Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
'Lunacy' måtte opgive at gennemføre flere sejladser og i stedet koncentrere sig om at redde deres båd. Foto: Mick Anderson/Sailingpix

Hestbæk med i kæmpecrash ved VM i Melges 24

Norske 'Lunacy', må konstatere, at deres båd har et 50x50 cm stort hul på bagbord side efter en kollision, der sendte chokbølger ned gennem feltet. Hestbæk nu 7er - trods kollision. Se relive.

Af Mick Anderson, Middelfart |

SEJLSPORT: De 95 deltagende både og de 500 sejlere ombord kunne i dag glæde sig over de bedste danske sejlforhold i mands minde: 26 grader, sol fra en skyfri himmel og 15 knobs vind.

I toppen af feltet kunne ingen i dag røre schweizeren Christopher Rast, som i dag viste alle godt og grundigt, hvor skabet skal stå. Med tre perfekte starter i den rigtige ende af den 1300 meter lange startlinie brugte han sit enorme fartoverskud til at vinde samtlige tre sejladser i overlegen stil.

- Min besætning har sejlet rigtigt meget sammen i forskellige bådklasser henover forsommeren, så vi har ro ombord, selv når vi er i de pressede situationer. Jeg selv prøver bare på ikke sænke os mere end højst nødvendigt og give de bedst mulige inputs til vores taktiker. Det er vores opskrift på sejrene - og så har vi også været heldige, forklarer en meget glad og overrasket Christopher Rast, som ved siden af Melges 24 også sejler Moth og D35-katamaran på Genéve-søen.

- Sejlområdet er helt fantastisk med relativ stabil vind, men det områderne med strøm, som flytter sig i løbet af dagen, der giver os store taktiske udfordringer. Men det er bare med til at holde spændingen intakt hele vejen til mål, siger Rast og understreger, at de fejrer sejrene i dag, men at i morgen starter de fra nul igen - ligesom alle andre sejlere.

Se live og relive gennem SportsXtream, der streamer

Hul hele vejen gennem skroget
En anden besætning der skal starte helt forfra, når der skal sejles i let luft fredag er den norske båd 'Lunacy', som må konstatere, at deres båd har et 50x50 cm stort hul på bagbord side efter en kollision, der sendte chokbølger ned gennem feltet.

Ved det første topmærke i dagens første sejlads blev de påsejlet af deres landsmand Hermann Horn-Johannessen, som lå umiddelbart til læ af danske Michael Hestbæk i en tæt runding, hvor de kom ind med overhøjde fra bagbord side af banen.

- Det er sgu en træls situation for alle. Vi kommer ind til luv for Hermann på bagbord halse helt oppe ved krydsmærket. Jeg prajer for plads til at komme bagom 'Lunacy', der har retten til vejen, men vi får ikke plads til læ, og så vender jeg rundt og rammer ham med vores hæk helt fremme på deres båd og laver en 720-graders strafrunding efter mærket. Men den anden nordmand får altså lavet en T-bone lige midt på deres båd, og vi kan se det store hul i skroget med det samme. Det så meget voldsomt ud, siger Michael Hestbæk om situationen.

- Vi hørte det 70-80 meter derfra og var sikre på, at nordmændende ville synke, for de blev skubbet en halv bådslængde sidelæns, fortæller Rasmus Damsgaard, der sejler på en anden dansk båd, Melges.dk.

Så galt gik det nu ikke, men 'Lunacy' måtte opgive at gennemføre flere sejladser og i stedet koncentrere sig om at redde deres båd. De får muligvis lov af juryen senere i aften til at sejle videre i en anden, lånt båd, hvis den overholder klassereglerne.

Michael Hestbæk og hans besætning kunne ellers glæde sig over en OK dag på vandet, hvor de laver tre placeringer som nummer 8-23-8. Det er nok til at rykke dem op på en samlet 7. plads i det 95 både store felt som klart bedste danske båd, viser resultatlisten

Aftagende vind i udsigt
Fredag falder spændingskurven nok en smule, når vinden ifølge vejrudsigten lægger sig en smule, inden den helt taber pusten til weekenden. Det er derfor godt for stævnet, at baneleder Hank Stuart allerede har fået gennemført ni sejladser. For skulle vinden helt udeblive er der sejlet nok sejladser til, at VM'et officielt.

Der vil blive forsøgt gennemført sejladser til og med søndag, hvor den nye verdensmester bliver hyldet ved den ceremoni på havnen i Middelfart, hvor Match Racing Danmark som arrangør og mere end 100 frivillige får hele arrangementet til at spille.

Stilling efter ni sejladser:
1. Christopher Rast, SUI, 47 point
 2. Andrea Racchelli, ITA, 67 point
 3. Bora Gulari, USA, 70 point
 4. Riccardo Simoneschi, ITA, 100 point
 5. Carveth Geoff, GBR, 104 point
 6. Kristoffer Spone, NOR, 126 point
 7. Michael Hestbæk, Vallensbæk, DEN, 129 point
 16. Kim Christensen, Egå, DEN, 184 point
 19. Kris Houmann, Frederikshavn, DEN, 196 point
 24. Marc Wain Pedersen, DEN, 219 point
 26. Allan Hansen, DEN, 224 point
 29. Peter Havn, DEN, 259 point
 30. Jesper Bendix, Strib, DEN, 270 point

Se flere fotos fra VM af Mick Anderson her

content-loader
content-loader
content-loader