Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Thomas Paasch har i øvrigt sin A-Cat til salg, han vil købe en anden. Foto: Troels Lykke
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Landets bedste A-Cat sejler Thomas Paasch forklarer om foils

Halvdelen af danskerne sejler med foils, hvor der vælges mellem C-foils, J-foils og Z-foils, hvor sidstnævnte er det mest populære på nye både, fortæller Paasch. Se også flot film fra VM i år.

Af Troels Lykke |

A-Class Katamaranen, der i daglig tale kaldes for A-Cat, er den hurtigste enmands katamaran klassebåd i verden og også populær, i år sejler 170 A-Cat VM i Punta Ala/Italien.

A-Cat'en er en udviklingsklasse og en rendyrket high-tech båd, der i dag tiltrækker America's Cup- og OL-sejlere i stor stil, men også sytten aktive danske sejlere, der primært holder til i Skovshoved, Kaløvig og Kolding. Båd bygges i kulfiber og kevlar og masten i kulfiber.

- Men min rorpind er i aluminium, da den ikke knækker så let som dem i kulfiber, forklarer den 46-årige Skovshoved-sejler Thomas Paasch. Om båden forklarer han videre at mast og laminatsejl og skrog, foils på ror og sværd har et innovativt design.

- Derfor har A-Cat'en været med til at skubbe grænserne i flerskrogsmiljøet, så meget at den i dag anses for at være Formel 1 blandt katamaranerne, samtidig er den utrolig præcis at styre på roret og sejler i balance, da bådtypen er blevet raffineret i mange, mange år, og vælter du kan du få den op på ingen tid da kulfibermasten kun vejer otte kilo, dog kan det godt være udfordrende at foile den på læns i store bølger, siger den nu tidligere formand for de danske A-Cat-sejlere Thomas Paasch, der selv har ændret sine sværdkister i de to pontoner, så der er blevet plads til Z-foils. Noget der øger farten på læns fra 18-20 knob til 23 til 25 knob.

 - De fire foils, to ror og to på sværd, gør samtidig at du kan gå dybere fra 135 grader til 155 grader. Man foiler typisk fra fire-fem m/sek. Men på kryds foiler båden ikke og A-Cat'en sejler langsommere på kryds i let luft med foils, da der er mere friktion fra de fire foils, end ved de ældre ror og sværd, fortæller Thomas Paasch, der er uddannet til softwareudvikler, der beviser at man ikke behøver at være bådebygger for at sejle i klassen, men det hjælper da, hvis man vil bygge sin A-Cat om.

- Det er bare spændende at prøve sine teorier af i praksis, det kan man i vores klasse, lyder det.

50-årig konstruktionklasse

For over 50 år siden blev A-Division-Catamaran-Class dannet som en fri konstruktionsklasse af International Yacht Racing Union, der i dag kendes som ISAF. Klassen hører i dag til en af de ældste og mest aktive katamaranklasser i verden.

- Målereglerne giver frit slag inden for skrog og sejldesign. Kun skroglængde, bådens bredde, sejlarealets størrelse og bådens mindstevægt på 75 kilo, er begrænset af reglerne. I 2008 er nye regler kommet til omkring foils, der ikke må være tættere på bådens centerlinje end 75 centimeter, ikke må rage ud over max bredde og skal kunne sættes i oppefra. Og når der er så frie regler betyder det fx at en let sejler kan få bygget en blød mast, så han lettere kan holde båden oprejst i hård luft og at en tung sejler kan få en stivere mast, fortæller Thomas Paasch.

I det danske felt sejler ca. halvdelen med foils, hvor der bliver valgt mellem C-foils, J-foils og Z-foils, hvor sidstnævnte er det mest populære på nye både lige nu.

Der flere producenter af foils, og to sværd-foils koster fra 9.000 kroner. Når man køber en  A-Cat sælges de typisk kun med foils, hvis man vil frem på banen i kapsejlads.

I Polen bygges de mest populære som samtidig er blandt de billigste.
-God kombination og de yder en god service, jeg knækkede fx et af mine foils og dagen efter var de sendt fra værftet i Polen, siger Thomas Paasch om A-Cat'en, der sejlklar koster fra 150.000 kroner.

Lys fremtid i Danmark

Medlemstallet i den danske A-Cat klub er støt stigende gennem de sidste ni år, omend der kun er atten aktive både. Men strategien i klubben er at man deltager ved de større jollestævner i fx Kerteminde, Århus og Skælskør for at være synlige. Og i år holdes fælles DM i Kaløvig med de øvrige katamaranklasser F-18, Hobie 16 og Nacra 17. Synlighed sikres også med stævnerapporter til bådmedierne for at vise at klassen er aktiv.

Nye i klassen får også meget hjælp og der er stor vidensdeling. Det har gjort at danskerne er blevet bedre, så de bedste tyskere får hård kamp til stregen.

- Tidligere var det en walk-over at vinde et DM, nu skal jeg virkelig tage mig sammen for at kunne vinde, siger den firedobbelte danske A-Cat mester Thomas Paasch, der også tænder på at sejle VM i USA og New Zealand.

- Ved et VM møder man mange America's Cup og OL-sejlere og det er sjovt at kæmpe mod dem og de er en målestok for hvor god man er, siger Skovshoved-sejleren, hvis bedste resultat er en 12. plads ved VM i 2009.

Resultatet var efter America's Cup-sejlere Nathan Outteridge og foran Tom Slingsby, der vandt America's Cup i 2013 for Oracle.

International A-Cat fra 1956
Længde     5,49 m
Bredde      2,30 m
Sejlareal     13,94 m2
Mindstevægt     75 kg
Materiale        kulfiber og kevlar
Danske medlemmer i A-Cat klasse   18 stk.
Deltagere ved VM i 2015  170 stk.
Klasse i Danmark  www.a-cat.dk
Nypris sejlklar       fra 150.000 kr.
A-Cat centre i Skovshoved, Kolding og Kaløvig
Brugtpris   fra 70.000 til 120.000 kr.
Bygges i Australien, USA, Polen, Tyskland, Holland, Frankrig
og Italien

Thomas Paasch er til foils og det går stærkt her i Kerteminde i år. Artiklen har også været i BådNyt for få måneder siden. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader