Minbaad.dk er her på Kolding Sejlklubs klubbåd med Folkebådsklubbens nye sejl. Foto: Troels LykkeKapsejlads

Folkebåd: Kollisioner og protester da Christian Thomsen vandt i Kolding

Juryformand Hans Vengberg behandlede mange protester, da 20 Folkebåde sejlede. Minbaad.dks redaktør var som gæste-skipper desværre indblandet i flere kollisioner under Spring Cup. Foto og reportage.

Af Troels Lykke |

En Folkebåd vejer lige over 1900 kilo. Den er sylespids i stævnen, så lad vær med at sejle ind i nogen, var tankerne, da jeg sejlede ud af Kolding Lystbådehavn i en af Kolding Sejlklubs klubbåde med et stel spritnyt stel sejl fra Dansk Folkebådsklub

Virkelig flot af Folkebåds-klubben at de stiller båd til rådighed for nysgerrige sejlere, der vil prøve bådtypen af. Respekt. Vi har det også i OK-klassen, hvor jeg kommer fra, men det er trods alt billigere med en lille jolle, hvor et stel sejl ikke koster 25.000 kroner.

Om bord på NED 720 var vores suveræne støttepædagog, Kristian Hansen, der har vundet DM som gast for Per Jørgensen et hav af gange. Om bord var også min tidligere matchrace-gast Jens Peter Madsen fra Charlottenlund. Helt grønne var i Folkebåden, og vi blev nummer 12 ud af 20, kan jeg afsløre.

Vinden stod på tværs af den smalle fjord, og startlinjen var lagt totalt perfekt ud af den OL-certificerede ISAF-dommer, Thomas Jørgensen, som bl.a. var chefdommer, da Ben Ainslie og Jonas Høgh-Christensen kæmpede i august under OL.

Ved topmærket i anden sejlads gik det allerede galt, da vi kom ind på bagbord halse og troede at vi gik foran en styrbord båd. Det gjorde vi ikke, men han gik rykkede roret og kunne falde en meter af og komme bag os. Vi var feje og lavede ikke en 360-straf, sorry.

I en anden sejlads blev vi jordet af en tysker, der holdte på med bagbord halse lige ved mållinjens læ mærke, og vi måtte falde bagom ham og tabte ham og tabte to andre både på den konto.

Vi protesterede mod tyskeren, der begyndte at råbe efter os.... Vi lagde ikke efterfølgende protest men fik et godt grin over det.

Kaos ved dommerbåd skabte høring

I anden sejlads ville vi starte ved luv, så vi kunne slippe væk hurtigt, da vi ikke kunne hold vores spor.

Det gik helt galt, for der blev masse-sammenstød ved dommerbåden, hvor Heines Nielsen fik en protest mod sig af dommer, Thomas Jørgensen, fordi han som læ båd havde presset en hel klump sammen, mente juryen, hvor en kompetent Hans Vengberg stod i spidsen.

Heines Nielsen blev spurgt om han ville trække sig fra sejladsen, men det ville han ikke, hvad jeg godt kan forstå, men det betød at vi også blev indkaldt til høring søndag morgen med Heines og Doyle-sejlmageren Johnny Jørgensen, en tysker og flere andre.

Konklusionen blev at den tidligere danske mester i klassen, Heines Nielsen, blev disket. Det var vi lettet over at vi ikke også blev disket, for vi rørte også dommerbåden, da der var massiv kaos.

John Wulff førte indtil Christian Thomsen sejlede matchrace

Efter førstedagen førte John Wulff fra Jærgerspris med placeringerne 1,6, 5 og 2. Men skipperen var usikker om det kunne holde om søndagen.

- Jeg frygter at det vil blæse mere i morgen søndag, da jeg har haft problemer med min ene arm, fortalte John Wulff til minbaad.dk, før der var middag og hygge i klubhuset, der ligger helt ud til Kolding Fjord.

Og John Wulff fik åbenbart ret for om søndagen bankede den tidligere danske mester, Christian Thomsen, placeringerne 1, 3, 2 i hus før han i sidste sejlads sejlede John Wulff helt ud af banen på et lænserben og så var det afgjort.

Christian Thomsen, der havde Henrik Holk og Per Jørgensen om bord, vandt Spring Cup med 2 point færre end John Wulff. Respekt for den slags matchrace.

Nummer tre i stævnet blev min gamle Opti-sejlerven, Michael Danielsen fra Kerteminde Sejlklub. Han sluttede kun fire point efter vinderen.

Sejlet ned af tysker ved topmærket

Desværre nåede vi at ødelægge en liste på dækket af vores båd, da en ældre, uopmærksom tysker ikke faldte af ved topmærket, så vi kunne gå bag om styrbord både, i stedet luffede han os op og smadrede ind i os, hvorefter at vi ramte en anden båd og det blæste 8-9 m/sek.

Det var virkelig dumt gjort af tyskeren, der åbenbart ikke havde set at vi lå lige til luv af ham.

Vi lagde protest og jury-formand Hans Vengberg måtte atter behandle protesten og flere andre, med samme tysker, der indrømmede sine fejl, hvorefter vi kunne trække protesten, så længe han erkendte sine fejl. Det var vigtigt, da der blev tale om en forsikringssag.

Jens Peter Madsen og min debut i Folkebåds-klassen var virkelig sjov, men også ret dramatisk til tider, men gode sejlere og venner i klassen, gjorde det til en stor oplevelse at sejle otte sejladser.

Det er ikke sidste gang, at jeg har sejlet Folkebåd, der virkelig kan tåle meget luft, førend der skal hales i hækstaget, så træmasten eller alu-masten bøjer.

Vinderne i stævnet. Fra venstre: Henrik Holk, Per Jørgensen og Christian Thomsen.

Hans Vengberg, th., klapper af nummer to i feltet. Fra venstre: John Wulff, Palle P og Benny C fra Jægerspris.

International ISAF-dommer Thomas Jørgensen kan virkelig det med at smide en bane ud og ændre på den under springende vind.

Hans Vengberg, th., indkaldte til høring efter massekollision i en start, hvor Heines Nielsen blev disket. Foto: Karsten Koch

Deres udsendte på Kolding Sejlklubs klubbåd med træmast og træbom, der er tungere end alu-mast og bom. Foto: Jens Peter Madsen.

Formand for klassen, Ditte Andreasen fra Sundby sejlforening, har noget at leve op til, som datter af den meget vindende Erik Andreasen fra Kerteminde. Hun blev nummer ni i stævnet.

Folkebåden er virkelig stabil, fik vi konstateret. Her ses en af de hurtige lokale både.

Resultater fra Spring Cup i Kolding

DEN703| Stampe           | 12 1  8  1  1  3  2  17                                | 1  | 16  |
       | Kolding          | Ch. Thomsen      | Henrik Holk      | Per Jørgensen    |    |     |

DEN729| Sulajma          | 1  6  5  2  2  2  10 14                                | 2  | 18  |
       | Jægerspris       | John Wulff       | Palle P          | Benny C          |    |     |

DEN924| Tuffe            | 2  2  7  13 4  6  3  3                                 | 3  | 20  |
       | Kerteminde       | M.B. Danielsen   | K.B. Danielsen   | S.D-Heinrichsen  |    |     |

D1120 | Idefix           | 9  12 3  3  3  5  4  4                                 | 4  | 22  |
       | Kolding          | C-O. Hedegaard   | Peter Secher     | Ole Hjaltelin    |    |     |

DEN815| Brøgge Bruse     | 11 14 15 4  6  1  1  5                                 | 5  | 28  |
       | Aarhus           | Peter Brøgger    | Bo Stævne        | Brian Hansen     |    |     |

DEN841| Tibbe Tit        | 3  8  1  14 7  12 6  6                                 | 6  | 31  |
       | Sundby           | Brian Frisendahl | Michael Empacher | Claus Henriksen  |    |     |

D1027 | Chess            | 6  7  13 9  8  14 7  2                                 | 7  | 39  |
       | Kerteminde       | Henrik Kold      | Flemming Kold    | Nikolai Kold     |    |     |

DEN930| Olfert           | 4  3  9  DI 5  7  PB IS                                | 8  | 49  |
       | Kolding          | Heines Nielsen   | Karsten Koch     | Ole Mathiesen    |    |     |

D1130 | Gisti            | 18 9  2  16 12 13 8  9                                 | 9  | 53  |
       | Sundby           | Ditte Andreasen  | A. J. Pedersen   | K. Jørgensen     |    |     |

DEN722| Oberstinden      | 16 4  4  6  17 17 12 11                                | 10 | 53  |
       | Kastrup          | Per Damm         | Thomas Jeppesen  | Klaus Pedersen   |    |     |

DEN972| Bango            | 8  PB 20 IS 11 4  11 1                                 | 11 | 55  |
       | Jægerspris       | Johnny Jørgensen | Lars Møller      | Gert Henriksen   |    |     |

NED720| Pikat            | 20 16 10 8  18 10 5  7                                 | 12 | 56  |
       | Sundet           | Troels Lykke     | J.P. Madsen      | Kristian Hansen  |    |     |

DEN672| Sofie            | 5  10 11 18 16 8  16 10                                | 13 | 60  |
       | Faaborg          | Per Røssel       | Anette Hoff      | Jesper Bo Hansen |    |     |

DEN691| Tricky Trickster | 14 18 12 7  9  16 9  12                                | 14 | 63  |
       | Aarhus           | Michael Belvad   | Nick. S. Nielsen | Fl. D. Jensen    |    |     |

D1041 | Mallemuk         | 19 19 14 12 10 9  13 8                                 | 15 | 66  |
       | Kolding          | Bent Nielsen     | Claus Moland     | Ole Falkenberg   |    |     |

DEN741| Evergreen        | 17 5  17 5  13 20 15 13                                | 16 | 68  |
       | Kolding          | H.H. Albrechtsen | Viggo Andersen   | Ch. Falkenberg   |    |     |

GER896| Caribe to        | 15 15 16 10 15 11 14 16                                | 17 | 80  |
       | MiYC             | Rene Bastian     | Fiete Mahrt      | Werner Buch      |    |     |

SW1386| Amicitia         | 7  11 19 15 14 15 IS IS                                | 18 | 81  |
       | LJSS             | Rolf Uppström    | Jan Aronsson     | Henrik Uppström  |    |     |

DEN768| Nadia            | 10 13 6  17 PB 18 IS IS                                | 19 | 85  |
       | Jægerspris       | Kim Kristensen   | Kjeld S. Skov    | G. Gudmundsson   |    |     |

GER482| Relaxed Rabbit   | 13 17 18 11 UD 19 17 15                                | 20 | 91  |
       | SVT              | Heino Haase      | Jan Hartung      | Marvin Müller    |    |     |