minbaad.dk
søndag 21. januar

- Båden er stabil på læns og der er intet tryk på roret og kommer der en stor bølge, kommer den let op at surfe, siger Claus Larsen. Foto: Troels Lykke

Banner 30 tabte ror med spiler oppe i 10 m/sek.

Båden, designet af Niels Jeppesen i 1978, sejler godt, men rorstammen er for tynd, mener ejer Claus Nielsen, der tabte roret under kapsejlads i 2016 på Øresund. Portræt af Banner 30.

Kapsejlads | 10-01-2018 12:24 | Af  Troels Lykke

- Du skal ikke købe en Banner 30, alt går i stykker på den, er det første som Banner 30-sejler Claus Larsen fortæller til BådNyt og minbaad.dk, da vi interviewer sejleren.

I efteråret 2016 mistede han da også roret under Stelton Cup i Vedbæk, da båden ramte en bøje i vandet, da det blæste 10 m/sek.

- Vi havde spiler oppe, og roret forsvandt pludselig, og vi væltede, rorstammen er da også kun 25 millimeter tyk. Rorstammen blev skåret over lige under bunden, og det er ikke det første ror, som er knækket i klassen, rorstammen er for tynd, forklarer Claus Larsen, der også har haft andre uheld.

Smed riggen 

For i samme sejlads har han også smidt riggen i 2012, et år efter han købte sin Banner 30 fra 1980 for 114.000 danske kroner. I dag kan du købe nogle af de 103 byggede Banner 30ere for mellem 80.000 og 140.000 kroner. 

Båden, som er designet af Niels Jeppesen, der debuterede som designer med Banner 30eren, kom til i 1978, og den sidste blev bygget i 1990.

Og måske var byggemetoderne ikke så gode dengang, i hvert fald kæmper båden med flere skavanker såsom utætte ruder, mener Claus Larsen, der har kaldt sin båd Fru Olsen.

Mest til kapsejlads

Men glad er den bramfrie lastbilchauffør også for sin Banner 30, men det er mest til kapsejlads, og det sejler han stort set hver weekend i sejlsæsonen med kæresten Vivian Nielson, Ulf Gudmonson, Henrik Larsen og Bjørn Nielsen.

Og gasterne har nok at lave, båden skal nemlig nøje trimmes, hvis du vil vinde kapsejladser.

- Du skal trimme den 2,5 tons båd meget. Du kan let miste en halv knob, hvis du sætter løjgangen forkert, og blæser det, og der er bølger, skal mandskabet trække tilbage i båden, så lanternerne i stævnen ikke kommer under vand. I let luft er det vigtigt, at du kommer frem i båden, så hækken slipper vandet, siger Claus Larsen, der er en temmelig dygtig sejler.

Styrer med dåsebajer

Han har godt nok en dåsebajer i hånden, da han styrer båden lige efter start i Palby Fyn Cup, hvor han  i år tog gruppesejr og vandt for 5.000 kroner Hempel-maling, han dog ikke har fået endnu fra Bogense Sejlklub, men det regner han kommer til foråret.

Under Palby Fyn Cup kæmpede han i 2016 med en ScanKap 99 hele vejen rundt, men blev slået på præmietid med kun to minutter og blev toer overalt efter DH-reglen.

Ved seks meter per sekund kan man allerede skifte til fok og fra 12 m/sek. bliver storsejlet rebet. Topfarten på kryds ligger på mellem 6,3 og 6,4 knob på kryds.

Om bådens sejlegenskaber siger han:

- Den er let at få i gang, men du skal f.eks. også arbejde med forstagsspænding, så du kan justere dybden i sejlet. I mellemluft skal du hale bagstagene hårdt, men du skal slække lidt, hvis der er bølger, ellers går båden i stå, fortæller sejleren, der har et tæt samarbejde med Bojsen-Møller Sails, hvor han har en god dialog med sejlmager Jacob Bojsen-Møller, der leverer laminat-sejl til båden.

- Er der et problem, så lytter Jacob og kommer med et konstruktivt forslag, forklarer bådejeren.

Tursejlads – kun fok i hård vind

Blæser det op til 15 m/sek., kan man godt sejle ud i den letdrevne Banner 30, men så er det rigeligt kun at sætte en fok, og blæser det lidt mindre, kan storsejlet med fordel rebes, så man ikke skal hale og slække bagstagene i hver eneste vending. På læns kan det virkelig gå stærkt. Båden kommer let op og surfe.

- Båden er stabil på læns, og der er intet tryk på roret. Kommer der en stor bølge, kommer den let op at surfe. Vi har logget 18 knob, siger sejleren, der ikke bruger båden meget til tursejlads, selvom der både er ståhøjde, toilet, fire køjer og pantry i båden, han roser for det over to meter lange cockpit. 

Banner 30 fra 1978

Designer Niels Jeppesen

Værft  I. N. Fiberbåde

Længde       9,00 m

Bredde 2,80 m

Dybgang         1,65 m

Vægt     2550 kg

Kølvægt  jern  1225 kg

Mastehøjde 10,45 m 

Storsejl      23,58 m2

Genua 23,04 m2

Fok       19,25 m2

Fok       15,46 m2

Spiler  48,00 m2

Spiler 60,00 m2

Ståhøjde i salon   1,78 m

Antal køjer    4 styk.

Brugtpris   80.000 til 140.000 kr.

Antal bygget    103 styk. fra 1978 til 1990

Skrog og dæk i glasfibersandwich

Specialklub   www.banner-30.dk

Niels Jeppesen: Banner 30 minder om Farr 727 og Manzanita

Designer Niels Jeppesen, der startede X-Yachts i Haderslev, har konstrueret Banner 30, som et af sine første projekter. Til banner-30.dk forklarer han om båden.

- Banner 30 blev skabt ud fra egne erfaringer om bord på en Farr 727, og min beundring for Ron Hollands Manzanita. Blot er Banner 30 holdt slankere, idet den ikke skulle passe ind under nogen måleregel. Jeg forsøgte at skabe en båd, som på en gang ville være andre både overlegen i fartpotentiale og med tilstrækkelig rummelighed og indretning således, at sportsorienterede sejlerfamilier ville kunne finde glæde herved. Skulle båden konstrueres i dag, ville den nok få samme rigtype, fraktionsrig med bagstag og løbende undervanter. Dette er naturligt grundet ønsket om få forsejlsskift og små forsejl. Mens bagstag og løbende undervanter er på båden, ud fra ønsket om kontrol med forstagsspænding og mastekrumning. Den unge lærerstuderende Niels Jeppesen havde andre til at bygge båden.

- Jeg byggede ikke selv båden, idet jeg kun var 22 år gammel og uden midler. Jeg var glad for at Ib Hauge Nielsen (fra I. N. Fiberbåde) ville sætte den i produktion. I foråret 1978 blev prototypen søsat under navnet Banner 29. Den vandt blandt andet Lillebælt-Cup foran bl.a. en Wasa 55.

Om båden forklarer designeren.

- Banner 30’s styrke ligger i de gode sejlegenskaber – en videreudvikling af grundideerne for Banner 30 er egentlig X-99, som i dag er produceret i mere end 550 eksemplarer. Den største problem er nok den noget svingende kvalitet, som værftet og selvbygger-ideen muliggjorde.

Jeg mener at Banner alt i alt er Banner 30 en dejlig konstruktion, som for mig frembringer erindringer om en spændende tid. Konstruktionen er enkel og var den absolut første i den generation af moderne lettere både, som siden dukkede op i Europa.

Her kæmper Claus Larsen under Palby Fyn Cup, hvor han sidste år vandt sin startgruppe. Holdet sejler kapsejlads tre-fire gange om ugen og deltager i mange kapsejladser i Danmark og Sverige. Foto: Troels Lykke

Danske Claus Larsen er 54 år, han er til dagligt lastbilchauffør fra Raa i Sverige ved Helsingborg. Han har både sejr i Sjælland Rundt overalt og nummer to overalt i Palby Fyn Cup, begge gange i Banner 30eren. Om vinteren sejler han Minette 18 til kapsejlads i Raa og Snekkersten.

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

BLOG

Af Troels Lykke

Få nyheder og deltag i konkurrencer


Besøg os på facebook




MORTEN LORENZEN TAGER ORDET