Gå til hoved-indhold
Tyskland og Sverige er blandt de største F18-nationer i verden med felter på 30-40 teams. Foto: F18-klassenKapsejlads
Tyskland og Sverige er blandt de største F18-nationer i verden med felter på 30-40 teams. Foto: Vallensbæk Sejlklub / Kenneth Bøggild

Klassetjek: Få luft under skroget i Formula 18

Katamaranen sejler nemt 20 knob, forklarer Formula 18-sejler, Jan Jensen. Klassen, der gør sjov sejlads i toskrogsbåde tilgængelig for den folkelige sejler, vinder frem.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Denne gang er turen nået til F18-klassen, hvor flere bådtyper er samlet under den samme boksregel. Bestyrelsesmedlem Jan Jensen, der har 30 års erfaring i klassen, fortæller. 

Jan Jensen, hvorfor skal man sejle Formula 18?

- Har man som jeg et helt almindeligt arbejde, og vil man gerne sejle hurtig kapsejlads over 20 knob - og ind imellem endda imod verdens bedste - så er det i F18-klassen, det sker. Man kunne også vælge at sejle énmandskatamaranen A-Cat, men man skal gøre op med sig selv, om det er sjovest at sejle alene eller sammen i et team?

- Jeg synes personligt, at det er fantastisk med teamwork, og i F18-klassen er skipper og gast lige vigtige. F18-teams er samtidig ofte af meget forskellige sammensætninger og af begge køn, ligesom her er en stor niveauforskel. Er man ny i klassen, opnår man ret hurtigt at beherske fart på over 20 knob - dog nok med en enkelt badetur eller to i starten. 

Hvad koster det at sejle Formula 18?

- Man når langt med en brugt båd til 50.-60.000 kr., mens en helt ny katamaran ligger omkring 200.000 kr. Der er en del forskellige producenter af bådene under F18-målereglen, men det er stadig besætningen, der er den vigtigste del. 

- Sejlene er med gennemgående sejlpinde, og holder derfor rigtig længe. En spiler kan holde op til fem år, mens storsejl og fok udskiftes efter 7-8 år. Tre nye sejl koster omkring 35.000 kroner, og kan købes brugt for halvdelen. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Vi har naturligvis ambitioner om et større felt i Danmark, hvor vi særligt satser på at give de i forvejen aktive sejlere fra andre jolleklasser luft under skroget. Derfor prøver vi at afholde DM forskellige steder i Danmark sammen med andre klasser. 

- Desuden prøver vi at trække internationale F18-stævner til Danmark for at skabe opmærksomhed og interesse. Sidste år stod Vallensbæk Sejlklub og F18 Danmark for selve verdensmesterskabet i klassen, hvor knap 140 både fra 20 nationer deltog. Det var i den grad et job, som kun Vallensbæk Sejlklub kan sætte så flot og fantastisk op.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Det foregår primært til træninger og stævner, hvor alle hjertens gerne deler erfaringer, viden, tricks og fede fiduser. Man kan også stille spørgsmål gennem de sociale medier. Samtidig opfordrer vi sejlerne til at være opmærksomme på sikkerheden, for med mere fart følger større risici. 

- Det er yderst sjældent, at vi ser større uheld i klassen, udover et par blåmærker, men det seneste uheld med C.P. Lübeck i Nacra 17-klassen har fået os alle til at stramme op om sikkerhedsprocedurerne. Vi ser desuden flere og flere sejle med hjelm. 

Hvor sejles der særligt Formula 18, og hvilke stævner vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?

- Vi har grupperinger i Kaløvig, Svendborg, Skovshoved, Vallensbæk og Solrød Strand. Middelfart er også et område, hvor der traditionelt har været F18-sejlere. 

- I 2018 har vi et europamesterskab i Barcelona, mens VM afholdes i Florida. Derudover deltager flere af os i nordtyske stævner som Kielerwoche. Vi har selvfølgelig også vores eget DM, som i år sejles under Aarhus Festuge. I sæsonen fra maj til september er det stort set muligt at deltage i et stævne hver weekend. 

Hvordan ser fremtiden ud for Formula 18-klassen i Danmark?

- Klasseforeningen havde fem års jubilæum i 2017, så som klasse er vi forholdsvis ny i Danmark. Alligevel er vi på de fem år vokset fra at være 10 til i dag at være 30 medlemmer. Vi tror på, at vi er godt på vej til at blive 20-25 teams inden for få år. Det sker nok særligt på grund af det store fokus på katamaranen generelt, blandt andet som det hidtil har været set i America’s Cup og i Nacra 17.

- Men Nacra-klassen bliver aldrig almen. Der vil måske være 5-8 danske teams, der alle kæmper om den samme OL-billet. Det gør, at klassen bliver så elitær, at de kører deres helt eget løb, og ikke bliver tilgængelige for den almindelige sejler, som så vælger F18 i stedet. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?

-  Vi har netop omlagt hjemmesiden, men primært bruger vi Facebooksiden, som opdateres næsten dagligt med nye informationer fra ind- og udland. Samtidig er vi fornyeligt kommet på Dansk Sejlunions klasseforeningsside, som vi håber kan blive en inspiration for mange.

Om F18-klassen: 
Længde: 5,52 meter (18 fod)

Bredde: 2,5 meter 

Dybgang:  0,3 -  1,2 m

Vægt: Min. 180 kg 

Besætning: To personer

Blå bog
Navn: Jan Hedmann Jensen

Alder: 51 år

Job: Sektionschef i Wicotec Kirkebjerg 

Sejlklub: Vallensbæk Sejlklub

Sejle med: Ægtefællen Penny Wyon 

Jan Jensen på vandet med sin hustru Penny Wyon. Foto: Michael Gramm

Flere F18-besætninger består af far og søn. Foto: Vallensbæk Sejlklub / Kenneth Bøggild

F18-klassen byder på store og hurtige startfelter for den alminnelige sejler. Foto:Foto: Vallensbæk Sejlklub / Kenneth Bøggild

Brødrene Bjørnholt ses her til VM i Vallensbæk. Foto: Foto: Vallensbæk Sejlklub / Steen Hillebrecht

Få herunder et overblik over de aktive bådklasser i Danmark. Kun deres primære tilholdssteder er markeret, hvorfor der kan ligge mindre fleets andre steder i landet. Tryk på ikonerne for info om område samt tilhørende bådklasse. Kortet er lavet på baggrund af artikelserien 'Klassetjek':

 

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/embed?mid=15NAAilxgUw-A4vnUjJhp2wsgQ_Y" width="640" height="480"></iframe>
content-loader
content-loader
content-loader