minbaad.dk
tirsdag 21. november

Test: Django 12.7 er til solotur over Atlanten

Django 12.7 er til en eller to personer. Cockpittet er lille og praktisk med spil centreret, og faldene på masten er så en mand kan hæve gennaker selv. Vi har testet den franske båd for BådNyt

Test | 16-10-2017 16:55 | Af  Troels Lykke

Django 12.70 er skabt til at levere til solo-sejleren eller ægteparret, der bare kan lide at sejle langt. Men båden er faktisk CE-godkendt til at sejle jorden rundt med seks personer.

En tur til Norge, hvor Skagerrak bider tænder, er derfor noget den franske båd tager som en behagelig udfordring.

Står bølgerne ind over båden kan du krybe i læ på de korte cockpitbænke, der er dækket af faste kalecher i glasfiber, alt imens selvstyreren klarer kursen mod Oslo.

Når det igen er opholdsvejr kan du sætte dig ud og styre med en af de to rorpinde i det korte cockpit, hvor alt er inde for rækkevidde, skulle du ønske at justere på sejl eller stramme storsejlsfaldet. 

Let at sætte gennaker

Går vinden i syd og du vil sætte en gennaker, så kan du klare det alene på fordækket. Du behøver således ikke vandre ned i cockpittet, når gennakeren sættes.

For faldet sidder på masten og gennakeren kan hales, efter at den er halet op af det forreste rum, hvor sejlet holder til når det ikke bruges. Alt det praktiske er med andre ord gennemtænkt til solo-sejleren. Når du kommer frem i

Oslofjorden og vil ligge for anker, kan du sejle helt ind til klippen. Django 12.70 kan nemlig fås med vippekøl, der kan reducere dybden fra 2,9 meter og ned til 1,40.

Vippekølen er ekstraudstyr oven i de 2,6 mio. kroner, som den franske båd koster sejlklar. En fast standardkøl stikker 2,25 meter. Med så dybe køle vidner det om, at sejlegenskaber tages dybt seriøst.

Her er ikke tale om at en båd, hvor kølen højst må stikke 1,80 meter, fordi den skal sejle for motor til næste lille danske havn. Nej, Django 12.70 vil sejle langt og for sejl.

Inspireret af IMOCA 60

Den 4,35 meter brede båd er tegnet af Pierre Roland og Pierre Delion. To designere, der er stærkt inspireret af de transatlantiske Mini 650, Open 40 og IMOCA 60ere, der elsker at surfe over Atlanten.

Franske både, der har kultstatus hos mange sejlere. Både, der handler om at være brede, lette, hurtige, synkefri og med dobbeltror, der altid giver et sikkert greb i vandet og skaber tryghed om bord, fordi båden er i kontrol, selv når den krænger.

Bådene er samtidig kendt for at have et stort sejlareal, og dér kan Django 12.70 godt følge med.

Krydsstellet er således på 117 kvadratmeter, når genuaen på 48 kvadratmeter sættes, men sejler du i hårdt vejr, kan et mindre stagsejl på 31 kvadratmeter rulles ud fra et kutterstag, der er placeret længere tilbage fra stævnen.

Med den opsætning, med lavere antal kvadratmeter, gik den 42 fods båd 7,2 knob på kryds.

Her var der plads til forbedring. Man sidder dog virkelig godt og styrer og har trim til storsejl og fok lige inde for rækkevidde, da fire Harken-spil er placeret midt i båden, lige foran styrepositionen.

Et mindre kritikpunkt er imidlertid, at det fra styrepositionen er lidt svært at se tallene på den mindre Raymarine-kortplotterskærm, der er placeret på skottet ved nedgangen til kahytten.

Kortplotteren er lagt an på at man navigerer ved den, mens selvstyren er sat til, så man i fred og ro kan sætte sin kurs, mens man sidder beskyttet på cockpitbænkene. 

Med en køldybte på 2,9 meter med vippekøl, er båden stabil på kryds. Forstaget er rykket langt tilbage, så der er god plads til at sætte gennaker og code-sejl på skærende kurser. Foto: Bertel Kolthof

10,3 knob med spiler

Med den store 160 kvadratmeter meter spiler oppe loggede vi 10,3 knob, og vinden var mellem seks og syv m/sek., da vi havde kurs væk fra La Rochelle.

Bådens vægt er da også holdt nede på 6,5 tons, hvilket er flot for en 42 fods båd. Man har sparet i skroget, der er i let sandwichkonstruktion, og i kølen hvor man med en vipppekøl har kunne spare vægt, da man i stedet har gjort den 2,9 meter dyb - som nævnt tidligere.

En lav vægt er da også afgørende hvis du skal få en så bred båd til at sejle stærkt, især i helt let vind. Med den høje fart viste Django 12.70, at den har en stor aktionsradius og potentiale som langtursbåd.

For hvem kan overskue at sejle fem knob i en Sagitta 35 jorden rundt? Ikke jeg. At det er en langtursbåd ses også ved, at der agter i båden er gjort plads til at placere en redningsflåde, og i front er der et vandtæt rum der sørger for at der ikke trænger vand ind, selvom båden rammer en genstand i vandet.

Spændende alternativ

Django 12.70 er et spændende alternativ til de både vi ellers ser på de nordlige breddegrader. Båden er nemlig primært et koncept, der er indrettet til at en eller to personer kan sejle den til både tur- og kapsejlads.

Den ville derfor være velegnet til at deltage i Danmark Rundt Singlehand, en sejlads der kom til sidste år, men ligeledes er den velegnet til at krydse Atlanten.

Plads er der også masser af, så man ville fint kunne leve i den under en jordomsejling og ved en vippekøl, vil man kunne komme helt tæt på land, når der skulle ankres op i bølgefrit område, f.eks. i en blå lagune i Caribien.

Det er ingen tilfældighed at Django 12.70 deltog i European Yacht of the Year 2017, da den vestfranske bådtype fra værftet Marée Haute, er den tredje båd på fire år, der er nomineret i den prestigefulde pris (hvor BådNyt er med i priskommiteen).

Båden tabte dog i finalen til turbåden RM 1070. Django 12.70 lover sikker sejlads, hvor det blandt andet er let at rulle den store genua ind når det blæser, og i stedet rulle det mindre stagsejl ud på kutterstaget, der er placeret en meter længere tilbage.

Detaljen tæller i højeste grad på Django 12.70, hvor en solo-sejler har fået lov til at sætte sit præg.

PLUS

Sødygtig og hurtig

Praktisk singlehand-cockpit

Vippekøl og dobbeltror

MINUS

Ror kører tungt i lejer

Mangler hygge i kahyt

Lille cockpit

Django 12.70

Længde                        12.46 m

Vandlinje 12,16 m 

Bredde                                   4,35 m

Fast keel                               2,2 m

Svingkøl         1.40/2.90 m

Vægt           6,5 t

Kølvægt - begge typer               2.25 t

Storsejl                                       51 m

Større storsejl                   66 m 

Genoa :                                           48 m2

Stagsejl                                         31 m2

Spiler                                          160 m2

Gennaker                                    100 m2 

Sailing category :      A6 ou B8

Architects :   Pierre ROLAND & Pierre DELION

Pris sejlklar                    2,6 mio. kr.

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

BLOG

Af Troels Lykke

Få nyheder og deltag i konkurrencer


Besøg os på facebook




MORTEN LORENZEN TAGER ORDET