte noget, at vi sejler ud og udøver en myndighed kun politiet har«, siger Jens Frank.

Fartsyndere nok
 
By og Havn kan ikke vurdere, om der bliver fanget nok fartsyndere i havnene.

 Københavns Politi har ikke deres egen båd til patruljering. I stedet har de en samarbejdsaftale med selskabet By og Havn om at låne båd og mandskab, der kan patruljere og rykke ud i havnen. Den aftale er Mogens Knudsen tilfreds med, selvom både køretid til havnen og omklædning tager tid for dem.
 
»Der skal være en god grund, før vi sejler ud på opkald fra borgere. Tiden er jo ofte forpasset, inden vi kommer ned til båden og ud i havnen, når en borger ringer og siger, at en bådfører har sejlet for stærkt«, siger han.

Jesper Olesen fra Københavns Færdselspoliti står sammen med seks mand for selve patruljeringen i havnene.
 
»Vi sejler patrulje to til tre gange om ugen fra omkring maj til september, og så selvfølgelig når der er brug for det ved særlige indsatser«, siger Jesper Olesen.

Kilde: politiken.dk

content-loader
content-loader
content-loader