minbaad.dk
mandag 26. juni

Hvem vil ikke gerne til de varme lande - og med denne pige? Foto: Henrik Hansen

Bøje, aprilsnar: Færdigpakket jorden-rundt tur

”Hop af og på jordomsejlingen, når det passer dig”. Opdateret: Bøjes kommentar til denne aprilsnar sidst i artiklen.

Tur | 31-03-2017 20:17 | Af  Bøje Larsen

I en blog for nogen tid siden skrev jeg om nogle af udfordringerne ved langturssejlads inkl. jorden rundt.

Det har ført til en henvendelse fra Jørgen de Bresson, der måske har en løsning. Trods sit efternavn er Jørgen pæredansk – jeg kender ham i øvrigt fra gamle dage på Handelshøjskolen/CBS.

I dag arbejder han hos et af de store yacht-udlejningsfirmaer med base i Cowes Yacht Haven på den engelsk ø Isle of Wight, der ligger i den engelske kanal. Jeg har talt med ham pr. telefon. Han siger:

Ønsker ferie fra turen

- Jeg prøver jo at følge lidt med, også i Danmark. Og da jeg så, hvad du skrev, tænkte jeg, at noget af det, vi arbejder med, kunne have interesse for danske og skandinaviske sejlere også.

- Vi har også lagt mærke til dét, at mange europæiske sejlere bryder deres jordomsejling op i flere stykker og holder noget ferie, kortere eller længere, i hjemlandet, som du nævner i din artikel. Nogle få ønsker ikke at fuldføre rejsen, når de er hjemme. Det var mere krævende, end de syntes om. I – heldigvis – få tilfælde er parforholdet gået i stykker på det. 

- Men så står de med en båd i udlandet, som de gerne vil sælge dér. Det er ikke så let. Vi har også haft kunder, som gerne ville leje en båd til at krydse Atlanten og nyde livet på De vestindiske Øer og så aflevere båden der. Det har vi normalt svært ved at imødekomme, da vi så skal betale for at få båden sejlet hjem.

- Vi har nu i to år arbejdet på produktet, som vi planlægger at lancere den 1.4.2018. Vi bruger internt foreløbig navnet Rent a Dream. Her tilbyder vi at udleje både, som kan afleveres forskellige steder på ruten jorden rundt (via De kanariske Øer, Saint Lucia, hvor vi selv i øjeblikket har en stor afdeling, Panamakanalen og Suezkanalen). Logikken er, at i stedet for at f.eks. sejle båden tilbage til Cowes, så lejer vi den ud til sejlere, der vil sejle den videre ad jorden rundt ruten. 

Sejleren forsvinder for evigt 

Bøje: Kan I finde kunder til det? F.eks. på den ”forkerte” årstid?

- Ja, det tror vi, bl.a. ved at priserne bliver forskellige efter, hvor og hvornår man ”står på”. Hvis man sejler hele vejen rundt, opsamler man point, så bliver det billigere og billigere.

- Men konceptet indeholder meget mere end det. For vi vil også tilbyde at være behjælpelig med at udpege seriøse hjælpere, man har brug for lokalt. Vi er ved at etablere servicekontorer og kontaktpersoner på hele jorden rundt ruten. I øjeblikket har vi etableret knapt 20 servicekontorer og godt 25 kontaktpersoner på andre destinationer. 

- Når den klassiske jordomsejler kommer til en ny havn, især uden for Europa, så er han ”totally on his own” (på herrens mark, red.). Hvem laver sådan noget, som der er behov for her? Er reparatøren hæderlig? Når de lokale drenge kommer og tilbyder at se efter båden, er de så tyve, der vil stjæle påhængsmotoren, hvad der desværre ikke er sjældent? 

- Disse hæderlighedsproblemer har med at gøre, at den enkeltstående sejler, når han søger hjælp, f.eks. reparation i en havn, bagefter sandsynligvis forsvinder ”for evigt”. Men vi er der permanent, og derfor har udbydere et meget større incitament til at opføre sig ordentligt. Anonyme engangshandler er altid farlige. Det ved vi jo begge fra Handelshøjskolen.

Tryk på knappen og sejl

- Hvor vi kan, tager vi os også af kontakten til myndighederne mv., reserverer havneplads, gerne med rabat osv.  Tillige tilbyder vi – i samarbejde med et af partnerfirmerne, Maritime Excursions Organizers – ture og oplevelser i de typiske havne, f.eks. ”Meet the locals” – ikke blot i marinaen – ”Animal life”, ”Researcher for a day”, hvor man f.eks. kan være med til at studere dyrelivet eller klimaforandringer i området osv. Det er vores vurdering, at vi i hvert fald de næste 20 år kan sikre vore kunder adgang til uberørt og smuk natur. 

- Vi overvejer at tilbyde indkøb af fødevarer mv. til turen på de forskellige steder. Sejlerne kan selvfølgelig selv gå på markedet, hvis de vil, men de slipper for alt besværet med at finde, købe og bringe standardvarer – varerne vil blive leveret til båden og i øvrigt være mærket og noteret på lister, noget kun de mest organiserede sejlere får gjort.

- Et nyt Garmin-system, som vi vil installere på alle vore både, betyder, at der for alle delstrækninger ligger en anbefalet rute i plotteren, som med brug af autopiloten kan føre sejlerne rundt til de steder, vi anbefaler. Groft sagt skal man kun trykke på knappen for at opleve jordomsejlingens glæder.

Pas jobbet undervejs

- Vi har netop fået på plads, at den meget gunstige aftale med en Iridium satellit-telefon-udbyder, som vort moderfirma, et engelsk linjerederi, der bl.a. arrangerer ture over hele verden, har, kan udstrækkes til os.  Det betyder, at vores kunder til helt anderledes rimelige priser, end de priser man hidtil har kendt, kan være i forbindelse med hjemmet og servicekontorerne. Bådene vil også være udstyret med de nye 3 tommers SeS paraboler, der jo - selv fra en båd til søs - kan modtage satellit-fjernsyn og data. Nogle vil endda med disse kommunikationsmidler kunne passe et job undervejs.

Leje betaler sig 

Bøje: Det lyder lækkert. Men er konsekvensen af disse mange serviceydelser ikke, at det bliver dyrt at sejle med jer. Servicekontorer, vejledere, udstyr etc. etc.?

- Vi har regnet på det, og det tror vi ikke. Hør her: Vi køber og stiller nyere både på omkring 40 fod til rådighed, ganske få typer fra anerkendte værfter. De kræver mindre reparation end gamle både. Vi kan gennemgående også købe dem billigere end en enkeltstående køber. Som del af en stor koncern har vi mere power (forhandlingsstyrke red.). Og vi kan også købe dem på det sted på kloden, hvor tilbuddet er bedst. Fokus på få eller i længden måske kun én bådtype betyder i øvrigt også, at kunderne ikke skal sætte sig ind i nye systemer, hver gang en lejeperiode begynder.

- Tilsvarende har vi mulighed for at få lavere forsikringstariffer, herunder også tilbyde billig sygeforsikring. Ved at reparationerne foretages af folk, der er godkendt af os, bliver de væsentlig billigere - og ikke mindst bedre.

- En stor udgift for den enkelte sejler er f.eks. søkort, elektroniske og på papir. Det fører tit til, at sejleren bruger uaktuelle kort – måske også kort i for stor målestok. Vi vil levere en fuld og opdateret pakke for det område, båden sejler i (elektroniske mindst årligt opdaterede, papirkort som backup og maksimalt fem år gamle). Udgifterne deles jo mellem mange kunder, mens den enkelte sejler sjældent kan sælge kortene til blot noget nær indkøbspris).

- Selvfølgelig skal vi have også en normal forretningsmæssig fortjeneste, men så vidt vi har beregnet, så vil vores løsning være billigere for de fleste kunder, undtagen for de få der på spejdermanér vil sejle i små, gamle både uden komfort og med betydeligt forhøjet risiko.

Tiltaler velfærdsdanskerne 

Bøje: Men bliver jeres løsning ikke en for ”velorganiseret” rejse? Ligesom at køre en sightseeing bus i en storby af typen, der kører på en fast ringrute, hvor man frit kan stå af og på?

- Ha. Ha. Ja, den parallel har jeg ikke tænkt på, men den er ikke dårlig. Vi forhindrer jo ikke, at kunderne selv udforsker de steder, hvor de kommer. Eller sejler til nye områder, inden for det forsikringsmæssigt tilladte sejladsområde. Ligesom bus sightseeing: Efter at man har kørt med bussen, véd man mere om interessante ting i den pågældende by, som man så selv kan udforske, hvis man har tid. 

- Vores koncept bygger på tryghed, sikkerhed, komfort, kendte omkostninger kombineret med eventyret med at sejle jorden rundt. Vores koncept tillader, at sejlerne har frihed; frihed fra bekymringer, bureaukratiske rutiner, angst for deres investering, frihed også til at afbryde jordomsejlingen hvis nødvendigt. Kunderne kan koncentrere sig om det væsentlige – at sejle og nyde livet. 

- Jeg vil dog gerne høre, hvad danske sejlere mener om konceptet. Jeg tror selv, at idéen om fokus på komfort og sikkerhed kan tiltale danske sejlere, der er vant til velfærdssamfundet, men som også ønsker spændingen ved en ekspedition jorden rundt. Over nogle år. I ro og mag. De første 15 kunder fra Skandinavien, der melder sig, får 40% rabat.

........

Bøje: Som sagt, artiklen er en aprilsnar. Fup forfra og bagfra. Der eksisterer mig bekendt ingen Jørgen de Bresson, intet projekt ”Rent a Dream” og ingen 40% rabat. Og til Kai Lund, ingen SeS parabol (SeS = selfseeking), selvom jeg dog erindrer at have læst om noget lignende til erhvervsskibsfarten. Undskyld!

Man kan spørge mig, om jeg mener teksten som en dystopi (skrækvision) eller utopi. Mest det første. Ikke fordi jeg ikke elsker komfort og elektroniske gadgets. Jeg har rejst nok i ”de varme lande”, både på den primitive måde (på tommelfingeren, sovet på gaden og i templer) og den komfortable måde, til ikke at foretrække et rent og om nødvendigt bevogtet hotel, med air condition, bar på værelset, rent vand og internetforbindelse.

Men jeg synes også, at det kan blive for færdigpakket og kemisk renset. Og det viser sig ofte, om ikke altid, at dét på turen, der gik galt, var det sjoveste og mest lærerige. Når man ikke kunne ringe til servicekontoret via iridium telefonen, men med tegnsprog og lignende måtte tale med de ”indfødte”, der måske sendte én videre til venner og bekendte etc.

Det bringer også mit (gul væske) i kog, når jeg læser om de jordomsejlere, der tager på ferie hjemme i DK. Jeg forstår dem sagtens. Der er grænser for, hvor lang tid det morsomt er at bo i varmen. Men det er det at bruge ”jordomsejling” i den forbindelse, uden at jeg siger, at alle gør det. Men det er for mig som at sige, at man har løbet maraton, hvis man har opdelt turen i 6 stykker og ligget hjemme i sengen og våndet sig et par uger mellem hvert stykke. 

Også det, at vi alle, også jordomsejlerne siger, at vi ønsker de uturistede steder, ”uberørt natur” etc. Sejlforfatterne håner så gerne dem, der står lavere i fødekæden, f.eks. turister, der tager på organiserede turistrejser. Men vi er alle turister og del af problemet. Nogle ser sig bare som finere og ikke helt så slemme som ”horderne”, som de gerne (og jeg forstår) vil distancere sig fra.

Alt sådant er naturligvis lovlige og frie valg. Det er kun mine kedelige fordomme, som jeg prøver at forklare.

Endelig: ”Scientist for a day”. Det spiller på, at mange ture i dag f.eks. fra halvprofessionelle sejlere, der skriver bøger om det og lever af det (fair nok), omtaler sig som en ”ekspedition”, der er med til at redde verden, klimaet eller dyrelivet. Men ligesom man ikke kan være kirurg eller pilot ”for a day”. - man kan måske få lov at sidde i et flycockpit og med held i en operationsstue, hvis man sidder helt stille - kan man ikke være scientist for a day.

Når jeg nu er oppe at køre, kan jeg henvise til en sjov og ond bog om den form for damper-ture over uger f.eks. England Rundt, Sydamerika, Antarktis, som også positionerer sig som ekspeditioner - med fuld komfort, forstås. David Foster Wallace: A Supposedly Fun Thing I'll Never Do Again: An Essay (Amazon prime som e-bog 1,99 €)

Desværre tror jeg, at vi vil se mere af noget af det, jeg beskriver.

Santa Lucia, hvor Jørgen de Bressons firma ifølge aprilsnarhistorien har et af deres største servicekontorer.

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer


Besøg os på facebook




MORTEN LORENZEN TAGER ORDET