Gå til hoved-indhold
Maritimt Center har netop overtaget forhandlingen af de populære både herhjemme. Foto: PR-fotoKort Nyt
Maritimt Center har netop overtaget forhandlingen af de populære både herhjemme. Foto: PR-foto

Prisbelønnede Italia Yachts kommer til Danmark

De italienske både, som har vundet såvel kapsejladser som priser, forhandles nu af Maritimt Center i Helsingør. Den første demobåd herhjemme, Club 9.98, præsenteres i juni.

Af Sara Sulkjær |

Maritimt Center i Helsingør har pr. 5. april 2017 fået forhandlingen af Italia Yachts, som på kort tid har gjort sit indtog inden for premium-segmentet af performance-cruisere. 

Italia Yachts har vundet VM i ORC de seneste to år med deres 9.98-type, ligesom værftet har vundet ”Yacht of the Year”-titlen med deres 13.98-type og siden været nomineret til og vundet flere andre priser.

Vil præge i fremtiden

Designertemaet bag Italia Yachts er ført an af Franco Corazza, som har flere europæiske mesterskaber og et verdensmesterskab på CV´et sammen med Matteo Polli (designer af M37) og Maurizio Cossutti (optimeringsekspert inden for kapsejladsbåde). 

Målet for de tre herrer har fra starten været at designe eksklusive og velsejlende både med de håndværksmæssige kvaliteter, som ellers ofte fravælges i branchen. 

Netop derfor er en Italia Yacht lavet med rigtigt teak, kulfiber, customdesignede beslag og lignende. 

- Ved et besøg på bådværftet i Venedig/Chioggia fornemmes med det samme den energi og passion, som bådene bygges med, og en snak med Franco giver hurtigt et tydeligt indtryk af, at der er tænkt over alle detaljer i design- og byggeproces, fortæller Maritimt Center i en pressemeddelelse. 

Indsigt i kommende modeller og skitsetegninger vidner ligeledes, ifølge Maritimt Center, om, at Italia Yachts vil præge båddesign i fremtiden.

Mere komfort i Club-version 

Serien af Italia Yachts begynder med 9.98-typen, der som nævnt har vundet de seneste to års ORC-verdensmesterskaber. Båden, som har vundet, er standardudstyret og dermed ikke en ekstrem båd – den er blot designet som en vinderbåd. 

På baggrund af dette har Franco udviklet en Club-version med lidt mere komfort og med ratstyring i stedet for ror. Denne Club-version har netop haft verdenspremiere, og det er den type, som kommer til landet i midten af juni måned som første demobåd.

Næste båd i serien er den velsejlende 10.98-type, som var den første båd Franco designede, og som solgte fem stykker på hans første udstilling. 

Derefter følger 12.98-typen, som netop har haft premiere, og som straks blev nomineret til ”European Yacht of the Year” i 2017. 

Den fantastiske 13.98-type blev vinder af ”European Yacht of the Year” i 2013, og som sidste båd i serien findes den luksuriøse 15.98-type, som byder på 55 fod ekstravagance. 

Et alternativ til X-Yachts

Fælles for alle bådene fra 10.98- til 15.98-typerne er, at det er samme kvalitet af materiale, støbning af skrog, 10 mm teak og meget mere. 

- Vi ser disse Italia Yachts som et nyt og spændende mærke for de danske sejlere, der er vant til at købe velbyggede både fra X-Yachts, Luffe Yacht eller Arcona, forklarer Maritimt Center. 

Den fulde bådserie ligger ved Venedig, hvor der er mulighed for at fremvise og prøve de forskellige modeller for potentielle kunder. 

Så hvorfor ikke begynde Italia Yacht-eventyret  ved at tage første sæson i Middelhavet?... En mulighed, der tilbydes de skandinaviske kunder i samarbejde med værftet.

To både til Ishøj

Italia Yachts præsenteres på det danske marked med den nye Club 9.98 i juni måned.

I samarbejde med One Sails bliver der mulighed for at komme ud at sejle og fornemme sejlegenskaberne i dette nye bådmærke, der allerede har begejstret det meste af Europa.

På den flydende udstilling i Ishøj forventes desuden, at der udover den nye 9.98-type kan fremvises en 13.98 i samarbejde med den tyske importør.

Læs mere om bådene på værftets hjemmeside 

Italia 9.98 Club bliver første demobåd i Danmark. I forvejen er der en af bådtypen i Køge Bugt. Foto: PR-foto

Det håndværksmæssige spiller en vigtig rolle på de italienske både. Foto: PR-foto

content-loader
content-loader
content-loader