minbaad.dk
onsdag 13. december

Høj fart i let vind. Black Marlin er meget vellykket. Foto: Troels Lykke

10 meter rå sejlglæde - test af Black Marlin

Farten på den sydfynske trimaran Black Marlin røg op på 17,7 knob, da vi testede den 31-fods lette kulfiberbåd ud for Skarø Rev. Båden er nu i produktion, efter salg til svensker. Læs hele testen.

Test | 29-11-2017 14:09 | Af  Troels Lykke

En 58-årig svensker og dennes hustru fra Stockholm har købt en ny 31-fods Black Marlin, der lige nu bygges og skal være klar til levering i 2018. Den bliver med lidt mindre mast end originalen og med bovpropel.

Derved bliver den 7,8 meter brede både lettere at håndtere i havnen. Men man behøver faktisk ikke at gøre masten kortere eller at tilføje en bovpropel, hvis man er en habil sejler.

Det fortæller både- og mastebygger Jan Andersen, der har designet Black Marlin.

En båd, der egentlig var tænkt som en one off-konstruktion, men sejlere viser stor interesse for båden, der nu sættes i produktion. Interessen steg, ikke mindst efter at Jan Andersen i 2015 sejlede alene rundt om Fyn i Silverrudder fra Svendborg i den nye båd i tiden 15 timer og 48 minutter.

- Jeg vil sagtens kunne sejle rundt om Fyn på tolv timer, hvis vinden er omkring 7 til 10 m/sek., forklarede Jan Andersen for to år siden. Siden har han opnået tophastighed på 26 knob. Og i sommerferien sejlede han med venner 470 sømil fra Bergen i Norge til Danmark. Den tur tog kun to dage.

Det startede med Barracuda

Allerede i 2004 viste Jan Andersen sit store design- og byggetalent med forgængeren Barracuda, en smuk 30 fods trimaran i let cedertræ.

Men i forhold til Barracuda har den nye Black Marlin en meter højere mast, mere sejlareal, mere bredde og har smallere og har dybere sideskrog med negativ America’s Cup-stævn. Det tog da også to år for den 49-årige bådebygger at bygge Black Marlin.

Fynboen byggede samtidig den kun 62 kilo lette mast med vingedesign, der indgår med fire kvadratmeter, som udgør en del af sejlet, hvor masten selv drejer i vendinger.

På masten er der sorte sejl i stærk laminatdug fra Ullmann Sails fra Aarhus, beklædt med et beskyttende lag taffeta på den ene side. De mørke sejl stod godt og fladt, da vi stak ud fra Ballen Havn på Sydfyn, få kilometer fra Svendborg. 

Fra 8 til 17,7 knob

Allerede ved to-tre m/sek. sejlede vi seks knob på kryds, og der begyndte at komme en let hvislen fra masten.

Blæser det f.eks. 14 m/sek. vil læ ponton hurtigt kunne komme op igen, da begge pontoner har en stor volumen på 4.000 liter, samtidig med at den store runding mellem dæk og skrogside gør, at pontonerne hurtigt kommer op af vandet igen. 

- Man ser skarpe kanter på flerskrogsbådene, og pontonerne vil lettere kunne bore sig ned i vandet og har svært ved at komme op igen, hvis pontonerne er for kantede, derfor har jeg lavet mine pontoner runde, forklarer Jan Andersen, der lige hev ekstra i storsejlsskødet, der har et træk på op til to ton.

Farten kom for alvor, da vi sejlede faretruende mod Skarø Rev. Jeg skar ti grader op og hentede vinden, og vupti steg farten fra 8 til 17,7 knob i kun fem-seks m/sek. med storsejl og code zero oppe.

Det skete med ed et sejl på 38 kvadratmeter, som båden kan krydse helt op til 40 grader med.

Den kraftige acceleration var ren nydelse, og pludselig fløj vi forbi de langsomme kølbåde, der så ud som om, de stod på grund. Flere kølbåde havde muligvis tændt motoren denne junidag, fordi de syntes, at det gik for langsomt i det lette vejr.

Men på Black Marlin gik det virkelig stærkt, og smilene kom. Og netop lige der i accelerationen solgte Black Marlin sig overfor mig. Tiøren faldt. Det var pludselig sejlglæde på en helt anden måde, end jeg er vant til fra kølbådene. 

Jan Andersen og Troels Lykke, th., sejlede stærkt, selvom det var let vejr.

Sad to meter oppe

Vi krængede under ti grader. Jeg sad nu helt ude i siden og styrede båden i næsten to meters højde, og Jan Andersen tjekkede dybden på iPaden, da Black Marlin har et midtersværd, der stikker 2,1 meter. Et sværd, der hurtigt kan vippes op, så det kun stikker 40 centimeter.

Det sker via et af de fire italienske Antal-spil, der er om bord. At de tre ror og sværd kan slås op betyder, at man kan sejle båden ind til stranden. Når man kommer i havn, kan båden også foldes, så den kun fylder 3,40 meter.

Det sker på tre minutter ved, at man løsner sikkerhedslinen, som er på forrest bjælke, og dermed slækker på trampolinen, som også kan foldes ved at trække i indhalertovet. 

Black Marlin folder således efter et swing wing princip med en udhaler- og en indhalerline, som kan trækkes over spil.

Bjælkerne drejer ned i pontonen, det giver en solid konstruktion. Swing wing systemet er videreudviklet på Black Marlin, så trampolinerne bliver spændt ud i 4 punkter, der sikrer, at der ikke er mellemrum mellem trampolin og ponton, så man stikker et ben ned og falder. 

Også med komfort

Med Black Marlin kan man helt sikkert komme først i kapsejladsen Fyn Rundt. I år kom den med Jan Andersen og gaster kun 11 minutter senere i Palby Fyn Cup end den første båd, den ekstreme Dragonfire på 28 fod, der kun vejer lidt over 500 kilo, og hvor to gaster står i trapez.

Men på den 31-fods Black Marlin har man en kahyt med fuld ståhøjde, fem sovepladser, toilet og lille pantry med ovn, frys og gasblus.

Båden kan i den grad tilfredsstille manden, der vil sejle kapsejlads med vennerne, eller en sommertur med familien.

Black Marlin koster fra 2,15 mio. kroner, det er selvfølgelig mange penge, men man får til gengæld en ekstraordinær sejloplevelse i et yderst veldesignet og velbygget trimaran.

Båden rammer samtidig i en tid, hvor salget af flerskrogsbåde boomer på verdensplan. Den fynske båd kan have en stor fremtid for sig. Næste gang er det måske en dansker, der køber den familievenlige fartmaskine.

Black Marlin 31 One Off

Længde total    10,00 m

Længde hovedskrog 9,60 m

Længde foldet  11,50 m

Bredde    7,80 m

Bredde foldet    3,40 m

Bredde hovedskrog  2,54 m

Dybgang   2,10 m

Dybgang uden sværd  0,40 m

Ståhøjde i kahyt 1,95 m

Antal køjer  5 stk.

Mastehøjde over vand 16,50 m

Vægt sejlklar  1460 kg

Storsejl  42 m²

Fok     18 m²

Code 0    38 m²

Gennaker   85 m²

Krydsfart 13 knob

Topfart    26 knob

Standardpris 2,15 mio. kr.

Ekstraudstyr – eksempler:

Luge i skogside 

Vinduer i skrogside  

Kulfiberbord i kahyt 

Teak på cockpitdørk 

Galvaniseret trailer 2000 kg specialbygget

Testbådens pris 2,5 mio. kr.

Design     Jan Andersen

Bygget af Jan Andersen

Værft     www.visionboats.com/

Mål i kahyt

Ståhøjde:

Salon 1,93 m

Toilet 1,82 m

Køjestørrelser:

Forkahyt 2,0 m lang x 1,5 m bred

Salon 2,0 m lang x 0,52 m bred

Agterkøje 2,35 m lang x 1,05  bred

 

Fordele og ulemper

PLUS

Stor aktionsradius

Gode sejlegenskaber

Rummelig kahyt

Kan trailes

Foldes til 3,4 meter i havn

 

MINUS

Lille cockpit

Fylder i havnemanøvre

Båden har også et midtersværd, der kan stikke mellem 0,4 og 2,1 meter.

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

BLOG

Af Troels Lykke

Få nyheder og deltag i konkurrencer


Besøg os på facebook




MORTEN LORENZEN TAGER ORDET