Igen i år sponserede BådNyt en del af præmierne. ArkivfotoTur
Igen i år sponserede BådNyt en del af præmierne. Arkivfoto

Hobie Tour med trykkede ribben

Skovshoveds Hobie fleet var i weekenden på deres årlige ”Tour de Øresund”, en turkapsejlads. De fik alt fra 0-12 m/s, og havari gav trykkede ribben.

Af katrine bertelsen |

Claus Engelsen fra Hobie Cat fleeten i Skovshoved skriver:

Lørdag morgen mødtes 12 forventningsfulde hobiebesætninger i sejlerhuset på Skovshoved havn. Solen skinnede,  temperaturen var over 20 grader og det blæste 3 m/s fra nord, så alle var glade.

På skippermødet bestemte vi os til at sejle til Vedbæk strand og se hvordan vinden udviklede sig. Starten gik og vi sejlede i alle retninger, inden vinden næsten forsvandt, og vi måtte stå og spejde efter den. Alle holdt dog fart i bådene, selv om vendingerne var en prøvelse. Tilsidst kom der dog en smule vind.

Bøjet mast kom først

Turen tog knap to timer, før vi landede på stranden syd for Vedbæk havn – en gennemsnitfart på 3 knob!  Det vakte nogen opsigt, at 12 både sejlede op på stranden ved siden af mange soldyrkende mennesker. Vi trak også følgebådene op på stranden og fik vores frokost i solen. Det vakte nogen overraskelse at første Hobie 16 i land var en gammel Hobie fra stranden ved Hornbæk, med Michala og Youana på en slap trampolin, 26 år gamle sejl og en bøjet mast. Vi var flere der udspionerede strandhobien og tænkte lidt over vores sejl og mastekurve !

Efter en dejlig frokost var vinden frisket til 5 m/s, så vi bestemte os for at sejle til Kyrkbacken. Starten var en ”Le mans start” hvor vi står bag en linie i sandet og på signal løber ned til bådene og sejler afsted. Her kom Jakobs konkurrencegen frem da han ikke kunne lade være med at ”positionere” sin Hobie på stranden. Vi kunne holde Kyrkbacken oppe og vinden tiltog til dobbeltsnor, så det var en hurtig tur til næste strand, hvor vi landede for fuld fart. Nogle var lidt forsigtige med at sejle deres både lige op på stranden, da der lå en del mursten i vandkanten. Dommerpanelet måtte træde til og dømme at det var OK at passe på klubbådene! Endnu engang kom strandbåden og Hobie Tigeren med Trine og Nikolaj først. Nogen gik nu på toilettet, mens andre købte is og nød solen.

Da vinden stadig var god bestemte vi os for at gå nord om Ven, og tilbage til Skovshoved i et stræk. En følgebåd lagde sig som afmærkning ved stenrevet og så gik Le Mans starten igen. Efter Norreborg forsøgte flere sig med spiler, men det var kun Nicolas/Stine der kunne holde den oppe helt rundt om næste pynt og hjem til Skovshoved. Her kom et sort regnvej med masser af vind sejlende inde fra Sverige. Alle surfede nu for fuld spiler tilbage mod Skovshoved. Det var dog ikke alle der kunne holde sig på kanten af skyen (og dermed få glæde af vinden) i længere tid. Henrik/Anders kæntrede og da de rejste båden op var vinden forsvundet ! Det betød at kun 6 både kom i havn for egen kraft, mens resten ringede efter slæbeassistance hos Claus og Claus.

Aftenen bød på Mikis lækre oksesteg, Cecilie’s  gode hjemmelavede rabarbertrifli, film af dagens sejladser og til slut Leila’s udefest til kl. 2, inden vi fandt soveposerne.

Knækket trapezkrog og bøjede ribben

Søndag morgen spiste vi morgenmad, smurte madpakker og besluttede at sejle til Kastrup og tilbage i den friske nordvestenvind. Vi startede med en lænsestart, som vi ikke har prøvet før. Det gik dog fint og efter 40 minutters vildt ridt var Leila/Flemse på Amager Strandpark, hvor vi alle spiste frokost. Nu skulle vi krydse hjem, og efter en god Le Mans start spredte vi os over meget af Sundet. Den kraftige vind affødte nogle haverier; Anders trapezkrog knækkede og i kæntringen trykkede Cecilie nogle ribben. Ulrik/Claus fik en revne, der næsten nåede helt igennem bommen – ØV !!

Hjemme i Skovshoved riggede vi af og delte præmier ud: Guldroret og mange Bådnyt abonnementer. Leila/Flemse vandt Guldroret for en 1.plads i Hobie 16 spi, Christian/Frederik Hobie fik 2.plads i en Hobie18 og Trine/Nikolaj på tredjepladsen i en Hobie Tiger. Kl. 16.30 gik vi hjem og jeg fik en lille lur på sofaen inden middagen!