Gå til hoved-indhold
Bølgerne blev skubbet helt fint ud til siden, så længe vi sejlede lige mod bølgerne ud for Rungsted. Fotos: Troels LykkeTest
Bølgerne blev skubbet helt fint ud til siden, så længe vi sejlede lige mod bølgerne ud for Rungsted. Fotos: Troels Lykke

Quicksilver Activ 755 Sundeck i hård Rungsted-test

Sommerbåden planer efter fem sekunder med en 300 hk Verado-motor. Den polskbyggede båd kun koster 238.995 kroner uden motor, men ingenting gik i stykker i test med kæmpe bølger.

Af Troels Lykke |

- Testen er aflyst. Det blæser for meget, der er kæmpe bølger, fik vi nordiske journalister at vide af importøren fra Jørgensen & Dahl A/S fra Hundige, da vi ankom til Rungsted en vinterdag, hvor der stod en kuling fra syd. Men vi tog alligevel den frihed og stak ud på Øresund med den nye Quicksilver Active 755 Sundeck, delvist gemt bag havnen.

Det var jo faktisk testvejr. Kunne båden holde? Ville tingene falde fra hinanden i de store bølger og ville vi blive drivvåde, når båden kæmpede mod bølgerne med 30 knob. Ingen af delene skete, så længe vi sejlede direkte med bølgerne, der blev skubbet effektivt ud til siderne.

Bådens basisegenskaber er på plads. Med Mercurys Verado XL 300, var der lagt op til optræk på den voldsomme måde. Og det skete. Med vind ind agten fra skubbede jeg håndtaget frem, mens jeg sad højt på det godt polstrede sæde.

Kæmpe acceleration

Vi var tre om bord og alligevel fløj vi ud af vandet, og efter fem sekunder fuldplanede vi 18 knob, hvor motoren brugte 26,9 liter i timen. Det var virkelig med at holde godt fast for ikke at blive smidt af båden, der anbefales at blive sejlet med en motor fra 115 hk og op til 300 hestekræfter.

Ved tests bliver vi journalister sjovt nok præsenteret for de største motorer. Vældig macho, hvilket også mange sejlere mener. Quicksilver Active 755 Sundeck koster 301.095 kroner med Mercurys 115 hestekræfter bagpå, mens båden koster  407.395 kroner, hvis der er 300 hestekræfter på den 7,23 meter lange båd.

Min umiddelbare fornemmelse, efter at have sejlet bådtypen er, at 200 hestekræfter er rigeligt til de fleste fartgale familiefædre.

Her falder prisen til 360.095 kroner. Hvis du så også ønsker elektriske trimflaps, som vi brugte aktivt, når vinden stod ind fra siden for at rette bådens sidevers hældning op, skal du smide 9.414 kroner oveni. Hvis du også vil lave mad på båden øges prisen med 22.381 kroner med et minipantry, placeret i bagbord side.

Med kortplotter, musikanlæg, marinetoilet og andet kan du købe Quicksilver Active 755 Sundeck for omkring 400.000 kroner, hvis du kan nøjes med 200 hestekræfter.

Den pris er absolut konkurrencedygtig blandt både på syvmeter markedet. Der er da heller ikke smagfuldt teak på hverken dørk i cockpit eller på de brede, dybe badeplatforme.

Quicksilver går med prisen efter det brede marked. Og sammenligner man bådtypen med en biltype, kan Opel eller Mazda nævnes, men ikke Audi eller BMW. Til gengæld får man en ærlig båd, hvor man tydeligt ser hvad man får for pengene.

Hoppede på bølgerne

Og sejle det kan 1,6 ton tunge sejlklare Quicksilver Active Sundeck 755, der også fås i en lettere Open-udgave med bænke foran styrepulten.

Topfarten med 300 hestekræfter løber op på 43 knob, det nåede vi dog aldrig, da bølgerne var for kraftige. Båden forlod flere gange vandet og hoppede mod næste bølge og båden virker robust og vridningsstabil.

Det blev dog for vildt, når farten kom over 35 knob. Det gode ved at købe en båd på over syv meter er, at den bjærger sig godt, i selv hårdt vejr, men det er dog stadig en åben båd, der egner sig bedst til kystsejlads.

Vindskærmen er da også kun på tværs lige foran føreren af båden, der er ingen vindbeskyttelse, der går ned langs rælingen. Vi fandt en crusingfart, da vi sejlede med bølgerne, på 27,7 knob.

Her brugte den støjsvage Verado-motor 43,2 liter benzin i timen og med en fuld tank på 280 liter, er rækkevidden på 311 kilometer eller cirka 165 sømil.

Sænkes farten til en lavere crusingfart til 23,2 knob, røg benzinforbruget ned på 34,8 liter benzin i timen. Testen forløb godt, omend den blev noget kort på Øresund. Man sidder godt i førersædet og rattet kører let via hydraulik. Konklusionen om sejlegenskaberne er entydig: Den bjærger sig godt og har virkelig et stort kraftoverskud.

Praktisk cockpit

Bådens indretning består også, det kan dog gøre lidt ondt at træde ud på solmadrasserne, hvis båden ligger med stævnen mod broen. Lettere er det, hvis båden ligger med agterenden mod broen, her er der to brede badeplatforme at træde ned på, og vil man ind i cockpittet åbnes blot en lav dør.

Selve cockpittet har ok-plads til seks personer, både når der skal spises og laves mad. Hynderne tilbage i L-sofaen, der dog lige i den tynde ende.

Bådens ræling er ikke speciel høj, men nok til at man ikke lige falder over bord, hvis man er i cockpittet og mister balancen. Med Quicksilver Active Sundeck 755 får man hvad man ser, men heller ikke mere. Den er prisbillig og ærlig i sit udtryk.

Quicksilver Activ 755 SunDeck
Længde                    7,23 m
Bredde                      2,55 m
Højde                        2,21 m
Dybgang                     40 cm
Vægt Sundeck-version 1590 kg
Benzintank                     280 l
Vandtank                         80 l
Maks belastning            950 kg
Motoranbefaling     115 - 300 hk
CE kategori                          C
Maks personer                   8 stk
Standardudstyr: Eksempler: co-pilotsæde, hydraulisk styring,
cockpitbord, lanterner, elektrisk lænsepumpe, LED-lys i kahytsbordet
Ekstraudstyr: Eksempler: Minipantry 22.381 kr., trimflaps 9.414 kr.,
bimini 7.606 kr., marinetoilet med holdingtank 10.910 kr., vandskistang
3.678 kr.
Pris uden motor                     238.995 kr.
Priser med motorer:
Mercury F115 EFI  301.095 kr.
Mercury F150XL  EFI 313.295 kr.
Mercury F150XL Verado  351.095 kr.
Mercury F200XL Verado  360.095 kr.
Mercury F250XL Verado  387.095 kr.
Mercury F300 XL Verado      407.395 kr. (testbåd)
Importør Jørgensen & Dahl A/S, Hundige Havn,
www.mercurymarine.dk
Producent    www.quicksilver-boats.com

PLUS
Flotte linjer
Gode sejlegenskaber
Stor solmadras

MINUS
Smal agterbænk
Lav ståhøjde i kahyt
Tynde hynder på agterbænk

Instrumentpanelet byder på en syv tommer kortplotter fra Simrad. Førersædet er blødt og i god kvalitet, og det var der brug for i de store bølger.

Kahytten er 1,35 meter høj. Den er lidt mørk, trods to små sideruder, når solmadrassen er lagt oven på den enlige skylight. To voksne ligger fint udstrakt på den 2,20 meter lange madras.

Cockpittet er akkurat stort nok til at der er plads til et cockpitbord. Agterbænken er 1,45 meter bred og 0,4 meter dyb. Hynderne er ikke meget polstret. Bemærk opslået bænk i styrbord side.

content-loader
content-loader
content-loader