Gå til hoved-indhold
Test
Vi sejlede med bådens største dieselmotorer, 2 x 300 Volvo Penta, og vi sejlede 33,5 knob over grunden. PR-foto

Test af Leader 36: Hurtig med konservativt look

Leader 36 er hurtig og den franske Jeanneau har klassiske, moderne linjer med et konservativt udtryk, hvilket ses med det rette fribord, spidse stævn og lidt firkantede hæk.

Af Troels Lykke |

Den åbne Leader 36, der både fås i hardtop eller uden, har flotte lave linjer, som vil få mange til at vende sig om, selv når man sejler ind i Rungsted havn. Leader 36 er tegnet af den anerkendte designer Michael Peters, der har skabt et semi dybt V-formet skrog, der sikrer gode sejlegenskaber, viste vores test i Cannes.

Vi sejlede med bådens største dieselmotorer, 2 x 300 Volvo Penta, og vi sejlede 33,5 knob over grunden. Her brugte båden 116,2 liter diesel i timen, men da crusingfarten faldt til 24,1 knob, med 2800 omdrejninger, var dieselforbruget faldet til 73,1 knob.

Sejler du to knob lavere falder forbruget yderligere til 64,4 liter i timen, viste målingerne ud for Cannes. Men mange store motorbåde nyder også sejladsen med kun 8,75 knob og her er dieselforbruget på 20,7 liter i timen.

Støjen under de høje hastigheder blev målt fra førersæddet til under 80 decibel og der var ingen nævneværdige ting der raslede, når vi mødte bølger.

Sporty dame

Leader 36 er let komme ud af havnen med, når der, som på testbåden, var installeret et joystick til 125.000 kroner ekstra, til at styre båden, når der skal sejles sidelæns og drejes på en tallerken.

Når der gasses op, går der kun tolv sekunder før båden planer med 18 knob, og Leader 36 er ikke bagtung og stejler ikke mere i accellerationen end man fra førersædet, fint kan se vandet.

Når båden planer går det legende let på det hydrauliske rat, selvom båden fuldt lastet vejer 8,8 ton. Leader 36 er ædræt og sporty, når man svinger skarpt. Skroget virker også stabilt og ruller ikke under nogle af hastighederne. Og forskibet er dybt V-formet, hvilket gjorde at den franske båd skar bølgerne upåklageligt.

Vi landede herligt blødt i bølgerne og med båden vil man kunne sejle i høje bølger, hvor søen op til en meters penge vil blive sprøjtet ud til siden, man sidder også højt i båden, der fra vandoverfladen kommer op i omtrent tre meters højde alt efter om man vælger sportstop på eller ej.

Båden er med andre ord pænt tør at sejle, men en tur i Kattegat vil nok kræve at man vælger hardtoppen, hvor man ved at trykke på en knap lukke sol og vand ude med et ruftag, og dermed gøre cockpittet helt tørt at sejle i.

Det koster kun 60.000 kroner mere at få hardtop i forhold til Open-modellen, fortæller Tempo Bådsalg, der importerer Leader 36.

Til danske forhold vil vi klart anbefale båden med hardtop, der stadig kan sejles med stor glæde en varm sommerdag, når ruftaget er kørt tilbage. Indretningen i Leader 36-bådene er helt identiske, hvis man ser bort fra hardtoppen.

Smal walkaround

Med designet af cockpittet får man øjnene op for at Leader 36 er en båd til solbadning, for både fremme for fordækket og tilbage agter er der store soldæk.

Vejen op til fordækket er dog, efter vores smag, en anelse trang, når man skal gå op på siden af dækket, til gengæld er der et højt søgelænder, der hjælper gevaldigt på sikkerheden.

Det smalle sidedæk giver til gengæld mere plads inde i cockpittet, hvor der også er et sæde, hvor hustruen eller manden om bord, kan ligge beskyttet fra vinden i bagbord side, mens der kan kommunikeres med rorsmanden om bord.

Man kan også vælge at sidde oprejst i co-pilots sæddet ved siden af. I kystnær sejlads er båden godkendt til at sejle ti personer og det kan der næsten også sidde i cockpittet, hvor der i bagbord side er et stort L-formet sofaarrangement.

Overfor er placeret en grill, køleskab og vask, hvis man ikke vil lave mad nede i kahytten. Et ryglæn på agtersæddet kan skubbes frem, så der skabes ekstra plads til solsengen agter.

Og når der skal tages en dukkert, er Leader 36 udstyret med en dyb og bred agterbadeplatform, der dog ikke kan hæves eller sænkes, men den er tilgæld lige over vandoverfladen.

Under cockpittet befinder motorerne sig og med et enkelt tryk på en knap løfter en kæmpe luge sig op, så der er god adgang til motorrummet.

Smart forkøje

Leader 36 er båden du let kan bruge i en sommerferie, selvom cockpittet er det mest attraktive sted at være, hvis vejret tillader det, men fremme i forkahytten møder man også et godt sted at være, med en anderledes indretning, end hvad der ellers er på markedet.

For en L-sofa er placeret med ryglænet op mod selve dobbeltkøjen fremme, mens den anden del af sofaen er i styrbord side. I rummet er der pænt med naturligt lysindfald fra aflange vinduer i fribordet.

Adgang til dobbeltsengen foregår på et smalt sted i bagbord side, her kunne Jeanneau Design og Garroni Design, efter vores smag, have skabt mere trappeplads, til gengæld er sofaen længere, så der kan sove en person der.

Forkahytten, inklusiv L-sofaen, kan lukkes af med en skydedør, så der sikres et privatliv, som man også kan få i agterkahyttens styrbord side, hvor der er to køjer, der er sat på tværs af skroget. Køjerne kan rykkes sammen og danne en dobbeltkøje. Agterkahytten går helt til bagbord side, hvor der er sofa, som man klæde om på.

Der er kun naturligt lys fra et mindre vindue ud til cockpittet, men vinduet kan til gengæld åbnes. Indgangen til agterkahytten foregår lige ved det kompakte pantry, hvor døren lukker lige op til pantryet, og dermed generer det kokken lidt under madlavning.

Toilettet er midt i båden i styrbord side og her er der separat brus, hvis man slår et låge ned over toilettet. Det fungerer, som resten af båden, som de fleste sejlere vil kunne få glæde af, ikke mindst på en varm sommerdag.

Leader 36
Længde    11,50 m
Bredde    3,61 m
Vægt     6,9 ton
Brændstofkapacitet   556  l
Vandtank   159 l
Dybgang     0,74 m
Vægt    6,89 ton
Vægt under test  8,8 ton
Højde over vand              2,85 m
Højde over vand m. mast 3,72 m
Højde med sportstop      2,93 m
Højde med sportstop og mast 3,80 m
CE-kategori  B - 6 personer
Antal køjer   5 stk.
Priser
2 x 300-hk MerCruiser benzin
350 MAG 5.7L      1,55 mio. kr.
2 xVolvo Penta 260-hk    1,50 mio. kr.
Sportstop-model ekstra      60.0000 kr.
Joystick          125.000 kr.
Fås også med 2 x 300 hk
CE-kategori       B-8/C-10
Design af interiør Jeanneau Design og Garroni Design
Design  af skrog                Michael Peters Yacht Design
Forhandler  www.tempobaadsalg.dk, Ishøj
Værft     Jeanneau, Frankrig

PLUS
Sporty sejlegenskaber
Godt indrettet cockpit
Anderledes forkahyt

MINUS
Smal walkaround
Kompakt pantry
Lidt mørk agterkahyt

Jeanneau 36 er især god på en varm sommerdag. PR-foto

 

content-loader
content-loader
content-loader