Drengene har indtil videre afholdt to træningsweekender. Foto: PrivatfotoKapsejlads
Drengene har indtil videre afholdt to træningsweekender i deres First 40. Foto: Privatfoto

Artikel gav luft under vingerne - ORC-hold i træningslejr

Artikel i minbaad.dk førte til sponsorater for 275.000 kr. Og nu har otte drenge kastet sig over træningen, hvor pladser, spilersætning og bomninger er øvet, før ORC-VM i juli.

Af Team Wittrup |

De sidste par måneder har arbejdet for os i høj grad stået på arrangering. Der er rigtig mange ting, vi som hold skal have til at fungere - både på båden en First 40, men også for, at det i det hele taget kan lade sig gøre at sejle KDYs ORC World Championship

Sponsorater for 275.000 kr. - efter artikel

Det hele startede jo med, at nogle af os fra Team Wittrup gik og jokede lidt med, at vi jo skulle gøre dét, altså stille op til ORC World Championship. Efter nogle uger begynde vi så faktisk at undersøge, om det kunne lade sig gøre.

Vi fandt ud af, at vi kunne låne en båd, og herefter begyndte vi at finde sponsorer.

Til at starte med var det dog ikke nemt at finde nogle. Vi skrev derfor til minbaad.dk, som gerne ville hjælpe os ved at skrive en artikel om vores drøm.

Nu begyndte vores hold for alvor at blive til noget. Vi fik nogle gode aftaler i hus og har i alt fået sponsorater for 275.000 kroner, inklusiv en ny sejlgarderobe.

I den sidste weekend i februar, altså 27. og 28., havde vi så vores første træning ud for Snaptun Havn, der ligger ved indsejlingen til Horsens Fjord. Vi mødtes fredag aften, spiste noget god mad og fik snakket om lørdagens træning.

Vi blev ret hurtige enige om, at vi til at starte med bare skulle ud og se, hvordan vores pladser fungerede på båden. Vores sejladsfærdigheder kom i anden række, for vi skulle jo først og fremmest have holdet til at fungere som en enhed.

Kaptajnen ombestemmer sig

Lørdag morgen stod vi så op til absolut ingen vind. Vi valgte alligevel at sejle ud og håbede på, at vi kunne fange noget vind længere ude.

Vi fik samtidig øvet os i lidt spiler-sætning, hvor det allerede her viste sig, at der skulle laves nogle ændringer i forhold til vores pladser.

Der var også rig mulighed for at få det snakket igennem, da der var helt stille. Spileren kunne knap nok blive stående, og vi gik med 0,5 knob. Vi prøvede derfor at sejle lidt ind i fjorden i stedet.

Det hjalp lige meget og efter at have diskuteret, hvorvidt vi skulle blive og håbe på vind eller sejle ind, valgte Magnus som kaptajn, at vi skulle sejle ind.

Humøret faldt en smule, da vi måtte hive storsejl og fok ned, men det varede ikke længe. Da storsejlet er halvt nede ombestemmer Magnus sig, da han ser vind længere ude, og sejlene bliver omgående hevet op igen.

Vi beslutter os for at sejle rundt om Hjarnø, som samtidig er en god mulighed for at øve spiler-sætning og bomning. Vi endte altså alligevel med at få en god træning ud af det, og vores mål for træningen blev opnået.

Optimisme omkring sammenholdet

Vi fungerede ret godt sammen, og vi var gode til at snakke om vores fejl og lære noget af dem. Vores sammenhold gør det jo, selvfølgelig, meget nemmere at få holdet til at fungere i og med, at vi kender hinanden så godt (fra et ophold på Hou Maritime Idrætsefterskole, red.).

Så vi er meget optimistiske på det punkt, og hvis vi skulle blive sejlet fuldstændig over, så har vi i det mindste haft det sjovt og fået oplevelsen sammen. Men, vi skal dog selvfølgelig nok yde vores bedste i både træning og kapsejladserne for at kunne stille op og opnå en nogenlunde placering.

Weekenden 15. til 17. april var vi så samlet endnu en gang - denne gang med en ny mand på holdet. Igen mødtes vi fredag aften, hvor Jane Wittrup havde haft gang i potter og pander og lavet noget god mad.

Ved bordet fik vi snakket om vores forventninger, og hvad vi skulle gøre anderledes end sidste gang under lørdagens træning.

Fuldstændig som sidst stod vi op til ingen vind overhovedet. Vi vidste dog, at der ville komme vind op af dagen.

Klokken 10:00 stod vi derfor klar på havnen til at give den gas, og ganske som vejrudsigten havde lovet, var der allerede kommet 4 m/s. Vi tog på vandet og fik lavet nogle ganske fornuftige spiler-sætninger og pilninger.

Udfordringer med spileren

Op af formiddagen blev spiler-bomningerne også ganske fornuftige, men over middag blev vinden kraftigere og kraftigere, og vi fik nogle udfordringer med spileren, som vi undervejs fandt nogle fine løsninger på. Da vi kom ind efter en rigtig god og lærerig dag på vandet, havde Jane lavet muslinger til os.

Her fik vi også en snak om, hvad der skulle ske søndag. Vi vidste, det ville komme til at blæse rigtig meget, så vi ville bare ud og se, hvordan vi performede i meget vind.

Da vi sejlede ud, blev der sat to reb i storsejlet, hvilket var en rigtig klog beslutning, da vi i det kraftigste vindstød målte 18 m/s.

Det viste sig også, at spileren havde et svagt punkt. Da den blev hevet op, og der kom vind i den, blev underliget rykket fra resten af spileren, så det blev til en masse kryds og trim, vi fik øvet.

Søndag kl. 16 kunne otte meget trætte drenge køre hjem fra en meget lærerig træning med mange gode oplevelser bag sig.

Vi takker for jeres sponsorat og er evigt taknemmelig for, at I har gjort det muligt for os at udleve en drøm, som bare startede som en joke, men nu er virkelighed.