Gå til hoved-indhold
Test
To i trapez. Her står Jan Pedersen med sin datter. Foto: Troels Lykke

Bådtest: DB 22 til tiden

Den anerkendte båddesigner Jan Pedersen fra Aarhus har slået flotte streger til DB 22eren. Læs om selvbyggeren her. Bygger du den selv er prisen 155.000 kr.

Af Troels Lykke |

Denne gang har Jan Pedersen tegnet og bygget er det en 6,7 meter lang DB 22. Og vi kan allerede afslører, at den sejler super godt, i hvert fald da vi fornylig var ude i minusgrader og sejle 7,2 knob på kryds, med to personer i trapez, uden to mand i trapez  vil den sejle mellem 0,3 til 0,5 knob langsommere.

Der er intet reb i storsejlet, der sættes fast med et hook, så det ikke glider ned under sejlads, og der er heller intet generende hækstag, til gengæld er der brede salingshorn, der er vinklet bagud med 25 grader, så masten ikke falder forover på læns.

Spændingen på forstaget styres på en anden måde, nemlig ved at man haler hårdt i kickingstrappen, hvilket også bøjer masten bagud, så storsejlet åbner sig og så fokken får en fladere indgang, så kræningen reduceres og så riggen pumper mindre i bølger.

Under testen var den samlede vurdering af bådens krydsfart er positiv, ganske få ville kunne følge den nye Aarhus-båd, der til gengæld ikke går specielt højt til vinden. DB 22eren vender over 90 grader, men falder man bare ti grader dybere til 55 grader på kryds, så øges farten betragteligt med 1,5 knob, når to mand står i trapez.

Under testen var båden i god balance på roret, der har et godt greb i vandet. Jan Pedersen vil dog gøre rorbladet en anelse dybere for at få et bedre greb i vandet, hvilket giver en endnu bedre kontrol, når der sejles med gennaker. Det fandt Jan Pedersen ud af under en test i Kalundborg, hvor der blev sejlet i over 10 m/sek.

- Vi planede 14 knob og hvor de unge synes det var ret sjovt at stå i trapez. I det hele taget vil jeg gerne appellere til de mange trapez-sejlere, der måske synes at andre tunge både er for kedelige.

Men jeg vil også måle båden ind til DH, hvor jeg dropper trapezen fordi det ikke er tilladt. DB 22erren skal kunne bruges til mange ting, siger Jan Pedersen, der har ladet sig inspirere af Dansk Sejlunions nye Sejlsportsliga, hvor sportsbåde har fået meget opmærksomhed.

Især de lette, hurtige, men noget dyre 360.000 kroners J/70ere har vundet stor popularitet at sejle i, men kun Hellerup Sejlklub har købt to J/70ere, selvom Dansk Sejlunion både har lavet finansieringsordning og tilbud på brugte J/70eretil sejlklubber.

Tegner tit en båd

-Det er nu ikke J/70eren jeg har kigget efter, selvom jeg støtter op om den ny Sejlsportsliga, men jeg sidder faktisk tit og tegner en båd, når jeg har fri og pludselig var den der. I størrelse minder den mere om en CB 66er. Mit mål med båden er at det skal være en båd, som mange klubber og sejlere har råd til at investere i.

Derfor er DB 22eren ikke med kulfibermast, men med alumast, og almindelige dacronsejl fra Ullmann Sails i stedet for laminat-sejl og ingen rulle til fokken, blandt andet. Og samlesættet har jeg lavet, så alle kan finde ud af at samle den ud fra fem grundpakker man modtager ved køb. Jeg overvejer også at opgive en fast pris for båden, når den er bygget helt færdig, fortæller Jan Pedersen, der står koncentreret i trapezen. Jeg skal dog ikke nyde noget af at stå i trapez, når vandet er under fem grader varmt. Men let så det ud, da Jan

Pedersen og hans 17-årige datter, Sara, stod på siden af båden, mens jeg fik lov til at styre den flotte båd, der ligner en nedskalleret Volvo Ocean Race 65.

Båden er, efter BådNyts smag, hamrende flot, især når den ses forfra. Med et helt åbent cockpit og dæk kan man nemlig tydeligt se linjerne, der bliver brede agter og det giver båden en god skrogstabilitet, selvom den 22 fods lette båd på 490 kilo, kun er 2,08 meter bred.

Dykker ikke på læns

Fladbundet er den også som en Volvo Ocean 65, derved øges bådens surfegenskaber betragteligt og da den også er fladbundet godt fremme i båden, løfter den sig når den surfer. 

Den flade bund skal helst skal sejles med mindst ti graders kræning, så bølgerne rammes af det første knæk på båden, ellers 'stamper' båden i søen og bremses en anelse, kunne vi konstatere.

Gennakeren blev sat og havde lige en anelse for meget friktion, da den skulle ud af den smarte spiler-tragt, men det bliver der arbejdet på, så den kører lettere, forsikrede Jan Pedersen, der også måtte indrømme, at det åbne forskib gør, at der kan komme vand ind i spiler-tragten, når der er bølger, men vandet løber lynhurtigt ud af det åbne cockpit, der er rigtigt godt indrettet.

Målet er tre voksne eller fire juniorer skal kunne være i båden uden de går i vejen for hinanden. Umiddelbart viser de første tests af båden, at den optimale, samlede mandskabsvægt skal ligge på mellem 270 og 300 kilo.

Da båden krængede viste skridlisterne i bunden af båden at virke godt, så man ikke rutsjer rundt i cockpittet.  Ros er der også for hængestropper, som dækker næsten hele cockpittets længde, noget der øger sikkerheden og gør båden mere sporty. Sporty det også at der ingen spil er til at aflaste gennakerskødet, men Jan Pedersen overvejer om der skal større udveksling til gennakeren og samtidig skal gennaker-skøderne være tykkere, så de er mindre anstrengende at holde i. I de 4

- 5 m/sek. var båden lægærrig efter vi satte gennakeren, men det er også set på andre sportsbåde og langt bovspryd, men når vinden øges forsvinder den, og båden planer i balance, lover designeren. Med gennakeren oppe rykkede båden straks igen, vi manglede dog lige to m/sek. før vi kom rigtigt op at plane, der er en af bådens spidskompetencer.

Rejser sig op igen

Når man designer en båd til unge sejlere fra 17-18 år og opefter, så skal sikkerheden være i top. For dygtige sejlere vil helt sikkert trække gennakeren ud af spiler-tragten, når det blæser over 10 m/sek. og så kan DB 22eren godt smide sig hysterisk, som andre både på under 500 kilo. Også selvom der er 160 kilo bly placeret 170 centimeter nede.

- Båden overholder Dansk Sejlunions krængingstest, der sikrer at den rejser sig op igen. Kølprocenten er høj og det stivheden i båden har vi ikke gået på kompromis med, siger Jan Pedersen.

Båd til tiden

DB 22eren viste sig at være rigtig sjov at sejle i. Det mindste ryk på roret gav respons og jollefølelsen er stor, hvilket man mener i Dansk Sejlunion, skal fastholde og tiltrække nye sejlere til vores sport, hvor kapsejladsbådene kan være mere sexede end de ældre Folkebåde, H-både og Spækhuggere.

Jeg kan kun være enig, for sejlglæden i denne båd er i sig selv en stor fornøjelse, når man kan plane pænt vildt i ni m/sek. så bølgerne står ud til siderne. DB 22eren kan også blive et hit fordi klubber og private kan bygge båden for 155.000 kroner  og komme billigt på vandet.

Båden kunne også være en fremragende øvelsesbåd for sejlere i Sejlsportsligaen, der lige nu er populær blandt klubberne. Bedst er det selvfølgelig at en klub køber to byggesæt, så der er to ens både, der kan kæmpe. Og med en så billig pris vil nogle have råd til at købe to DB 22ere.

DB 22
Længde                 6,70 m                                           
Brede                     2,08 m                                           
Dybgang                 1,70 m                                              
Vægt                        490 kilo
Kølvægt              190 kilo
Mast længde        9,3 m
Bom længde         3,2 m
Bovspryd længde    2,25 m
Storsejl                17,5 m2
Fok                      10,5 m2
Genakker             40,0 m2
Pris for samlesæt
med sejl og mast  155.000 kr.
Skrog/materiale: Marine krydsfiner
CE: Forberedt CE-certificering
Design: Design Big, Jan Pedersen
Kontakt  buildaboat.dk
Aarhus, mobil +45 26 18 63 00

PLUS
Velsejlende og skrogstabil
Godt indrettet
Prisbillig

MINUS
Vand kan komme i spilerpose
Friktion ved spiler-tragt
Tager 250 timer at bygge

Vi testede båden i februar for BådNyt.

Med lidt snilde kan du selv bygge DB 22eren.

content-loader
content-loader
content-loader