Gå til hoved-indhold
Kapsejlads

Vestas Wind registreret i Cayman Island med lempelig lovgivning

Da Vestas Wind forliste i Volvo Ocean Race, skete det med en skipper, der ikke er uddannet navigatør, skriver Jyllands-Posten i en stærk kritisk artikel i sagen om grundstødning og søfartsregler.

Af Troels Lykke |

Vestas er blevet promoveret som dansk, og en skipper på en båd som Vestas Wind skal ifølge dansk lovgivning netop have Danmark højeste navigationsuddannelse.

Et brud på loven giver bøde eller fængsel til skipperen, Chris Nicholson, samt de ansvarlige hos rederen, der ifølge søfartsstyrelsen i dette tilfælde er Vestas, hvis båden er dansk.

Dansk lov er bare ikke brudt. Vestas Winds spanske ejer under Volvo har registreret den på Cayman Islands, og dermed gælder ø-statens lempeligere lovgivning.

Bryder De Internationale Søfartsregler

Flere eksperter anklager i forlængelse af valget med Chris Nicholson som skipper og registreringen på Cayman Islands Vestas og Nicholson for at bryde "den vigtigste" af De Internationale Søfartsregler.

"Det helt afgørende er, at jeg mener, at skibet og skibets besætning er blevet bragt i en faresituation, som de ikke havde været i, hvis man havde fulgt dansk lovgivning. Så havde man haft en bedre uddannet besætning om bord," siger Peter Ingham, dansk skibsingeniør, navigatør og uddanner af navigatører på egen søfartsskole.

Kiwi: Bredere ansvar ligger hos skipperen

Han suppleres af den new zealandske navigatør Campbell Field, som i forskellige roller har deltaget i fire udgaver af Volvo Ocean Race. Navigatøren på Vestas Wind, Wouter Verbraak, var den eneste, som blev fyret efter forliset, og Field mener, at han blev gjort til syndebuk.

"Wouter Verbraak har båret ansvaret på sine skuldre for, hvad der skete. Han har indrømmet fejl, men der er et bredere ansvar, og det ligger hos skipperen Chris Nicholson," siger Campbell Field til Jyllands-Posten.

Vestas understreger, at besætningen skal leve op til virksomhedens etiske retningslinjer ”Code of Conduct”. I den står, at Vestas-medarbejdere kun må påtage sig opgaver, »han/hun er trænet til.« 

Det bider navigatør Philipp Skafte-Holm mærke i. Han har sejlet over 100.000 sømil og deltaget i fire Admiral Cups, der tidligere var sejlsportens uofficielle verdensmesterskab i havkapsejlads.

Udsatte besætning for livsfare

Han mener at Chris Nicholsons inkompetence og manglende dømmekraft har udsat besætningen for livsfare.

»Det er at sejle jorden rundt uden kørekort, det er foruroligende det der er sket. Kan ikke huske at vi har oplevet noget tilsvarende i sejlsporten de sidste femten år, om bord på en så stor båd som en VO 65er skal der være en person med en Yachtskipper I eksamen og en med mindst en Yachtskipper 3 eksamen,« siger Skafte-Holm til minbaad.dk

Volvo Ocean Race henviser til, at Chris Nicholson er en yderst erfaren sejler med blandt andet fire Volvo Ocean Races bag sig.

Knut Frostad fra Volvo Ocean Race er lodret uenig i anklagerne og fortæller at Chris Nicholson har fuldført fire jordomsejlinger.

"Hvis du mener, at han ville blive udvalgt som skipper for Team New Zealand uden at være en kvalificeret skipper, vil jeg gerne høre, hvem i Danmark, der mener, at en anden er bedre, og hvem de så peger på," siger organisationens adm. direktør Knut Frostad til Jyllands-Posten.

Vestas Morten Kamp afviser også kritikken. Læs hele artiklen i JP

Kilde: Jp.dk

content-loader
content-loader
content-loader