Gå til hoved-indhold
Snarken, som den så ud fra 1912 til midt i tredserne. Det er Niels, min gamle ven i Portugal, der står ved rorpinden, en gang sidst i halvtrredserne. Han var dedikeret sejler, sejlede adskillige langture i hele Skandinavien, havde ingen motor i båden, og var i øvrigt i en årrække skattet instruktør i Frems sejlerskole.Kort Nyt
Snarken, som den så ud fra 1912 til midt i tredserne. Det er Niels, min gamle ven i Portugal, der står ved rorpinden, en gang sidst i halvtrredserne. Han var dedikeret sejler, sejlede adskillige langture i hele Skandinavien, havde ingen motor i båden, og var i øvrigt i en årrække skattet instruktør i Frems sejlerskole.

Snarken fra ''Runa tiden" efterlyses

Snarken er en Runa-bådstype fra 1912, som efter en sæson eller to med reparationer og istandgørelse på Køge Marina i 1995, sammen med ejeren forsvinder sporløs ud i den blå luft. Hjælp gerne.

Af Steen Guttknecht, Hornbæk |

Snarken er endnu et eksempel på de fine sejlbådsklassikere, som løb af stabelen først i 1900-tallet. Og som nu enten er hugget op, eller er i overhængende fare for at vederfares en sådan beklemmende slutning på et ellers fint sejlerliv.

Snarken er en Runa-bådstype fra 1912, som efter en sæson eller to med reparationer og istandgørelse  på Køge Marina i 1995, sammen med ejeren forsvinder ud i den blå luft. Et kollektivt erindringssvigt blandt sejlerne i Køge betyder, at ingen aner hvor det i dag hundredårige fartøj er blevet af.

Her er Snarkens opdaterede tidslinie:

1912 "Racer Snark" bygges hos bådebygger Svend Svendsen, Kastrup. Det er i årene hvor "Runa" (Valdemar Slot) og en række søsterbåde også bygges. Og Racer Snark er en let modificeret udgave af denne konstruktion.

Formodentlig er det Tandlæge Drescher, KAS i Svanemøllen, der får tegnet/bygget båden i Kastrup. Ifølge den senere ejer, Niels Hvalsøe, sælges "Racer Snark" på et tidspunkt før eller efter 2. verdenskrig til en køber i Dragør.

1957 Niels Hvalsøe køber båden som "ringe vedligeholdt vrag" af en skolelærer i Dragør. Båden bugseres til Frem i Svanemøllehavnen. Den omdøbes til "Snarken", og renoveres kraftigt følgende vinter.

1962 Niels Hvalsøe sælger Snarken til Mogens Haurslev, bådbygger i Danske Studenters Roklub.

1975 Mogens Hauerslev sælger til Niels Holst.

1986 Niels Holst sælger til Per Seifert / Jens B. Rasmussen. Båden kommer til Rødvig

1992 (ell. 93) Per Seifert/ Jens Byrgesen Rasmussen sælger Snarken til tømrer fra København, som lægger båden i Køge Marina. Han udfører resten af sæsonen og (sikkert) følgende år en del reparationer: stævntræ, køltræ mm.

1995 Tømreren og Snarken forsvinder ud af historien. En gammel havneassistent i Køge Havn mener (December 2015) at kunne huske båden; og er meget overbevist om at den "blev kørt til ophugning".

Intet af dette senest oplyste har kunnet verificeres, og virker ikke helt sandsynligt, i betragtning af at køberen, Tømreren fra København,  højst to sæsoner tidligere har betalt en pæn sum penge for båden, og efterfølgende brugt megen tid og en del penge på at istandgøre den på havnepladsen i Køge Marina.

Så virker det mærkeligt, at han umiddelbart efter beslutter ophugning, og bekoster bortkørsel til et sted for denne bedrøvelige aktivitet. Det tror jeg ikke rigtigt på.

De er 'blanke' i Køge ...

Hvad der forekommer endnu mærkeligere er, at ingen har nogen erindring om Snarken fra perioden i Køge. Køge Dagblad bragte i sin papir-udgave 4. januar historien om bådens forsvinden, og det totale erindringssvigt blandt sejlerne - og andre - i Køge.

Ikke én har reageret med brugbar info på baggrund af den stort anlagte dobbeltside i Avisen. Heller ikke en efterlysning i DFÆL's ellers ret effektive forum på foreningens hjemmeside, eller Sejlklubbens Frem's hjemmeside har bragt nyt om Snarkens skæbne efter 1995 i Køge.

Jeg har selv tilbage i fortiden, som 8 - 10 årig knægt midt i 1950'erne ferieret med mine forældre i vores motorbåd i Køge. Og kan den dag i dag, ret detaljeret, beskrive hvordan der var i klubhuset og rundt omkring på pladsen ved den gamle sejlklub inde i kanalen ved Køge Å.

At der lå en halvt sunket "muddermaskine", og at der stod det halve af en flot torpedo i messing i klubhuset, f.eks.

Men sejlerne i Køge i dag kan intet huske om hvad der må have været en ret opsigtsvækkende forestilling i 1994 - 95 med en 9,20 m gaffelrigget Runa-bådstype og en vist lidt speciel ejer, og et stadig pågående reparationsarbejde.

Hvorfor mon de er så 'blanke' i Køge?

Her er båden under sejl, som sådan den ca. har set ud i tiden på Øresund. Billedet er taget fra starten af 70erne. Foto: Thomas Hauerslev”

Gaffelriggeren ”Snarken” for fulde sejl i Svanemøllehavnen med Mogens Hauerslev ved roret sidst i ’60erne. Bemærk “British Seagull” påhængsmotoren på agterstævnens søgelænder. Foto: Thomas Hauerslev

Sådan har Snarken også været eksponeret i Køge 1993 – 1995: altid igangværende reparationer. Men i Køge er de ‘blanke’, ingen kan huske noget... Foto: Jens Rasmussen/Per Seifert

Manden her er køberen i 1992, hvor Jens Rasmussen og Per Seifert i Rødvig sælger Snarken til manden i blågrøn nylonjakke. Per Seifert og Jens Rasmussen har taget billedet af manden; men hvem er han? Spørger Steen Guttnecht, der har skrevet denne artikel.

Snarken, som den så ud fra 1912 til midt i tredserne.
content-loader
content-loader
content-loader