Gå til hoved-indhold
J/80'eren var blandt de første både med gennaker. Foto: Claus RindomKapsejlads
J/80'eren var blandt de første både med gennaker. Foto: Claus Rindom

Klassetjek: J/80 - en all-arounder til sejlerskoler og kapsejlere

Planende og med hastigheder på knap 20 knob kan selv nye sejlere kontrollere den prisbillige båd. Øvede får også sjov kapsejlads, garanterer formand for klassen, Claus Rindom.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Her er det formand Claus Rindom, der fortæller om J/80'eren, som trods lillebrorens, J/70'erens succes i Sejlsportsligaen fortsat vinder frem. 

Claus Rindom, hvorfor skal man sejle J/80?

- Det er en sjov og stabil båd at sejle, som, hvis vind og vejr er til det, kommer op at plane. Når det rigtig blæser, kan vi logge lige knap 20 knob på lænseren, men båden er stadig under kontrol. 

- Den er derfor mere stabil end eksempelvis J/70’eren, og kan bruges som skolebåd til den helt nye sejler eller til ambitiøs kapsejlads for den erfarne. Har man brug for at overnatte ombord, kan J/80’eren også klare dette.  

Hvad koster det at sejle J/80?

- Skal du købe en brugt, der er i rimelig god stand, kommer du langt for 150.000 kr. eller 160.-170.000 kr. med trailer. For en ny skal du give omkring det samme som for en J/70, hvilket vil sige cirka 325.000 kr. 

- En klasseregel siger, at man kun må skifte sejl én gang hvert år. Det er dog ikke nødvendigt, de fleste skifter fokken hvert andet år og hele stellet hvert fjerde. Et nyt stel fås fra 40.-50.000 kr., men kan også købes brugt. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Vi har været på bådudstillinger og skrevet lidt i de forskellige blade. Samtidig har vi forsøgt at lave taskestævner efter ligaformatet, hvor vi har sørget for at invitere alle - også flere besætninger fra samme klub. 

- Derudover har sejlerne i Sønderborg afholdt dage, hvor man har kunnet komme ned på havnen og prøve J/80-sejlads. Det vil vi selvfølgelig også gerne være behjælpelig med andre steder, hvis nogle kontakter os.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Det er en åben klub, hvor ingen holder på hemmeligheder. Derfor deler vi også viden i løbet af året, blandt andet når vi hver søndag i vintersæsonen mødes til træning i Nivå, eller når vi om tirsdagen i kapsæsonen sejler på vores egen bane i Rungsted. 

- Sidste år havde vi også top-sejler Sten Mohr med til vintertræning, hvor han gav tips og tricks til alle sejlerne. På nettet ligger desuden flere trimguides, som er frit tilgængelige.  

Hvor sejles der særligt J/80, og hvilke stævner vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?

- Klassen er klart mest udbredt i Øresund, hvor Rungsted er de største med omkring ti både, men også i Nivå, Tårbæk og Svanemøllen sejles der. Sejlklubberne i Kalundborg, Hobro og Julesminde har i 2017 taget J/80 i brug som skolebåd, ligesom der er en mindre flåde i forbindelse med efterskole- og højskolesejlads i Hou. 

- På dansk grund har vi Crown Cup i Rungsted i starten af juni, mens vores DM sejles i Vedbæk til august. Derudover er det værd at nævne det hollandske Dutch Open i pinsen, Kielerwoche i juni og VM i franske Les Sables dOlonne i juli. 

Hvordan ser fremtiden ud for J/80-klassen i Danmark?

- Internationalt vokser klassen ikke så meget mere, men i Danmark bliver den stadig større, i dag er vi omkring 40 både. Det vil fortsætte, da mange klubber stadig står i valget mellem en J/70, hvor fokus er på det sportslige, og J/80, der i højere grad er et kompromis. 

- Derfor kan de to både sagtens eksistere sammen, og vi vil fortsat se, at der kommer et par nye både hvert år, som det har været tilfældet den seneste periode. Lykkes det at få VM til Danmark i 2021, som vi har ansøgt om, vil vi sandsynligvis se endnu flere danske både. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?


- Den er lidt statisk, men der er relevante links, ligesom den selvfølgelig bruges til indkaldelser til generalforsamlinger og andre officielle ting. Ellers bruger vi Facebook rigtig meget. I vores gruppe, hvor vi er 250 medlemmer, bliver der stort set slået noget op hver dag. 

Om J/80-klassen:
Længde: 26 fod (8 meter) 

Bredde: 2,51 meter 

Dybgang: 1,49 m

Vægt: 1315 kg 

Besætning: Vægtgrænse på 350 kg, typisk fire personer

Hjemmeside: j80.dk

Blå bog om formanden: 
Navn: Claus Rindom

Alder: 51 år

Job: Projektleder i IT-branchen

Sejler med: To faste besætninger henholdvis tirsdag og onsdag til de lokale aftenmatcher

J/80'eren kan også bruges til hyggelig tursejlads. Her er det Claus Rindom med fruen. Foto: Privatfoto

Omkring 30 af de i alt 40 danske J/80'ere er medlem af bådens klasseforening. Foto: Claus Rindom

Særligt i Frankrig og Spanien er J/80-sejlads populært. Foto: Claus Rindom

 

<iframe width="600" height="423" src="https://www.youtube.com/embed/SjG_nAlbv24" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>

 

Kort film fra VM i Kiel 2015, som blandt andre havde havde Claus Rindom på startlinjen, og hvor det blæste +10 m/s det meste af ugen.

Få herunder et overblik over de aktive bådklasser i Danmark. Kun deres primære tilholdssteder er markeret, hvorfor der kan ligge mindre fleets andre steder i landet. Tryk på ikonerne for info om område samt tilhørende bådklasse. Kortet er lavet på baggrund af artikelserien 'Klassetjek':

 

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/u/0/embed?mid=15NAAilxgUw-A4vnUjJhp2wsgQ_Y" width="640" height="480"></iframe>
content-loader
content-loader
content-loader