Gå til hoved-indhold
Michael Larsen ses her i sidste uge foran sin Pi14, der her er ved at blive vakuumstøbt. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Michael Larsen ses her i sidste uge foran sin Pi14, der her er ved at blive vakuumstøbt. Foto: Troels Lykke

Sådan er ideen med den nye københavnske Pi14

48-årige Michael Larsen har solgt sine butikker og satser nu på bådbygning. Det 14 meter lange skrog er nu støbt og vejer kun 460 kilo. Michael giver her en teknisk forklaring om Pi14.

Af Troels Lykke |

Målet med Pi14 er, fortæller Michael Larsen på sin hjemmeside, at kombinere fart og komfort, samlet i et koncept med respekt for miljø og sikkerhed. Enkle løsninger i kahytten holder prisen attraktiv.

Det bliver en lang, slank og let båd i kulfiber med dyb sænkekøl, stort sejlareal og god balance. Forudsætningerne for fart.

Kraftigt knæk (chines) i vandlinjen og flad bund giver stabilitet. For at opnå balance  er masten centreret over kølen, det udligner skroget øgede lyst til at falde af (lægerrig)

Masten er tilbage

Med masten tilbage er der plads til en stor fok med masser af trækkraft. På kryds trykkes det slanke forskib af den store fok (kan øges til en code 0) det løfter hækken i let vind.

Derved reduceres turbulens og sug (drag) så det rigtige slip opnås.  Skroget vil pege 2,3° højere end sejlretningen mens kølskaftet er paralelt.

Ved højere vindstyrker og tilpasset sejlareal løftes forskibet af vandstrømningen og båden kan plane på kryds. Chines, ror og køl vil nu være paralelle med sejlretningen og slip opnås.

Stævnen er negativ for effektivt at bryde bølger (wave piercing) samt undgå at flyve den lette båd med genakker. Sammen med det slanke forskib mindskes chancen for at klaske mod bølgerne (slamming)  og jævn fremdrift opnås.

Dobbelt sænkeror 

Dobbelt sænkeror, dyb centreret køl og chines giver retningsstabilitet og mindre afdrift, effektivt vil vind og vand slippe båden.

Med brøkdelsrig og 20° bagudrettet topvant undgås hæk og bagstag, undervant er sat som diamant og modsvarer krumning på mastens midte og samtidig lettes passagen mellem fordæk og cockpit.

Storsejlet har kulfiber vingetop med kappe (fathead) og er næsten helt fladt. Det arbejder sammen med den store 105% fok, nok til at opnå de ca. 10° krængning hvor båden har mindst våd overflade og bulbeffekt opnås.

Simpel kahyt - som en tom lejlighed

Kahytten er simpel, det er som en tom lejlighed. Ståhøjde og 360° vinduer med flyskodder. Der er forberedt til to store rektangulære dobbeltsenge, stort køkken alrum og toilet. Den kan indrettes fra nøjsomt til luksuriøst, man får et valg efter smag.

Cockpittet er skabt til sikker bådhåndtering og udeliv. Stort med mange sidde og liggepladser, badeplatform med bruser, garage til gummibåd og sydlandsk solsejl.

Det er en båd hvor man selv bestemmer fart og komfort. Rullesejl og elmotor gør den samtidig let at sejle, fortæller Michael Larsen, der selv er med til at bygge båden, sammen med bådebygger Jørgen Jensen i Svanemøllehavnen.

De regner med at båden er klar til juni næste år. Sejl og mastetype er endnu ikke valgt ud, men det ender med en alumast, erfarer minbaad.dk.

Michael har her taget stævnformen af, fordi kulfiberskroget nu er støbt. Foto: Jørgen Jensen

Sådan skal Pi14 se ud næste år. Bemærk den negative stævn.

content-loader
content-loader
content-loader