Gå til hoved-indhold
På en tur fra Marstrand til København vil Fleming 65 således bruge cirka 1.000 liter dieselTest
På en tur fra Marstrand til København vil Fleming 65 således bruge cirka 1.000 liter diesel

Bådtest af Fleming 65 til 25 mio. kroner

Læs hvad man får for 25 mio. kroner superyacht. Fx en båd, der ikke ruller i søen. Det blev testet udfor Marstrand i hård vestlig kuling.

Af Troels Lykke |

Vil du teste en båd til 25 mio. kr. i Marstrand? Ja, klart, lød et hurtigt svar til redaktionen. Der skal jo også være læsestof for millionærerne, som også læser motorbaadsnyt.dk

Ja, og for den sags skyld også milliardærerne, der f.eks. findes 108 af i Sverige, fortæller den svenske importør, Peter Johansson, da vi træder om bord på Fleming 65 Scandinavian Edition. Hvis du ikke er millionær, men bare en glad sejler, så læs endelig videre, for båden er virkelig et fascinerende fartøj i en størrelse, der er helt uden for den kategori, jeg ellers tester.  

Det store teakbelagte agterdæk er det første, der imponerer, inden man træder ind i salonen, som minder mere om en dagligstue end en salon.

Apteringen i teak er virkelig gjort efter alle kunstens regler, selv når man kigger nærmere efter. Lyset står ind gennem kæmpe ruder. I bagbord side er et mindre sofaarrangement, hvor der overfor er placeret to stole.

Køkken ikke pantry

Fremme ved pantryet, man roligt kan kalde for et køkken, er der masser af plads på bordpladerne i granit, og køkkenskabe findes der rigeligt af.

En særlig vandhane er med kogende vand, hvis man hurtigt vil have en kop Nescafé. Ovn, mikrobølgeovn og opvaskemaskine er også i køkkenet. Overfor køkkenet, i styrbord side, er et bredt køleskab fra dørk til loft.

Går man ned fra salonen, møder man en gang, hvor der i styrbord side er placeret en vaskemaskine og tørretumbler i helt almindelig størrelse.

Placeringen er praktisk lige ved kahytterne. På hver sin side af gangen findes gæstekahytter, i bagbord side er der i den ene kahyt to køjer og mulighed for at svinge en tredje køje op, mens der på styrbord side er en kahyt med to enkeltkøjer.

På gangen er der et toilet med separat bad. Helt fremme er skippers kahyt, hvor en bred dobbeltkøje kan hæves via hydraulik, så man kan lægge dyner under den. Fra skippers smagfulde kahyt er der direkte adgang til eget toilet og bad. Bag skabene er der lys i den flot apterede Fleming 65.

I alt kan der vælges mellem fem forskellige indretninger, hvad angår fartøjets nedre område ved gæste- og skipperkahytten.

Går man få trin op fra salonen, er man ved kommandobroen, hvor udsynet er i top, når man sidder på det høje, brede førersæde. I bagbord side er et sofaarrangement placeret på et lille plateau, så man kan følge med i sejladsen. I hver sin side af kommandobroen er der skydedøre.  

Utrolig meget elektronik

Mest imponerende er imidlertid al den elektronik, som findes. Der er f.eks. kamera i for- og agterstavnen samt i motorrummet, og optagelserne kan følges på en storskærm.

Nattesyn med Raymarines FLIR findes naturligvis også samt et instrument, der alarmerer, hvis der f.eks. bliver for varmt i det kæmpe motorrum, hvor de to x MAN-dieselmotorer findes, samt to generatorer, hvor den ene bruges til at køre aircondition. Ved kommandobroen er der et tilstødende toilet.

Går man ud på dækket fra kommandobroen, er der en fin walkaround-plads, hvor der på hver side er 10 fortøjningsklamper i rustfrit stål. Det var også fra sidedækket, at importøren Peter Johansson styrede Fleming 65 via en remote.

Fartøjet kan også styres fra flybridgen, hvor der hverken er plads til solbadning eller en swimmingpool, men i stedet er placeret en RIB og kran til at sænke den i vandet. Igen et eksempel på Fleming Yachts' praktiske tilgang til sejlads. På toppen af flybridgen er placeret en dobbelt radar fra Furuno.

Helt ude på fordækket er der en vandhane, så man kan tilslutte en vandslange, når fartøjet skal have skyllet saltvand af. Når man skal gå fra borde, er der i hver side en lav dør, der kan åbnes oppe og nede på sidedækket, så man kan vælge den dør, som passer til kajens højde. Helt fremme er der to ankre, der sænkes elektronisk.

Kan sejle i Stillehavet

Fleming 65 har sejlegenskaber, der kan gøre sig i Stillehavet. Det var i hvert fald mit indtryk, efter vi havde været en halv time på et frådende Kattegat i en mindre vinterstorm.

Bølgerne stod nemlig ind over den tunge dame på 58,9 tons, da den skarpe, høje clipper-stævn skar sig ubesværet gennem vandet. Vinduesviskerne kørte konstant, da jeg sad i det høje førersæde. Vi gyngede dog voldsomt, lige indtil vi slog stabilisatorer til.

For lige med det samme stoppede Fleming 65 med at rulle. Stabilisatorerne koster 500.000 kroner, men de er godt givet ud, hvis man vil undgå søsyge. Den lille superyacht, som man roligt kan kalde Fleming 65, var yderst let på rattet.

Selv om dieselmotorerne fra MAN er på 2 x 800 hestekræfter, så kunne de kun høres svagt, da motorstøj og vibrationer er elimineret ved blandt andet at placere motorerne på gummiklodser og lægge en kraftig lydisolering inde i motorrummet.

11.000 kr. til Danmark

Mod de to-tre meter høje bølger sejlede vi 10 knob med 1250 omdrejninger pr. minut, her bruger motorerne i alt 45 liter diesel i timen. På en tur fra Marstrand til København vil Fleming 65 således bruge cirka 1.000 liter diesel, hvis man sejler 10 knob, hvilket er cirka 11.000 kroner i dieselforbrug.

Ved tomgang, hvor farten er 5,5 knob med 600 omdrejninger, bruger de to MAN-dieselmotorer kun 5,5 liter diesel i timen.

Sejler man med otte knob i timen, vil man med en fyldt tank på 6.435 liter diesel kunne sejle 2200 sømil i et stræk, det kunne f.eks. være en distance fra Rotterdam til New York. Vores topfart under testen var på 20,1 knob, da vi halvt surfede på bølgerne ind mod Marstrand.

Testet af Troels Lykke, BådNyt og minbaad.dk

content-loader
content-loader
content-loader