Der er noget specielt ved at komme til en by fra vandet. Især når man er på ferie, og har masser af tid, siger Malene Wilken, der her styrer familiens Vindö 40.Udstyr

Malene sejler som vinden blæser

I år vil vi have medvind. Sådan sagde vi til hinanden, i ugerne op til vi sejlede på sommerferie, blogger Malene Wilken, der sejler rundt på mindfull sejlerferie.

Af Malene Wilken, Holbæk |

Mange gange når vi er sejlet ud ad havnen, har vi haft en destination, der har vist sig at ligge i en kedelig retning i forhold til vind og vejr.

Flere gange har vi været nødt til at ændre planer på grund af vejret, og det er også sket at vi har været nødt til at opgive at komme frem til det mål vi har sat os. Det er et vilkår når man sejler, og det er ikke fordi jeg vil beklage mig.

MEN det er altså surt, hvis man er kommet til at sætte nogen i stævne ved Skagen, og der i flere dage er kuling i Kattegat.

Mulighedernes land

Da vi var færdige med at ærgre os over at vinden ikke var med på vores sommerferieplaner, satte vi os ved kortbordet, og lagde nogle nye.

Tre dage med kraftig vestenvind åbnede nye muligheder. Vi har længe talt om at sejle lidt længere ind i fjorden end vi normalt gør på dag-og weekendture. Men som det nogle gange er tilfældet, har vi aldrig fået gjort noget ved det.

På min båd holder vi meget af at sejle. Vi elsker at sejle lange ture, og er der udsigt til nattevagter, bliver der rift om pladsen bag roret. Men der har altid været en destination vi sejlede efter.

Siden vi kom tilbage til Danmark, er det kun enkelte gange vi er sejlet ud bare for at nyde at være på vandet. Der har altid været en havne fest, et sejlertræf eller en sommerferie destination vi prøvede at nå.

Nu sejler vi bare for sjov

For nogle år siden tog vi på langfart til Middelhavet, og vi brugte lidt over to år på at sejle rundt og nyde livet. Det virker umiddelbart som lang tid, men der er meget vand i Middelhavet, og mange spændende steder at udforske.

Dengang var børnene henholdsvis 2 og 5 år, så tempoet var i sagens natur noget roligere. Men selvom vi samlet set havde god tid, var der ikke mange sejlture hvor vi bare dinglede rundt og nød at være på vandet.

De fleste sejlture var led i en overordnet sejlplan, der skulle sikre at vi kom hjem inden børnene skulle i skole (og opsparingen var brugt op).

Specielt at komme til en by fra vandet

Det gør det ikke noget, at vi i år starter ferien med en tur rundt i vores egen landsdel.

På mange måder er det en luksus at komme til en by man kender, hvor man ved hvor supermarkederne og de lækre specialbutikker ligger. Der er noget specielt ved at komme til en by fra vandet. Især når man er på ferie, og har masser af tid.

I Frederikssund lagde vi til ved Føtex, hvor vi provianterede inden vi sejlede ud og snuppede en nat ved en turbøje.

Vi er kørt over Kronprins Frederiks bro mange gange, men har kun sejlet her nogle enkelte gange. Det er ren luksus at være her og have god tid. Vi sejler længere ned i fjorden, og nyder at være ombord på en af de både vi har kigget langt efter, når vi kørte forbi inde på land.

Nogle gange sejler vi meget langsomt, men vi sejler, og vi nyder det smukke landskab vi bor ved siden af.

De første par dage har stort set kun budt på rolige sejladser for lette vinde, så vi nyder at sejle de steder vi normalt kører forbi og sender en venlig tanke til dem der suser af sted til job og aftaler.

Vil i Kattegat

Med lidt god vilje vil vinden være med os om et par dage.

Vi satser på at komme en tur ud i Kattegat, og mon ikke også muligheden skulle være der inden ferien er færdig og hverdagen sætter ind igen.

Nu vil vi så kunne kigge ud på fjorden, og tale om hvor fantastisk det var at sejle der. Og som en af minimatroserne så rigtigt sagde dengang vi sejlede på langfart: ”Det er lige meget hvor vi er mor, bare vi er sammen”.

God sommervind!

Malene

Malene Wilken er foredragsholder, og bl.a. forfatter til bøgerne Skibet er ladet med eventyr og Sluserne åbner for nye eventyr. Se YouTube her

Syd for Kronprins Frederiks bro fandt besætningen en turbøje. Foto: Malene Wilken