minbaad.dk
tirsdag 24. oktober

Black Marlin sejler her i Silverrudder i år, båden udgik desværre ved Nordfyn med defekt storsejl. Foto: Troels Lykke

Black Marlin trimaran blandt de hurtigste i Silverrudder

Trimaranen Black Marlin er en 31 fods one off-konstruktion - der får indbygget solceller i ruftaget, der leverer energi til elmotor. Læs om båden, der er bygget og designet af fynboen Jan Andersen.

Kapsejlads | 22-09-2016 09:59 | Af  Troels Lykke

Trimaranen Black Marlin er en 31 fods one off-konstruktion, der kom først i singlehandsejladsen Silverrudder i 2015. Bådebygger Jan Andersen har selv designet og bygget båden, han primært vil bruge til tursejlads.

Jan Andersen er et naturtalent til at designe og bygge trimaraner. Han gjorde det i 2004 med byggeriet af en 30 fods Barracuda, en let og smuk flerskrogsbåd i cedertræ.

I den satte han sin personlige rekord rundt om Fyn singlehand, i Silverrudder-sejladsen  i 2012, hvor han drønede rundt Fyn på 15 timer og 36 minutter.

Tre år efter mødte han op i samme sejlads, med den spritnye 31 fods Black Marlin, der kun vejer 1460 kilo og er bygget i kulfiber.

Black Marlin har langt mere fartpotentiale, da trimaranen har en meter højere mast, mere sejlareal, og mere bredde, smallere og dybere sideskrog med negativ stævn, som ses på America’s Cup-både i dag.

I den nye trimaran sejlede den 48-årige bådebygger Jan Andersen alene rundt om Fyn i en tolv minutter langsommere tid i 2015, end han gjorde med den mindre Barracuda. Men der var da også mindre vind i sejladsen end i 2012.

12 timer rundt om Fyn

Til september sejler han igen med i solosejladsen Silverrudder. Og det kan gå endnu stærkere.

- Hvis der er 7-10 m/sek. Så vil jeg tro at jeg kan få sejltiden ned på under tolv timer. Båden rykker virkelig når sejlene hales hjem og den kan sejle på et skrog, da et skrog alene har 4000 liter volumen. Black Marlin er hurtigere og mere stabil end jeg troede, efter jeg havde tegnet og bygget den. Allerede ved to m/sek. sejler den 6-7 knob. Den er uhyggelig hurtig i let luft. Den er også i en fin balance, også når det blæser. Og når båden krænger sidder man nogle gange to meter oppe i luften, hvor udsynet er rigtigt godt. I modsætningen til Barracudaen jeg først byggede, så kan man i denne her styre ude på pontonerne og det virker godt, siger Jan Andersen, der også selv har bygget vingemasten i kulfiber.

En mast, der har meget lidt friktion og som indgår som en del af sejlet og dermed giver ekstra fart. Masten, der kun vejer 65 kilo, drejer selv, når båden vender.

Jan Andersen har god erfaring med at bygge kulfibermaster og leverer blandt andet til den nye danske Dragonfly 25.

2,10 meter sværd

Den mørke Black Marlin med mørke Ullman Sails på, har frække linjer og vækker opsigt i det maritime miljø, også når den sejler med fuld sejlføring i op til 10 m/sek. og kun sejler på et skrog på kryds med 14 knob og 45 grader til vinden, når et 2,10 meter kulfibersværd er sænket, ved at det trækkes ned fra et et spil i cockpittet.

Trimanen, som Jan Andersen var 2,5 år om at bygge på Sydfyn i Ballen, ligner en meget hurtig kapsejladsbåd og er det da også. Men det er tur, at den primært at bygget til forklarer den sydfynske sejler.

- Jeg har bygget båden til mig selv og min familie. Det er en båd jeg skal have til jeg er 80 år. Den er mest til tur ellers havde jeg ikke bygget et stort midterskrog med kahyt og seks sovepladser og hvor der er toilet, køleboks og pantry.

I år sejlede vi til Norge i båden på tur, og vi har planer om at sejle båden til Grækenland, men det kræver at vi bruger tre måneder på det.

Jeg har også lavet båden så den kan trailes og derfor er hovedskroget kun 2,54 meter bredt, så den er lovlig at traile, når sideskrogene afmonteres, siger Jan Andersen, der også vil være selvforsynet med el om bord.

Det sker når han i år sætter fem kvadratmeter solceller op på hovedsskroget, så el-motor og køleskabet kan køre på batterier, der alene lades op af solen.

Trimaranen Black Marlin er en 31 fods one off-konstruktion - der får indbygget solceller i ruftaget, der leverer energi til elmotor. 

 

Black Marlin 31 One Off

Længde total   10,00 m
Længde hovedskrog 9,60 m
Længde foldet  11,50 m
Bredde   7,80m
Bredde foldet   3,40 m
Bredde hovedskrog  2,54 m
Dybgang   2,10 m
Dybgang eks. sværd  0,40 m
Ståhøjde i kahyt 1,95 m
Antal køjer  6 stk.
Mastehøjde over vand 16,50 m
Vægt sejlklar  1460 kg
Storsejl  53 m²
Fok    19,5 m²
Code 0   40 m²
Gennaker   85 m²
Krydsfart  13 knob
Topfart    28 knob
Nypris   2,5 mio. kr.
Design     Jan Andersen
Bygget af Jan Andersen
Værft     www.visionboats.com/

Black Marlin i nøgletal

- Materialer  mast, bom og skrog i kulfiber. Bygget på 2,5 år af Jan Andersen i Ballen.
- Bygget over skabeloner i krydsfiner, skrog er i kulfiber med 12 mm skumkerne i midten.
-Skroget er bygget i biaxial kulfiber, hvor kulfibertråde ligger plus-minus 45 grader
- Kevlar-forstærket bund, så man kan komme ind på lavt vand.
- Har 4000 liter volumen i de to sideskrog, der er 1,10 meter høje og 72 centimeter brede.
- Er let og kan trailes af selv en lille bil.
- Todelt mast, så den kan sendes overalt i verden i en 40 fods container.
-Masten er i vingedesign, så den indgår som en del af sejlet, masten drejer selv i vendinger.
- Båd kan foldes, så den kan ligge på en almindelig havneplads og så den kan trailes
- Trimaranen får solceller indbygget i ruftaget, der leverer energi til en elmotor.

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer


Besøg os på facebook




MORTEN LORENZEN TAGER ORDET