minbaad.dk
mandag 11. december

Med de rette alarmeringsmuligheder ombord er det langt lettere at komme i kontakt med redningstjenesten ved en nødsituation. Foto: Søsportens Sikkerhedsråd / Per S. Lynge

Få styr på alarmering i nødsituationer

Hvis en situation ombord udvikler sig alvorligt, så der er behov for assistance eller redning, er det afgørende at kunne foretage en alarmering. Søsportens Sikkerhedsråd rådgiver.

Kort Nyt | 28-02-2017 14:42 | Af  Sara Sulkjær

Mange nødsituationer bliver mere alvorlige, hvis den nødstedte ikke er i stand til at gennemføre en alarmering.

Det betyder, at ingen på land ved, at der er tale om en nødsituation, og assistance og redning kom derfor enten for sent eller slet ikke. 

Giv nødvendige oplysninger

Samtidig er det vigtigt at give de nødvendige oplysninger, når der foretages en nødmelding. Her skriver Søsportens Sikkerhedsråd på deres hjemmeside, at følgende skal oplyses:

• Bådens position – aflæs om muligt GPS-position eller anden beskrivelse af din position

• Hvilken nødsituationen

• Antal personer om bord 

 Kendetegn ved båden, farve, type mv.

•Hvilken hjælp du har brug for

Desuden understreger Søsportens Sikkerhedsråd vigtigheden af at bruge de rigtige signaler til den givne situation: 

- Afgivelse af SOS, MAY DAY, Distress og røde blus samt aktivering af nødsendere må kun ske, når der er fare for menneskeliv. Øvrige kald af assistance skal ske uden brug af nødsignaler, tilføjer sikkerhedsrådet.

Her må du gerne kalde 112 eller Lyngby Radio samt anvende hvide eller grønne lyssignaler til at kalde assistance i forbindelse med en grundstødning eller motorstop. 

Læs her mere om de forskellige muligheder for alarmering:

VHF 

Den mest sikre forbindelse til land. Du kan kalde hjælp til Lyngby Radio, selv langt ude på vandet, hvor der ikke er mobildækning, og komme i forbindelse med andre skibe og en eventuel redningshelikopter. Læs mere her.

Andre elektroniske nødsendere

Der findes desuden elektroniske nødsendere, der enten ved vandpåvirkning eller tryk på en knap afsender et nødsignal enten via VHF eller satellitsignaler. Disse nødsendere er særligt relevante for langturs- og solosejlere. Læs mere her (nederst). 

Mobiltelefon

Du kan kalde hjælp via 112, gerne gennem 112-app’en, da den medsender din position. På havet vil du dog opleve manglende dækning for mobiltelefonen, så du ikke kan få forbindelse til land. 

Mobiltelefonen er samtidig meget følsom overfor vand, mens batteritiden er en vigtig faktor i en nødsituation. Lav derfor en opladningsmulighed om bord og køb en vandtæt mobiltelefon, eller læg den i en vandtæt pose. 

Øvrige nødsignaler

Det er bedst at afgive nødmelding via VHF eller mobiltelefon. Hvis dette ikke er muligt, kan man afgive nødsignaler med lys og lyd. Disse signaler kan også være nyttige til at supplere en nødmelding afgivet med VHF eller mobil. 

Redning

Er der tale om en nødsituation eller et alvorligt behov for assistance går nødmeldingen fra 112 eller Lyngby Radio til Værnsfælles Kommando, VFK (tidligere SOK). Her afgøres det hvilken ressource, der bedst kan klare nødsituationen. 

Afhængig af nødsituationens karakter kan du om muligt forberede redningen og øge dine overlevelseschancer:

 Tag varmt tøj og redningsvest på (gerne i mest synlige farver)

 Hav styr på din position

 Find lommelygter og andre lyssignaler frem

 Tag mobiltelefoner (pak vandtæt i pose) og håndholdte VHF frem

 Hvis en redningsflåde findes ombord, så gør den klar

Hvis vandgang er uundgåelig:

 Undgå at sluge den første mundfuld vand når du hopper i (Brug om muligt stige på båd og hold dig for mund og næse)

 Hold jer om muligt ved båden (en båd er mere synlig end en person)

 Hold jer samlet i vandet, hvis I er flere

 Undgå unødvendig svømmebevægelser (indtag ”fosterstilling)

 Brug lys og lydsignaler til at påkalde jer opmærksomhed

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

BLOG

Af Troels Lykke

Få nyheder og deltag i konkurrencer


Besøg os på facebook




MORTEN LORENZEN TAGER ORDET