Sejlklubber
Den 52-årige aktuar og OK-sejler Jørgen Svendsen vil gerne være formand for Danmarks mest vindende sejlklub.

Svendsen, Myralf og Berg og flere vil i Hellerups bestyrelse

- Betingelsen er at vi stiller op som "musketere", altså alle eller ingen, siger Drage-sejler Lars Hendriksen. Men det er OK-sejler Jørgen Svendsen, der skal være formand. Læs om dem her.

Af Troels Lykke |

Vi er en flok sejlere, der med Jørgen Svendsen i spidsen har besluttet os for at stille op til bestyrelsen ved den kommende generalforsamling, skriver Lars Hendriksen på facebook.

Minbaad.dk har været i kontakt med ham og bringer her et indspark i debatten om hvem, der skal tegne Hellerup Sejlklubs bestyrelse. En klub, der er mest vindende i Danmark.

Lars Hendriksen:

Vi er i den specielle situation at der er flere der stiller op til bestyrelsen og to der stiller op som formand Marie og Jørgen.

Det er for mig at se meget positivt at vi er så mange der gerne vil bidrage til fremtiden i HS. Men der kan kun være én formand og her peger vi altså på Jørgen Svendsen.

Vi vil i de kommende dage fortælle mere om hvorfor vi stiller op og hvad vores hensigter er. Det er ikke alle der kender os, så her er en kort introduktion:

Jørgen Svendsen

Jeg sejlede første gang for HS i 2011 i Finn og Ok-jolle. Jeg startede med at sejle optimist i Køgebugt da jeg var 6 år gammel. Min første optimist hed Rulle Marie.

Optimistjollen bygget af Børge Børresen blev senere den foretrukne til optimistkapsejladserne. Som teenager-sejler er jeg mest stolt af at vinde Greve-dagene i Laser samt 4 danske mesterskaber i windsurferklasser og titlen som overalt-vinder af Lækerol-Cup i Skovshoved windsurfing.

Som far er jeg stolt af trænerindsats for optimistsejlerne på Esrum Sø fra begynderniveau til Danmarks bedste A-sejlere.

Med trænerresultater førte til 5 optimist sejlere fra Esrum Sø i TOP 10 til DM hhv. at deltage 4 år som optimist-forælder & træner til VM.

I mit voksne sejlerliv er jeg stolt af 2012 hvor det blev til 3 Danmarksmester i Finn , OK-jolle & 606. Internationalt bliver 2016 med VM-sølv i OK jolle som 52 årig et højdepunkt.

Peter Mohr - tursejler

Startede 1958 som junior i Hs. Og fik egen opti. Senere pirat jolle. Sejlede med skoleskibet George Stage i 1 halvt år yderlig Skoleskibet Danmark også et halvt år. Derefter handelsflåden i 2 år.

Kom hjem og sejlede Elvstrøm 1/2 ton 32 dernæst Ylva og sejlede knar i en årrække. Følgende har jeg sejlet med Ole Berntsen i Drage.efterfølgende har jeg sejlet i luffe 37. Og nu Nauticat 33. Har siddet i hs. bestyrelse i 8 år af 2 omgange som klubmester.

Henrik Kofoed Larsen

Junior i HS 1972 mine meritter er få da mit medlemsskab ophørte bradt i 1979 jeg er dog at finde på to af pokaler i HS, Eva og Svea pokalerne. Jeg fandt sejlsporten igen i 2012 hvor jeg sejler OK jolle.

Stefan Myrälf

Hvornår sejlede du første gang for HS?

Startede som junior i HS 1970 (10 år), hvor Carsten Berg var min 1. bådsmand og Per Heegaard min 2. bådsmand under ledelse af Arne G.Pedersen (og det er jeg MEGET stolt af).

Hvilke bådtyper har du sejlet eller sejler du nu?

Jeg har sejl alt lige fra Optimist til V.O. 70. I en år række har sejlsporten være mit levebrød men lige nu er det OK jolle og Starbåd.

De tre kapsejladsresultater resultater du er mest stolt af?

Hmmmm……

1) Carsten Berg tog mig med til Mitra pokalen. En legendarisk pokal i HS hvor fører styrer 1 sejlads, gammel gast 1 sejlades og ny gast 1 sejlads. Jeg var med som ny gast og den sejldas jeg styrede vandt vi og vi vandt derved også Mitra pokalen. Det gjorde et MEGET stort indtryk på mig.

2) Gotland Rundt i Vision med et Team af Hellerup sejlere og så min svigerfar som skipper. Glemmer aldrig da vi i privat flyveren på vej hjem, hvor vi fløj ud over Sandhamn og kunne se båd nr.2 (Line honours) på vej i mål (8 timer efter os), men vi skulle jo hjem og havde ikke tid til at vente…….

3) Sydney to Hobart. Med Nokia var vi første båd til at sejle distance under 2 døgn og tog 16 timer af den bestående rekord.

Langturs erfaring.

Rigtig meget sejlads i Skærgården med familien både på øst og vest siden af Sverige. Mange værdifulde timer med hustru og børnene.

Sejlklubs erfaring (fører eller andet) + hvad du ellers vil have med.  Jeg er rigtig stolt af at repræsentere Hellerup Sejlklub når jeg er til stævner, fordi jeg har så stor respekt for hvad klubben står for.

Hver gang jeg tilmelder mig til et stævner og skal svare på hvilken sejlklub jeg sejler for er det med stor stolthed jeg skriver HELLERUP SEJLKLUB.

Jeg er meget, meget taknemmelig for at jeg har været igennem A. G. P.’s ”skole”og håber bare at de nye generationer forstår hvad denne skole går ud på. Mit problem er bare at jeg ikke kan forene mig med den ”skole” og det jeg ser i Hellerup Sejlklub i dag.

Lars Kindt Hendriksen

Lars Hendriksen, Min far sejlede i HS som dreng og startede Jyllinge sejlklub i kælderen af vores hus efter HS principper.

Hans store idol var "Store P" som jeg ofte mødte sammen med HS juniorerne bl.a til landsjuniorstævnet i Jyllinge i 1975.

Jeg er opvokset med en sejlerskole i huset hvor jeg boede, det prægede min barndom, som mest handlede og at sejle alt hvad der kunne flyde.

Har sejlet on/of i HS siden 1990 og i perioden op til OL 92, da HS var Team Danmark Elitecenter. Har sejlet Optimist, Pirat, 606, Yngling, Europa, Hobie, Surf ogTornado (OL 92), Drage, turbåde og motorbåd og meget andet.

De tre resultater jeg er mest stolte af er Danmarksmester i optimistjolle 1980, Europamester og Gold Cup vinder i Drage.

Tusindvis af sømil gennem 45 år som tursejler med familien i Skandinavien. Har taget førerbevis og sejlet som fører i Jyllinge sejlklub.

Hellerup Sejlklub har for mig en helt speciel DNA der skal værnes om, derfor er jeg gået med i gruppen der gerne vil påvirke fremtiden i HS

Frank Stigborg

Her et lille skiv omkring min "sejlerkarriere". Min sejlmæssige baggrund er temmelig alsidig. Jeg er, -som så mange andre startet i Optimist. Her vandt jeg mit første stævne i Lynæs som 7-8 årig.

Det største indtryk fra det stævne er, at det var statsminister Anker Jørgensen som overrakte pokalen. Det gjorde stort indtryk. Sejladserne husker jeg ikke meget til. Senere begyndte jeg at sejle 14 fod Jynæsjolle med min bror.

Som 12 årig flyttede familien til København og jeg blev medlem af HS. Det har været i ’76-’78. Jeg husker det faktisk ikke helt præcist. Min far havde en kollega som sejlede Sunfish, -på det tidspunkt verdens største jolle klasse. Sådan en fik jeg, og så startede det med mere seriøse kapsejlads.

Over nogle år voksede klassen og vi kørte landet rundt og sejlede stævner. I ’82 blev jeg europamester for juniorer ved et stævne i La Baule, Frankrig. I de følgende år som senior holdt jeg placeringer omkring top 10.

På samme tid var der kommet en imponerende mængde Laserjoller i Hellerup. Aktiviteten var virkelig stor, og jeg var begyndt at få den kropsvægt der skulle til, så jeg skiftede til Laser.

Det blev dog ikke til mange stævner i Laser’en fordi jeg samtidigt var blevet introduceret til 420’er. På det tidspunkt –efter min mening det bedste tilbud til junior to-mandsbesætninger. Den sejlede jeg fra Hvidovre Havn.

Herefter kom en periode med studier, kæreste, senere familie og børn –og sejlsporten gled stille ud. Heldigvis har jeg igen, -nu i en mere moden alder, genoptaget sejladsen.

Jeg tog Duelighedsbevis i HS i 2010 og blev umiddelbart efter spurgt om jeg ikke ville være instruktør. Det gjorde jeg, mest fordi jeg gerne ville give noget tilbage til klubben.

Samtidigt har jeg forfulgt en gammel drøm og er begyndt at sejle Contender, -den ultimative mest ”action packed” enmandsjolle efter min mening. Vi har et utroligt godt miljø omkring klassen i HS og jeg turnerer nu rundt i det meste af Europa til stævner året rundt. De helt store medaljer er det endnu ikke blevet til, men jeg arbejder på sagen.

Jeg har samtidig bibeholdt instruktørgerningen i HS, både for klubbens 606’er men er også aktiv omkring X 79’eren ”Berntsen”. Her har jeg mødt et utroligt godt sejlfællesskab som jeg holder rigtigt meget af. Derudover nyder jeg somrene med familien som tursejler i middelhavet eller i vores mindre motorbåd.

Frank Berg

Min første sejr var som 13 årig i hs i ok jolle - Den 61 - i 'splejs' da jeg blev kaldt splejs - af Henning Vind og Gunnar Dalgaard og Hans Fog

Blev oplært i Knarr af Axel Holm som jeg sejlede med flere gange om ugen, Paul Richard Høj Jensen stod for min oplæring i Dragen, da vi havde båd sammen i er par år.

Jeg var meget stolt da jeg vand mit først DM i Knarr - der først ud af 13 i alt. Derudover var jeg glad da jeg vand VM/IKC første gang ud af 6 - i San Francisco.

Jeg var stolt af mit DM i Drage - som blev det første ud af 12 Danmarksmesterskaber og en lang række internationale Dragestævner, såsom Regates Royale i Cannes 3 gange og Prinesse Sophiecup i Palma 3 gange og Grand Prix i Kiel 3 gange.

Er i øjeblikket meget glad for den nye Starliga som jeg har været med til at starte i Hellerup Sejlklub hvor vi nu er 8 både efter første år. Vi sejer stor set hver weekend og et par dage i hverdagen.