Gå til hoved-indhold
North Sails har udviklet 3Di Nordac gennem længere tid på 3Di-fabrikken i Nevadørkenen i Minden, hvorefter man har ladet 45 kunder teste sejlene i over et år. Foto: Amery RossUdstyr
North Sails har udviklet 3Di Nordac gennem længere tid på 3Di-fabrikken i Nevadørkenen i Minden, hvorefter man har ladet 45 kunder teste sejlene i over et år. Foto: Amery Ross

Vi tester North Sails nye 3Di Nordac – fremtidens tursejl?

Mest omtalte produkt på minbaad.dk i 2017. Vi prøvede nyt 3Di Nordac tursejl i Caribien. Et sejl, der ikke giver sig, som dacron-dug, men billigere end North Sails 3Di, pga. polyester-tråde i Nordac.

Af Troels Lykke |

Fra 1. juni 2017 kunne du købe North Sails 3Di Nordac. Et valg, du skal overveje til din båd, hvis den er mellem 18 og 45 fod.

Sejlet er nemlig utroligt strækstabilt og let at trimme. Det viste en fem timers test på en Beneteau 45, som vi sejlede i foråret i British Virgin Island, i mellem fem og ni meter per sekund.

Hele sejladsen foregik på kryds. Bølgerne var krappe, og den friske vind gjorde, at vi måtte rebe det hvide storsejl med gennemgående sejlpinde.

Det første man lægger mærke til er, at 3Di-dugen har et specielt udseende, som ikke ses lignende hos andre sejlfabrikanter.

Det ser karakteristisk ud og er North Sails 3Di-signatur. Sejlet var let at rebe, selvom dugen er noget mere hård end en traditionel dacron-dug, som de fleste tursejlere bruger i dag.

Stærk og fladt

3Di Nordac-dugen er stærk, og sejlet er dejligt fladt, men stadig med power i. Det gav sig ikke en tomme undervejs, selv ikke når større pust ramte os. En regnskylle kom også ind over os, da vi krydsede i British Virgin Island fra Tortola mod Virgin Gorda i 25 graders varme. Regnen perlede straks af sejlet.

Faktisk er det umuligt for fugt at trænge ind i North Sails 3Di Nordac-sejlet, da sejlet i polyester er mættet med lim og samtidig ikke er lamineret med film og taffeta. Det så vi få uger før sejlturen, da vi besøgte fabrikken i Minden i USA.

Her så vi, at 3Di-sejlene lå til hærdning i svv dage, under den 22 dage lange proces, hvor sejlene bliver produceret. Den 108% fok stod også som den skulle, tilpas flad, men med power i. Sejlet gav sig ikke, javel, det var også helt nyt.

Faktisk garanterer North Sails, at faconen holder i mindst ti år, hvilket er hele pointen med sejlet. 3Di er et komposit, hvor der anvendes mere avanceret lim og ingen mylarfilm, som det ellers ses hos de fleste konkurrenter.

Det betyder med andre ord, at 3Di Nordac-sejlene kun anvender udspredt filamenttape, hvilket så udgør hele sejlet. Et 3Di sejl kan derfor ikke delaminere.

Bemærk at sejlet er ternet.

Enkel at trimme og mindre krængning 

Den danske sælger og daglig leder af North Sails Danmark, Jesper Feldt, ser frem til, at danske tursejlere kan købe sejlet.

- 3Di Nordac er meget enkelt at trimme og holder formen længere end de hidtidige vævede dacron-sejl, og med den rigtige facon får du mere ud af sejlet og kan enkelt balancere din båd og kontrollere krængningen. Hele North Sails' DNA er, at sejlerne skal kunne sejle stærkere og mere sikkert, og sjovt nok er hurtige sejl enkle at trimme og holder faconen, forklarer Jesper Feldt, der tror på, at sejlet kan blive det foretrukne sejl for fremtidens tursejlere i Danmark.

- 3Di Nordac vil som introduktion blive prissat som et traditionelt dacron-tursejl, og med det tror vi på, at tursejlerne vil vælge et sejl, der er bygget i den nyeste teknologi, og holder i mange, mange år. De fleste tursejl, der i dag produceres med polyester, begynder at miste deres facon efter to-tre år, hvor 3Di Nordac holder faconen år efter år, forklarer Jesper Feldt, der i dag holder til i Herlev, hvor North Sails har tolv ansatte. 

Mere værdi for pengene

Produktionstiden for det nye 3Di Nordac ligger på mellem fem og otte uger. North Sails’ CEO Dan Neri, der holder til på hovedkontoret i New Port, Rhode Island i USA, var med om bord til testen i Caribien. Han fortæller, at North Sails nu satser stort på 3Di Nordac i tursejlermarkedet.

- Vi tror på, at 3Di Nordac vil dominere fremtidens tursejl, fordi det er et sejl, hvor man får stor værdi for pengene. I dag er vi verdens største producent af tursejl, med 4.500 solgte tursejl årligt ud af 33.000 sejl (10.000 one design-sejl, red.), forklarer Dan Neri fra North Sails, der blev startet i 1957 af Lowell North i San Diego, USA.

Firmaet har i i dag 1.500 ansatte, fordelt på 150 sejllofter i 29 lande. Heraf arbejder 15 i Danmark, hvor direktør Jens Christensen er en af North Sails' helt store profiler.

North Sails har udviklet 3Di Nordac gennem længere tid på 3Di-fabrikken i Nevadørkenen i Minden, hvorefter man har ladet 45 kunder teste sejlene i over et år, under alle slags vind- og vejrforhold.

North Sails tager nye tursejl meget seriøst, og vi kan kun understrege, at sejlenes finish, holdbarhed og anvendelighed var i top.

Her sejler Troels Lykke med på Oceanis 45 i British Virgin Island i Caribien. Vi krydsede i fem timer. Foto: Amery Ross

3Di Nordac – tursejl op til 45 fods både

North Sails 3Di Nordac har vægt som et almindeligt tursejl i dacrondug. Det er bygget med North Sails patenterede 3Di-teknologi. Sejlet er bygget i polyester, et fleksibelt materiale, der er 17 gange mere fleksibelt end et 3Di-sejl med kulfiber.

Det nye 3Di Nordac-sejl er dermed mere tilgivende og kan bedre absorbere chokeffekt, hvis man f.eks. rammer en stor bølge, og båden går i stå.

Produktionsmetoden sikrer samtidig, at sejlet ikke kan delaminere, da der anvendes thermoset lim, og der ikke er film på sejlet, hvilket ellers ses på alle andre laminat-sejl.

Det bygges i Minden i USA og på Sri Lanka. Sejlet er stærkt, hvor der er behov for at det skal være det. F.eks. i skødebarmenene.

Dugen til f.eks. en 20 fods båd består af fire lag ultra tynd polyestertape midt i sejlet og 20 lag polyestertape i skødebarmen, hvor der er stor belastning. Sejlet bygges til både op til 45 fod, og her vil der typisk være mellem 6, 8 eller 10 lag polyestertape midt i sejlet.

Der er op til 50 lag ultra tynd polyestertape i skødebarmen på sejl til både op til 45 fod.

Dugen er vandafvisende på grund af limen i sejlet, der fuldstændig afviser vandet, modsat i almindelig dacrondug, der suger vand. North Sails gør dermed op med den vævede dug, der har fyldt det meste af markedet i mere end 60 år. 

Sejlene lægges ud med tape. Her er BådNyt og minbaad.dk på besøg i Minden i USA i februar 2017. Foto: Troels Lykke

Sådan bygges et 3Di-Nordac på tre uger

1. Design

2. Fil skabes

3. Filamenttape laves af polyesterfibre

4. Tapen lægges i paneler

5. Vakuumpose udlægges på 3D-formen

6. 3D-formene (6 styk i Minden) bliver justeret

7. Sejlet varmebehandles – på 85 grader - og limen aktiveres

8. Sejlet hærder i syv dage

9. Der laves finish på sejlene

10. Sejlene forlader fabrikken

North Sails 3Di bygges på denne 3Di-form i enten Minden eller Sri Lanka. Foto: North Sails

content-loader
content-loader
content-loader