minbaad.dk
torsdag 23. november

Henrik Ilsvards gaster har alt det man har brug for. Sejlmager er Søren Hansen, rigger er Frank Kirkegaard og bådebygger er Søren Duedal: Foto Troels Lykke

Scan-Kap 99 - den komplette 10 meter

Konstruktionen fra 1977 sejler fra de fleste både i samme størrelse, men den er stadig god til turs, mener Henrik Ilsvard fra Aabenraa, tredobbelt danske mester. I 2007 apterede han en ny Scan-Kap 99.

Kapsejlads | 03-02-2017 18:48 | Af  Troels Lykke

En gang Scan-Kap 99. Altid Scan-Kap 99.

Sådan er det med Henrik Ilsvard, der købte sin første Scan-Kap 99 i 1988.

I 2007 købte han en af det senest støbte skrog, kun med hovedskot monteret. Skroget blev leveret fra Kerteminde Yachtværft og var nummer 147 og en af de sidst byggede.

Henrik Ilsvard apterede den på et år, efter han forinden havde skåret modeller ud i krydsfiner, før han skar mahognitræ ud til endelig aptering.

El, oliefyr, køleskab, oven, toilet og Yanmar 10 hk indenbordsmotor og andet installerede han også.

Vandt DM i første sejltur

Første sejltur i båden Sort Sol var til DM i 2008 i Faaborg, hvor han og gasterne på vej ud til banen stadig var i gang med at montere beslag.

Alligevel lykkedes det holdet at vinde DM for første gang i klassen, endda over klassens stjerne, William Friis-Møller.

Siden har Aabenraa-holdet vundet to danske mesterskaber i klassen i 2010 og 2015 med bl.a. det faste hold, der består af bådebygger Søren Duedal, rigger Frank Kirkegaard og sejlmager Søren Hansen.

- Så er jeg jo dækket godt ind hvis der skulle opstå skader, men frem for alt så går gasterne højt op i at vinde. Alle kommer med input for at forbedre farten. Og når vi sejler kapsejlads rundt om Fyn, så trimmer gasterne hele tiden. Og de går ikke ned for at sove, hvis der er brug for mand på kanten, når det blæser. Men vi har det stadig sjovt, men det er ikke nok kun at hygge, vi vil vinde, forklarer 62-årige Henrik Ilsvard, der fortæller til BådNyt, at det da er tilladt at medbringe en øl per mand. 

Satte spiler i 18 m/sek. - og væltede

Holdet var i 2015 kraftigt udfordret under Palby Fyn Cup, da de igen vandt overalt på DH-reglen.

De satte da også, som nogle af de få både, den 70 kvadratmeter spiler i 18 m/sek., en mørk nat ud for Lohals.

Det gik godt - til at starte med. Båden surfede 18 knob mod Storebæltsbroen og vandet stod i kaskader ud til siden, indtil roret gik ud af vandet båden lagde sig hysterisk ned, så der fossede ti store spande vand ned i kahytten.

-Det var buldrende mørkt, da vi satte spileren. Fordæksgasten Søren Duedal går på fordæk lige meget hvor meget det blæser. 

Og den nat var der vel mellem 15 og 18 m/sek. og 20 i pustene, og vinden var meget skiftende og pludselig går båden ned i en bølge og parkerer, så vi bommer ufrivilligt, da roret går ud af vandet og vi mister rortryk, fordi båden dykker på snuden, så vi mister styrekraften. Vi vælter og der kom vand ned i kahytten.

Bagefter tager vi spileren ned, mere var der ikke i det. Når vi sejler så stærkt er det fandeme skægt, siger Henrik Ilsvard, der dog ikke satte spileren umiddelbart efter kæntringen.  

Godt nok er Aabenraa-sejlerens båd sprøjtemalet, så malingen er jævnt fordelt med hvid Trilux bundmaling fra International, men den skal stadig på land fem-seks gange i løbet af en sæson, for at være helt glat i bunden til kapsejladser, ja selv til tursejlads i ferien med hustruen Birte.

Derfor har Henrik Ilsvard et praktisk centerløft i sin Scan-Kap 99. Centerløft er nødvendigt.

- Båden er oppe flere gange om året, med centerløft er den oppe på fem minutter, så den kan blive renset for slim, og vi vandsliber bunden inden vi sejler Fyn Rundt og DM, forklarer sejleren, der med hustruen Birte har været på sejltur helt til Ålandsøerne og Helsinki i båden, der så får sat en rullefok på og Elvstrøm Epex forsejlet og hulkeelen til fokken fjernes.

Tegnet af Drabant-sejler

Og båden, der i midten af 70erne blev konstrueret af skibsingeniør Jan Torben Larsen fra Helsingør.

Han tegnede kun én båd. Scan-Kap 99eren, men ramte plet.

Han havde selv en Drabant 24 og er inspireret fra denne, der også har et langt, lavt cockpit, der gør at nedgangen til kahytten let, med en halv meters dybde.

Samtidig er båden stabil, som en Drabant 24, da kølprocenten er omring de 50.

Båden er dog to cirka to en halv meter længere end Drabant 24ere men kun fem centimeter bredere.

Scan-Kap 99eren er nemlig kun 2,55 meter bred, og skyder dermed fint gennem bølgerne med over seks knob på kryds, forklarer Henrik Ilsvard, der i Scan-Kap 99eren har sin drømmebåd og han drømmer ikke om en anden.

Sejler fra BB 10-meter

- Båden er tung og vejer omtrent et ton mere end en BB 10-meter.

Scan-Kap 99eren er bygget solidt og de gamle både kan stadig vinde DM.

Båden har en høj kølprocent, men i ren sejltid har vi flere gange sejlet fra en hurtig BB 10-meter fra Skive, når vi sejler kapsejlads rundt om Fyn, forklarer sejleren, der er glad for sit Elvstrøm Epex laminat-sejl.

- Det har da givet omtrent en halv knobs fart på kryds, at klassen i 2014 tillod at vi sejlede med laminat-forsejl. De er dyrere, men giver sig ikke så meget og holder længere end et almindeligt dacronvævet dug, som vi har på storsejlet. Det så jeg gerne også blev i laminatdug, men klassen er imod det stadig, siger Henrik Ilsvard om båden, der i dag sælges brugt fra 200.000 kroner og op til 500.000 kroner.

Flertallet af bådene blev  produceret af Hanbjerg Møbelfabrik fra 1977 til 1992.

Scan-Kap 99

Konstruktør  skibsingeniør Jan Torben Larsen

Længde 9,86 m

Bredde   2,55 m

Dybgang  1,55 m Vægt  3,30 kg

Kølvægt, bly   1,46 ton Storsejl 23,00  m2

Fok 105 %       20,50 m2

Spiler    70 m2

Gennaker           70 m2

3-5 mand til kapsejlads

Sovepladser    5 stykBygget 149 styks siden 1977

Aktiv klassebåd siden 1983Centerløft

Fok i laminat tilladt

Hanbjerg Møbelfabrik bygger fra 1977 til 1992

Tage Thomsen i Struer byger fra 1993

Kerteminde Yachtværft bygger fra 1996

Sejles typisk af fire personerNypris  kr. 700.000 kr.

Brugtpriser fra 200.000 kr.

Sort Sol med Henrik Ilsvard fører her Palby Fyn Cup i 2016, i tæt opløb med Scan-Kap 99-sejler Jens Fast, der vandt. Men i 2015 vandt Henrik Ilsvard overalt efter DH i Palby Fyn Cup, trods spilerkæntring ud for Langeland. Læs hele artiklen i BådNyt på gaden.

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

BLOG

Af Troels Lykke

Få nyheder og deltag i konkurrencer


Besøg os på facebook




MORTEN LORENZEN TAGER ORDET