Gå til hoved-indhold
10 – 15 lokale spækhuggersejlere knokler i slibestøv og med brækjernKort Nyt
10–15 lokale spækhuggersejlere knokler i slibestøv og med brækjern.

Spækhugger D1 fundet i dødsbo - renoveres og føres tilbage til 1969

Spækhugger Klubben har modtaget den originale, men medtagne D1. 15 år uden presenning under et æbletræ har sat sine spor. Båd var fyldt med vand, fortæller Aarhus-sejlere.

Af Troels Lykke |

”Der var bare lagt et plant dæk på skroget, men alligevel kneb det med at blive klar til Sjælland Rundt, og besætningen lå og skruede beslag fast, mens ”Spækhuggeren” blev slæbt op til startlinien” sådan skriver Jan Ebert i bogen: ”Danske Lystbåde”

Det var i 1969. Spækhugger D1 bliver nu renoveret i Aarhus Lystbådehavn og ført tilbage til 1969-stilen og beslagene fra Sjælland Rundt i 1969 nu skruet af og lagt til side.

Spækhugger Klubben har modtaget den originale, men noget medtagne D1 efter et dødsbo. 15 års uden presenning under et æbletræ går ikke upåagtet hen, heller ikke over den robuste spækhugger. Der var vand inde i båden og Aarhus-sejleren Per Risvang fik vandet ud ved at bore et hul i skroget.

Så det er en alvorlig omgang, D1 er ved at undergå. Spækhugger Klubben vurderede hurtigt, at den største koncentration af udprægede praktisk begavede spækhuggersejlere var at finde i Aarhus området.

Og med velvillig assistance fra sejlklubberne i Aarhus Lystbådehavn foregår renoveringsarbejderne i Sejlklubben Bugtens byggehal, hvor 10 – 15 lokale spækhuggersejlere knokler i slibestøv og med brækjern. Vi er ved at være inde ved det oprindelige D1, og genopbygningen skal så i gang senere på året.

Projektets mål er at levere en renoveret, fuldt sejladsklar båd til Danmarks Museum for Lystsejlads i Valdemar Slot på Tåsinge.

”Ingen vidste hvordan båden sejlede, men turen gik over al forventning, og ”Spækhuggeren” var NL feltets nummer to efter Paul Elvstrøm i en Soling.” Resten af historien vil være de fleste læsere bekendt, det fortæller Jesper Andersen (fmd. Spækhugger Klubben), Per Risvang og Jens Erik Hansen.

Der er lang vej for de frivillige på Aarhus Lystbådehavn.

- Båden skal føres tilbage i 1969-stil og skal kunne sejle, fortæller Jens Erik Hansen, tidligere næstformand i Dansk Sejlunion.

Sådan så båden ud i 1969 med flushdæk. Fotograf ukendt

content-loader
content-loader
content-loader