minbaad.dk
lørdag 30. juli

- Jeg synes båden har det en båd skal have, især cockpittet er fantastisk dybt og rummeligt. Jeg drømmer ikke om en anden båd, siger Peer Kradrup. Foto: Troels Lykke

BB 10-meter - sejlglæde helt nede ved vandet

Både skal være smukke som kvinder. Og DET er BB 10-meteren, som den 54-årige århusianer Peer Kradrup har på 10. sæson. Han gav 325.000 kr. Det køb fortrød han ikke.

Kort Nyt | 09-03-2016 17:41 | Af  Troels Lykke

Vi så den til en tirsdagskapsejlads på Aarhusbugten i 8 m/sek. Fribordet er lavt, stævnen sylespids og skroget kun 2,30 meter bred og der ses ingen påhængsmotor eller indenbordsmotor om bord.

Båden kom til verden i 1977 tegnet og bygget af de legendariske bådebyggere Børge Børresen og sønnen Anders fra Vejle Bådebyggeri. De gik efter elegante tidløse linjer, som Dragen har.

En båd, som Vejle-værftet tidligere byggede. Og BB 10-meteren blev robust og stiv at sejle, med en kølprocent på over halvtreds, dog med en køl, der ikke stikker mere end 1,45 meter.

I 1982 sejlede Anders Børresen over Atlanterhavet i sin egen konstruktion og beviste at båden er stærk. En tur, der passer til en BB 10-meter, der er kendt for stabile egenskaber på læns, blandt andet fordi bunden er flad og fordi hækken er relativ bred.

Vi har surfet 17 knob

BådNyts/minbaad.dks skribent har selv surfet 17 knob, uden problemer, på en BB 10 meter fra Nivå med ejer Lars Findsen.

Det var bare med at holde fast og båden kæntrede ikke, selvom vandet stod ud til siderne, som sejlede man på en speedbåd, og bølgerne stod nærmest helt op til fribordet.

Bådens skrog består af ti millimeter balsatræ, beklædt med tre millimeter polyester og glasfibervæv. Masten står på dækket og røstjernene er indstøbt med forstærket plade i fribordet.

Fra byggenummer 50 blev BB 10-meteren med kraftigere bundstokke, som bærer dørk og køl. Men i hårdt vejr kan flere af BB 10-meterne stadig vride på grund af den høje rig og smalle skrogform.

BB 10-meteren surfer herligt og stabilt. Den 54-årige optiker fra Odder, Peer Kradrup, der sejler for Aarhus Sejlklub, ses til højre. Foto: Troels Lykke

Tæt på vandet

En af de glade ejere af en BB 10-meter er Peer Kradrup, der i 2006 købte båden af en tysker for 325.000 kroner, inklusiv trailer. Båden trækker han efter en stærk BMW X5, der lovligt på trække 2,7 ton.

Båden, han kalder for 'Shark', er en af de senest producerede fra 1985. Fribordet skinner faktisk stadig og den sejlede med et kun to år gammelt stel Green-sejl på. Peer Kradrup og hans gaster Christian Clausen, Lasse Jensen og Jesper Vidreksen, deltager nemlig også når de sejler DM i  klassen. Her slutter de typisk lige omkring midten, blandt de femten både, der normalt deltager ved DM i klassen.

- Vores ambitioner er at slutte i den bedste halvdel, men vi kæmper også med andre midtjyske både om at være den bedste, siger Peer Kradrup, der til dagligt er optiker i Odder, syd for Aarhus. Egentlig lå båden i Hou, hvor han også deltog i kapsejladsen Tunø Rundt med vindersucces.

- Vi flyttede båden til Aarhus for få år siden, for at få mere tæt sejlads, så vi blev bedre. Og vi vandt blandt de fem BB 10-metere i efteråret til tirsdagssejladserne, siger sejleren, der også sejler kapsejlads med sin voksne søn, Rasmus.

- Han er også med når vi sejler tur til Tunø, min kone sejler ikke, så det bliver til meget lidt tursejlads, hvor vi har en 6 hestekræfter påhængsmotor, som vi sætter i en motorbrønd. Jeg bruger mest båden til kapsejlads, men båden har fine køjer, der skråner ind ad, så man ikke falder så let ud, når båden krænger.

Ryghynderne kan lægges ned på de langsgående køjer og dermed kan man sove fint i kahytten.

Men ståhøjden er ikke på mere end halvanden meter, den kunne godt være bedre, siger Peer Kradrup om BB 10-meteren, som han hverken har har toilet, vask eller bad i Navigation foregår via en iPad, men der er da et batteri om bord, og klassen foreskriver at man skal bære toplanterne.

Fantastisk cockpit

Fremme i forkøjen er der plads til to personer, der kan være over to meter lange. Apteringen er i råt teaktræ og lakeret mahogni.

- Jeg synes at båden har det en båd skal have, især cockpittet er fantastisk dybt og rummeligt. Jeg drømmer ikke om en anden båd, her er god plads til fire personer, der virker godt til kapsejlads. Og båden har ingen rigtige svagheder, ud over at bådene i 70erne har skulle have forstærket deres skot, så båden ikke vred sig, siger sejleren.

Vi har dog oplevet at der let kommer vand ind i cockpittet, når man sidder i havnen.

Om at sejle i hårdt vejr lyder det.

- Når det blæser over syv m/sek. skifter vi til fok. Båden er let at håndtere også hvis du vil sejle den alene. Alt er inde for rækkevidde. Og du sidder helt nede ved vandet og fornemmer sejladsen tydeligt og når vinden øger, accelererer den med det samme.

BB 10-meteren fra 1977
Design Børge og Anders Børresen
140 stk. bygget på BB Bådebyggeri i Vejle
Længde                             10,0 m
Bredde                              2,3 m
Vægt                                 2,35 ton
Kølvægt                             1,2 ton
Dybgang                           1,45 m
Storsejl                             23 m2
Fok                                   14 m2
Spiler                                63 m2
Genua                               23 m2
Krydsfart                           6,3 knob
Besætningsvægt                   fri
Antal personer til DM           3 eller 4
Antal bygget frem til 1985 143 stk
Brugtpris til kapsejlads  175.000 til 225.000 kr.
Nypris                            650.000 kr.
Klasseorganisation  www.bb10m.dk

Teakdækket har det stadig fint på BB 10-meteren. Foto: Troels Lykke

Billig båd, dyr bil. Peer Kradrup købte båden af en tysker for 325.000 kroner, inklusiv trailer. Båden trækker han efter en stærk BMW X5, der lovligt må trække 2,7 ton. Foto: Troels Lykke

Bookmark and Share