Gå til hoved-indhold
- Det virkede slet ikke at sejle "safe". Kun de både, der huggede den helt ud  på fløjene, kom godt ind, så vi tabte til begge sider i begge sejladser, fortæller Lars Hendriksen fra VM i Drage.Kapsejlads
- Det virkede slet ikke at sejle "safe". Kun de både, der huggede den helt ud på fløjene, kom godt ind, så vi tabte til begge sider i begge sejladser, fortæller Lars Hendriksen fra VM i Drage.

Taktiker Hendriksen fra Drage-VM: 'Safe' var usikkert

- Fra fem til fem. Vi ligger stadig nummer 5 her til Drage VM i Fremantle. Men det hele ser meget bedre ud end i morges, da vi tog ud på banen, forklarer topsejler Lars Hendriksen fra NED 412.

Af Troels Lykke |

- I går søndag havde vi en rigtig skidt dag, fortæller Lars Hendriksen her til eftermiddag fra Australien i Fremantle, hvor man er syv timer foran Danmark.

Der er nu sejlet syv sejladser ved VM i Drage, mens der mangler tre sejladser.

- I begge sejladser kom vi op til topmærket som nummer to, og alt var fint. Vi havde god fart, og egentligt var det bare om at sejle andenpladsen i hus ved at sejle "safe", men i begge sejladser svigtede "The Freemantle Doctor" os ved, at der pludselig var store uforklarlige områder med meget mindre vind. Vi blev fanget på midten i begge sejladser på det forkerte ben, forklarer 52-årige Lars Hendriksen, der gaster for den hollandske kendis-Vendée Globe-sejler Pieter Heerema. 

Virkede ikke at sejle "safe"

Lars Hendriksen fra Rungsted forklarer videre til minbaad.dk om Drage-VM:

- Det virkede slet ikke at sejle "safe". Kun de både, der huggede den helt ud på fløjene, kom godt ind, så vi tabte til begge sider i begge sejladser. Surt for vi lå virkelig godt. Vinden var varierende mellem fem og ti sekundmeter. Som sagt havde vi virkeligt tabt point til vores konkurrenter i går, men lå alligevel nummer fem. Men held og uheld har det med at jævne sig ud i et stævne, specielt når man har ti sejladser.

Hollænder, dansker og ukrainer i 'danskervejr' i Fremantle.

Den hollandske båd fik en super start, og der blev hængt igennem.

- I første start i dag (mandag, red.) fik vi en kanon start på midten af linjen. Ved en kombination af godt trim og "hænge som et svin" kvalte vi langsomt men sikkert bådene til luv af os ud af starten. Belært af i går huggede vi helt ud på layline og vendte med kurs direkte på topmærket, vinden øgede og var omkring ti m/sek, forklarer Lars Hendriksen. 

- Vi rundede proppen som nummer ét og holdt placeringen hele vejen rundt ved at sejle næste opkryds identisk med det første. Der skulle lidt "nosser" til ikke at vende ind på midten for at sejle "safe", men vi havde jo set resultatet af det i går, beretter han videre.

Stor luv fordel på startlinjen

I anden sejlads var der luv fordel på startlinjen.

- Anden sejlads mindede om den første, men der var stor luv fordel. Vi valgte at starte på midten for at kunne spille venstresiden, som jo var "guld" i første sejlads. Vi var ikke alene om den taktik, så vi rundede topmærket som 6'er, men de første ti både rundede alle stort set samtidigt, så der var "dogfight" resten af sejladsen.

- Selv på vej i mål var kun nummer ét og to et stykke foran. Vi fik kringlet os ind på en fjerdeplads og samlede således kun fem point i dag. Det viste sig efterfølgende, at TUR 1212 og BBR 802 begge fik en tyvstart, så de fik et hak i tuden, og vi er nu fem både, der alle ligger inden for fem point. Med tre sejladser tilbage er alt åbent. Og vores fart er god, og vi er tændte, forklarer Lars Hendriksen.

Hvordan er det at sejle i Fremantle kontra i Europa?

- Her er varmere, og vinden er meget mere "konstant", altså uden de store vindspring. Så det handler meget om speed og at spille skakspillet klogt. Og så er der generelt i Freemantle meget mere vind, end vi er vant til i Europa. Men som efterhånden "voksen" dansker er jeg fra en tid, hvor vi havde meget vind i Danmark i "gamle dage", det er den viden, vi bruger nu til at sparke røv, når der er luft, siger Lars Hendriksen.

Resultat

content-loader
content-loader
content-loader