Gå til hoved-indhold
Udstyr
Halo 20-radaren er seneste skud på stammen i Halo-serien. Foto: Palby Marine

Ny Halo 20-radar er til alle både

Radaren har ingen sikkerhedsafstand og kan derfor monteres på både i alle størrelser. Den brugervenlige radar fås desuden i en plus-version, hvor flere smarte features er tilgængelige.

Af Sara Sulkjær |

Med introduktionen af Halo-20 radaren får B&G, Simrad og Lowrance en kompakt radar på hylderne med den nyeste radarteknologi.

-  Den er super velegnet til selv mindre både under tyve fod, da der, ud over at leveres fine radarbilleder, ingen sikkerhedsafstand er på radaren. Dette er særligt væsentligt på små både, hvor man ofte er ganske tæt på radaren, forklarer Thomas Christensen, Pro-staff hos Palby Marine, til Minbaad.dk.

Ingen ventetid

Radarmarkedet åbnes dermed for et bredere udsnit af sejlerne, der kan føje endnu en sikkerhedsfeature til båden.

Noget, som også Halo-radarens brugervenlighed garanterer. Hvor man førhen kunne blive nødsaget til selv at finjustere billedet, er teknologien nu så god, at dette vil være unødvendigt for langt de fleste brugere.

Den underliggende software kommer her sejlerne til hjælp, ligesom fabriksindstillingerne vil opfylde kravene for langt de fleste sejlere.

- Når du tænder radaren, kører den øjeblikkeligt og leverer et super billede fra første sekund. Bliver du fanget i en uheldig situation, skal du ikke vente på, at radaren er klar til brug. Den har aldrig været lettere at bruge, det er næsten plug-and-play, understreger Thomas Christensen.

20+ med farvelagt radarbillede

Et endnu større overblik opnås med Halo-radarens storesøster, Halo 20+.

Baseret på den avancerede doppler-teknologi farvelægges radarekkoet efter, om disse er nærmende – altså en potentiel kollisionsfare – eller fjernende og dermed ufarlige. Dette ses på enten et dedikeret radarbillede eller som ”overlay” på et søkortsbillede på plotteren.

- Dette er med til lynhurtigt at give et godt overblik og hjælpe sejleren med at fokusere på dét, der er mest relevant for sejladsen, påpeger Thomas Christensen.

Zoomes ind på 1,5 sømil, vil radaren, som den eneste på markedet i øjeblikket, rotere én gang per sekund, hvilket sikrer et billede tæt på realtid. En fordel under sejlads i trafikeret farvand, i havne og ved hurtigtgående fartøjer.

Mens det nære billede vises på skærmen, er det desuden muligt at bevare oversigten over det øvrige farvand takket være radarens Dual Range-funktion, der gør det muligt at vise to separate radarbilleder samtidigt.

Æstetisk design

Den teknologiske indmad er dermed delvist forskellig på de to radarer, der til gengæld er designet med et stort set identisk udseende:

- Tidligere radarer og andre på markedet kan være lidt kluntede at se på. Den her er relativt flad, hvormed den ikke ødelægger bådens æstetiske design, forklarer Thomas Christensen. 

Mens den almindelige Halo 20-radar kan købes for 16.219,00 kroner, må sejleren for plusudgaven grave 19.489,00 kroner op af lommen:

- Hvilken du skal købe, kommer naturligvis an på, hvor meget du forventer at bruge radaren. Investeringen skal hænge sammen med behovet, men sejler du ofte om natten eller i perioder med stor mulighed for tåge, vil jeg helt sikkert gå efter det bedst mulige indenfor budgettet, understreger Thomas Christensen.

content-loader
content-loader
content-loader