minbaad.dk
fredag 24. november

Ylva-klubben forsøger nu også at lokke de unge familier ombord på den æstetisk flotte klassiker. Foto: Chris Gossmann

Klassetjek: Ylvaen har stor succes i doublehand

To mand på 40-fods Ylva rykker. Specielt i forhold til både, som bruger 5-6 mand for at sejle optimalt, forklarer Flemming Fjord fra Ylva-klubben. Se interaktivt kort hvor der sejles Ylva.

Kort Nyt | 19-12-2016 07:52 | Af  Sara Sulkjær

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Denne gang hos en 40 år gammel dame, som byder på store sejloplevelser til få penge. Flemming Fjord, næstformand i Ylva-klubben, fortæller.   

Flemming Fjord, hvorfor skal man sejle Ylva?

- Det skal man, hvis man går efter den ultimative sejloplevelse og samtidig kan leve relativt spartansk. I Ylvaen nedprioriteres komforten, men til gengæld har båden ry for at ”gå gennem ild og vand”. Den kræver ikke mange ressourcer at håndtere, og selve sejleroplevelsen er optimal. Man sejler populært sagt nede i vandet og ikke oven på vandet. Der er en klassisk atmosfære over den. 

- Samtidig er det super gode folk, der sejler Ylva. Vi er dog meget forskellige. Mange er på +50, og selvom de fleste har råd til at købe noget meget større, og nogle kæmper med at få det til at løbe rundt, så er der ingen forskel, når vi mødes på vandet. Vi nyder hinandens selskab og sejler ikke mod hinanden, men med hinanden.

Hvad koster det at sejle Ylva?

- Priserne på en Ylva varierer meget, da der er stor forskel på bådenes tilstand. En båd til 135.000 kr. skal du eksempelvis påregne at lægge mindst 100.000 kr. oveni - alene i akut vedligehold.  

- Samtidig koster det et sted mellem 5.-15.000 kroner om året at holde den flydende afhængig af, hvor meget gas man ønsker at give den. De sidste tre år har jeg dog brugt 50.000 hvert år, da et nyt stel sejl, ny mast og ny motor koster. Men nu er der slut med at skyde så mange penge i den. Den er, hvor den skal være…

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Når en ny ejer melder sig på banen, tager vi kontakt til vedkommende og sørger for indmelding i klubben. Samtidig kommer man på hjemmesiden og opfordres til at deltage i de sociale og sportslige arrangementer, der foregår. Her betaler klubben blandt andet deltagergebyret til DM det første år, hvilket typisk er på omkring 1.000 kroner.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Det synes jeg, vi er gode til. Det er jo ældre, 40-årige både, og nogle har haft problemer med den generelle vedligeholdelse. Vi anvender fortsat dele af de originale forme, som vi stadig har. Hvis man står over for et akut problem, så er der garanti for hjælp fra andre klassen. Derudover holder vi vores årlige generalforsamling med fokus på et ”fagligt maritimt indhold”. Vi har bl.a. afholdt flere sociale arrangementer på bådebyggerier og værfter, så vi samtidig bliver klogere på vedligeholdelse af bådene. 

Hvor sejles der særligt Ylva og hvilke stævner, vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?

- Der ligger 2-3 stykker i Sundet og 3-4 i Roskilde. Resten er centreret hele vejen omkring Fyn og i Syddanmark. I år bliver vores DM en del af Super DM, som afholdes i Nyborg. Vi forventer, at der kommer omkring 25 Ylvaer. Derudover sejler vi én af to Fyn Rundt-sejladser, ofte med 5-8 både, samtidig med, at mange Ylvaer deltager i lokale kapsejladser. 

- Vi har aktuelt stor succes med deltagelse i doublehand-sejladser. To mand tackler båden rigtig fint, specielt sammenlignet med både, som normalt skal bruge 5-6 mand for at sejle den optimalt. En Ylva kan sejles optimalt af to personer, der kender hinanden. Alt er inden for rækkevidde. Der er den rigtig, rigtig god. 

Hvordan ser fremtiden ud for Ylva-klassen i Danmark?

- Lige nu er 2/3 del, nærmere bestemt 62, af de 90 Ylvaer, som er bygget, medlem i klubben. Et tal, der har ligget meget stabilt de sidste år. Vi kæmper dog med deltagerantallet til DM, hvor vi mindst skal være 15 både for, at DM kan godkendes af Dansk Sejlunion.

- Lige nu står vi overfor et blidt generationsskifte, hvor vi primært appellerer til de unge sejlerfamilier. Familier, der godt vil afsted og føler, at de får en 40-fods båd til en ”billig penge”. Endda en hurtig og sikker én af slagsen. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?

- Vores hjemmeside har fået et løft med en ny webmaster, hvor der nu bl.a. kan ses nyhedsbreve, events og sponsorer. Samtidig har vi en fantastisk masse billeder liggende på siden. Hjemmesiden er et godt middel til at komme ud med informationer, men det er meget en ”envejskommunikation”. Her kunne jeg godt ønske, at vi fik tempoet lidt op på vores Facebook-profil, hvor man i højere grad får holdninger og input retur fra medlemmerne.

Om Ylvaen: 

Længde: 12,18 m

Vandlinje: 8,5 m

Bredde: 2,28 m

Dybgang: 1,65 m

Vægt: 3500 kg

Blå bog:

Navn: Flemming Fjord

Alder: 61 år, har sejlet Ylva de sidste seks år

Job: Pensioneret kriminalassistent, i dag en del af Fødevarerejseholdet

Sejler med: De gamle drenge fra Velux-tiden samt naboer og kollegaer

 

Næstformand i Ylva-klubben, Flemming Fjord. Foto: Privatfoto

Ylvaen kan sagtens håndteres af to mænd. Foto: Ylva-klubben

Få herunder et overblik over de aktive bådklasser i Danmark. Tryk på ikonerne for info om område samt tilhørende bådklasse. Kortet er laves på baggrund af artikelserien 'Klassetjek':

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

BLOG

Af Troels Lykke

Få nyheder og deltag i konkurrencer


Besøg os på facebook




MORTEN LORENZEN TAGER ORDET