Gå til hoved-indhold
Det er især på læns at båden sejler fra konkurrenter. Her ses båden ved VM i Skovshoved i 2016, hvor den tog en 12. plads. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Det er især på læns at båden sejler fra konkurrenter. Her ses båden ved VM i Skovshoved i 2016, hvor den tog en 12. plads. Foto: Mogens Hansen

Mastebygger Steen: Italia 9.98 er hurtig på læns

- Italia 9.98 er lynhurtig ned ad bakke, siger Steen Christensen, chef for John Mast, der leverer master til X-Yachts og Italia Yachts. På onsdag sejler han ORC-EM i Polen. Læs om manden og båden.

Af Troels Lykke |

Mastebygger Steen Christensen har en X-34 til tur, og en lettere Italia 9.98 til kapsejlads i ind- og udland. Italieneren har vundet VM i 2015 og 2016. Her fortæller Greve-sejleren om den italienske 34 fods båd, som hans firma John Mast leverer masten til.

Steen Christensen synes det er hyggeligt at sejle tursejlads. Det gør han i sin seks år gamle X-34, som han også har sejlet kapsejlads i, men nu foregår kapsejlads i den prisvindende, dobbeltet ORC-verdensmesterbåd Italia 9.98 han købte fra ny sidste år.

En båd, hvor træ om læ er svært at finde. Italieneren, der vejer 4,5 ton, bygget i stærkt og let epoxy, er da også 800 kilo lettere end den danske X-34.

Det kan især mærkes, når der sejles på læns forklarer 53-årige Steen Christensen. Han er til dagligt leder af den tolv mand store virkesomhed, John Mast, der blev startet af faderen John Christensen, der desværre gik bort i år. 

Hurtig på læns

Om egenskaberne på læns, også kaldet ’ned ad bakke’ forklarer Steen Christensen;

-Italia 9.98 sætter sig ikke i vandet, den slipper vandet rigtigt godt ved hækken. Jeg ved ikke hvad det er ved designet, men den går rigtigt godt på læns. Vi kan både følge med en X-37er og en X-40 på læns. Dette skyldes at båden er let (800 kilo lettere end en X-34, red.). Farten på læns er særlig vigtig, når vi sejler (international) ORC-sejlads. Vi går typisk 0,2 knob stærkere end andre konkurrenter i samme størrelse og det giver godt, da læns på en op-ned-bane er direkte meter at hente i forhold til når der krydses. Det fortæller Steen Christensen, der har to spilere og en gennaker til båden til slørsejlads. Når det blæser er den stabil på læns.

- Den er let at styre og løfts sig ud af vandet. Båden kan let surfe, vi har sejlet 15 knob i den og den kan sejle endnu stærkere, siger han.

Holdet, der tæller otte mand i alt, og må veje 675 kilo til sammen, blev nummer tolv til ORC-VM i Skovshoved sidste år. Dog kunne Greve-sejleren, der havde North Sails topdesigner Henrik Søderlund om bord, have vundet VM, hvis han ikke blev disket for to førstepladser. Det skete efter han blev disket, da en måler, ifølge BådNyts oplysninger, havde skrevet et ciffer forkert i målebrevet. Det stemte dermed ikke overens med bådens faktiske vægt, da den blev udtaget til kontrolvejning. 

Smal torpedokøl

Italia 9.98, der vandt ORC-VM i både 2015 og 2016, er designet til den internationale ORC prestige-regel. Den er foretaget af Franco Corazza, som har flere europæiske mesterskaber og et verdensmesterskab på Cvet, sammen med Matteo Polli (designer af en en hurtig M37) og Maurizio Cossutti, optimeringsekspert inden for kapsejladsbåde. De har også sørget for gode krydsegenskaber, men det kræver at der holdes gang i båden, da kølen har et vældigt smalt skaft.

- Den sejler mellem 6,8 og 7,1 knob på kryds når det går bedst, og den går helt op til 30 grader til vinden, men det kræver at du ikke sejler for højt til vinden. Båden har nemlig et smalt kølskaft og torpedokøl i bunden, og for at kølen skal give løft mod vinden kræver det høj fart, forklarer Steen Christensen, som fortæller at den også bjærger sig godt i hård luft.

-Den er rigtig stabil og let at styre, og den har god balance på roret. Den klarer sig også godt på kryds, men den er bedst på læns. De italienske designere går mest op i fart, mens designere i nordeuropa er mere fokuserede på krydsfarten, forklarer han.

Dansk mast på

- Masten har også betydning for bådens sejlegenskaber, forklarer Steen Christensen. Hans firma, John Mast, leverer master til X-Yachts, og for to år siden begyndte firmaet også at levere til Italia Yachts, der bygger Italia 9.98.

- Flere hurtige både er gået tilbage til alu-master, da de er lettere at bukke end kulfibermaster, og i hård luft kan flere kulfibermaster ikke bukke nok til at lukke luften ud af storsejlet. Samtidig er nye alu-master i dag blevet bedre, da de har mere sprøde legeringer end før. Det er sket fordi at man i cykelindustrien har brugt oceaner af penge på udvikling af alurør, der er blevet lettere og stivere, forklar han.

Jeg kan sige undskyld

Grej gør dog ikke alt hvis du vil vinde, hvilket KDY-sejleren meget gerne vil. Holdet på syv-otte mand, der til sammen må veje 675 kilo ifølge ORC-reglen, sejler også tirsdagssejlads i Vallensbæk. Det gør de blandt andet mod X-37 og X-40, som Italia 9.98 sejler fra, både på tid og efter den danske DH-handicapregel. Derudover træner holdet torsdag og lørdag.

- Vi træner mellem halvanden og to timer hver gang. For tiden er der fokus på manøvre. Vi er ikke noget professionelt hold og har derfor bruge for mange timer i båden, forklarer Steen Christensen, der sejler med sine venner fra OK-jolletiden. Blandt andet Ulf Brandt, der står for taktiken, og Jan Larsen, der trimmer sejlene. Mens kollegaen gennem 30 år, Morten Mathiesen, står for lidt af hvert om bord.

Steen Christensen er ikke bleg for at hæve stemmen, men gør det ikke hysterisk.

- Det gør ikke noget at folk ved at man er tændt på at vinde, og at gasterne ikke falder i søvn, men jeg er også god til at sige undskyld, hvis jeg har lavet en fejl. Dog er det vigtigste om bord faktisk, at man har det sjovt på båden. Sejlsport skal leges ind, men alle får et ansvar, og jeg ved at jeg ikke er noget uden at drengene er om bord, siger skipperen, der håber på at holdet i år tager en top-5. placering ved ORC-VM i Gdansk i Polen til juli i år.

Italia 9.98

Design Matteo Polli / Italia Yachts Design Team / KMD Design

Længde overalt 10,30 med bovpryd

Bredde 3,54 m

Dybgang 1,90 m

Vægt         4.500 kg

Mandskabsvægt til ORC-mål 675 kilo

Skrogmateriale   epoxy

Storsejl North 3Di              38 m2

Fokke North 3Di– tre styk   32 m2

Spiler                 90 m2

Gennaker         90 m2

Mast    alumast fra John Mast

Motor      Volvo Penta 20 hk

Solgte siden 2014   30 stk.

Sejlklar 1,5 mio. kroner 

Forhandling  Maritimt Center i Helsingør,  

mobil 27 79 49 00

Værft    Italiayachts.it, Venedig

Læs om John Mast i BådNyt i denne måned, hvor Troels Lykke fra BådNyt og minbaad.dk har lavet et portræt af værftet. Foto: Troels Lykke

Steen Christensens både

Optimistjolle

Europajolle

Laserjolle

Windsurfing – Windglider

470jolle – landsholdet

OK-jolle

X-332

X-34

Italia 9.98

 

Her ses båden til ORC-VM i Skovshoved, hvor båden førte efter førstedagen med førstepladser, men blev disket i de sejladserpå grund af båden målte forkert. Foto: Troels Lykke

Båden sejler højt, med op mod 30 grader på kryds. I hård luft bjærger den sig også godt og er stiv og balanceret på roret, forklarer Steen Christensen. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader