Gå til hoved-indhold
De fleste Contender-sejlere har sejlet flere andre jolletyper, men i trapezsejladsen ligger en udfordring. Foto: Contender-klassenSejlklubber
De fleste Contender-sejlere har sejlet flere andre jolletyper, men i trapezsejladsen ligger en udfordring. Foto: Contender-klassen

Klassetjek: Contenderens trapez udfordrer øvede sejlere

Det kan tage flere år, før du sejler rigtig hurtigt med trapez i Contenderen. Men det er fedt hele tiden at rykke sig, mener Contender-sejler, Jon Møgelhøj.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Denne gang fortæller Jon Møgelhøj, Contender-sejler, om jollen, der konstant udfordrer. 

Jon Møgelhøj, hvorfor skal man sejle Contender?

- Der er ikke meget federe end at suse hen over vandet stående vandret i trapez i en jolle, du selv styrer. Det kræver selvfølgelig noget at lære at sejle stående i trapez, men heri ligger også noget af fascinationen. For selvom man måske hurtigt lærer at sejle båden, kan det tage mange år at lære at sejle hurtigt. Fornemmelsen af hele tiden at rykke sig i sine sejlevner er bare fedt. 

- Selvom det er en en-mands-båd, så er det en social klasse. Vi hygger os sammen, når vi er til stævner. At en klasse med ca. 35-40 sejlere alligevel stiller over ti både til store stævner i Tyskland siger noget om, at vi har det sjovt – også når vi er på land. 

Hvad koster det at sejle Contender?

- For 20-25.000 kr. kan man komme i gang i klassen. Jollerne er godt byggede, så de fleste skrog kan godt være med, selvom de ikke er af nyere dato. Hertil skal man nok forvente at skulle bruge penge på en carbon-rig og nyere sejl, hvis man på et tidspunkt vil op og lege med i kapsejladserne.

- For 40.000 kr. og opefter kan man købe kapsejladsklare joller. Nye joller laves i glasfiber i Tyskland eller epoxy og træ i Italien. Her starter priserne fra 70.000 kr. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Vi har nogle klubjoller, som man kan få prøveture i. Der ligger joller klar til prøveture i Hellerup, Aarhus, Roskilde og Aabenraa. Der er naturligvis garvede Contender-sejlere med til at hjælpe, når man får sig en prøvetur.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Vores Facebookside er meget levende. Her deles alt fra trimtips til hyggelige billeder fra vores stævner. Derudover har vi hvert år to træningslejre, hvor vi samler klassen før og efter sæsonen. Vi har altid en træner på til disse arrangementer, men også videndeling sejlerne imellem bruges meget. 

- Ved vores sidste træningslejr i Aarhus i oktober fik landstræner Peter Hansen, som jo netop er hjemvendt fra OL, hvor hans besætning fik en bronzemedalje, virkelig løftet toppen af det danske Contender-felt. Og toppen af feltet deler deres viden nedad i feltet, så det kommer alle til gode. 

Hvor sejles der særligt Contender, og hvilke stævner vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?

- Der er felter i Aarhus, Hellerup og Roskilde samt et par enkeltjoller andre steder i landet. Den kommende sæson står i høj grad i VM’s tegn, da det i år sejles i Sønderborg. VM i Contenderen er sjovt, fordi det er så stor en international klasse. Der kommer snildt 150 til et VM, hvilket betyder konkurrence på alle niveauer. 

- Udover VM er vi også altid med i Kerteminde til Sail Extreme i pinsen. Det er sammen med Aarhus Fest Uge Cup og DM faste gengangere i kalenderen. Uden for landets grænser er et meget stort Contender-felt i Tyskland, så mange danskere er også med til de tyske stævner, hvor særligt Kieler Woche er i høj kurs.  

Hvordan ser fremtiden ud for Contender-klassen i Danmark?

- I Danmark har vi holdt et rimeligt stabilt felt på omkring 35-40 joller igennem en årrække, men på det seneste er særligt Aarhus-fleeten vokset meget. Fremtiden ser vi derfor som meget lys for. For alle de unge vil jo sejle noget med trapez – 29er, 49er, Nacra etc. Og når nu gasterne her en gang vil være skipper på eget skib, så er Contenderen da lige til højrebenet. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?

- Det er på vores Facebookside, at der virkelig sker noget, men hjemmesiden er god til at give overblik over kapsejladskalender og få viden og kontakt til os for nye interesserede. 

Om Contender-jollen: 
Længde: 4,87 m 

Sejlareal: 10, 88 kvm.

Besætning: En-mands-jolle med trapez

Designet af: Ben Lexcen, kendt for sine designs til Americas Cup i 1968. Oprindelig tegnet for at skulle være en afløser til Finnjollen til OL. 

Blå bog:
Navn: Jon Møgelhøj

Alder: 37 år

Job: Skolelærer 

Sejlklub: Skovshoved Sejlklub

Jon Møgelhøj på vandet i sin Contender. Foto: Privatfoto

I Contender-klassen er sejlere af begge køn, ligesom klassen aldersmæssigt spænder fra midten af 20’erne til midten af 60’erne. Foto: Contender-klassen

I Tyskland er hele 200 aktive Contender-sejlere. Foto: Contender-klassen

Få herunder et overblik over de aktive bådklasser i Danmark. Kun deres primære tilholdssteder er markeret, hvorfor der kan ligge mindre fleets andre steder i landet. Tryk på ikonerne for info om område samt tilhørende bådklasse. Kortet er lavet på baggrund af artikelserien 'Klassetjek':

 

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/embed?mid=15NAAilxgUw-A4vnUjJhp2wsgQ_Y" width="640" height="480"></iframe>
content-loader
content-loader
content-loader