Natasja og Christian Erbillor Sørensen giver dig gode råd, hvis du drømmer om at tage på langturssejlads med dine børn. Privatfoto

Vandet gik på båden, babyen var født og så sejlede Aarhus-familie to måneder efter

Natasja, Christian og deres børn på ét og ni år er lige nu i en ankerbugt på Curacao. De forlod Danmark i juni 2020 i en Bavaria 39 og har i Caribien fundet nærværet. Men alt er ikke rosenrødt, når man rejser på langtur med børn. Til gengæld er det det hele værd, fortæller Natasja Erbillor Sørensen.

Af Cille Rosentoft |

Jeg kan høre lyden af en motor, der bevæger sig væk, og så selvfølgelig lyden af hav og lidt vind. Jeg kan også høre Natasja, som går fint igennem fra en ankerbugt på Curacao.

Lyden af motoren, der bevæger sig væk, er lyden af Natasjas familie, der bevæger sig væk fra båden og i land, så vi kan få en halv times ro til at gennemføre interviewet.

12.000 kr. i måneden

Natasja og Christian Erbillor Sørensen på 33 og 35 år sejlede fra Århus Havn i juni 2020. Med sig ombord på deres båd, Elma, en Bavaria 39 Cruiser fra 2005, har de deres børn Benjamin på ni og Maya på ét år.

Maya har aldrig prøvet andet end at leve ombord på en båd. Vandet gik på båden, og hun er derfor en vaskeægte bådbaby.

Natasja skriver børnebøger, og det kan hun sagtens gøre på båden, så tiden udnyttes, både når Maya sover lur, og når der er ro på båden om aftenen. Christian har sagt et job som politimand op, og tiden vil vise, hvad der skal ske, når de vender hjem igen.

Familien har sparet op til turen og regner med at bruge omkring 12.000 pr. måned.

Vi var egentlig ikke sejlere

- Vi er egentlig ikke sejlere, men vi tog en beslutning og begyndte på sejlerskole, fortæller Natasja og fortsætter:

- Christian har altid drømt om at sejle, men ikke fået gjort noget ved det. Men så en dag startede vi. Benjamin blev passet hver onsdag aften, og så gik der to år, og vi købte en Albin Vega på 27 fod.

Efter en masse småture og virkelig mange gode oplevelser på havet, var den lille familie ikke i tvivl. Sejlerlivet var helt sikkert noget for dem. Derfor købte de en Bavaria 39. Den blev købt med henblik på at skulle sejle langt.

- Jeg tog allerede beslutningen, da vi startede til sejlads. Jeg ville eventyret! Jeg ville langt! Og jeg drømte om at rejse, mens jeg havde mit hjem med mig, fortæller Natasja beslutsomt og nævner også friheden og langsomheden som afgørende faktorer til at beslutningen var helt rigtig for dem.

Tiden med børnene

- Det er måske en kliché, men det er jo rigtigt. Tiden med børnene går så hurtigt, og vi ville have tid til dem. Derfor besluttede vi at tage barslen, da Maya blev til som blind passager, som vi tog med hjem fra Finland. Turen var besluttet, og en baby behøver ikke at stå i vejen for et eventyr på havet, understreger Natasja.

Det er jeg helt enig med Natasja i, og det er så dejligt befriende at møde andre, som tager lange stræk og bider af eventyret med små børn ombord.

Maya var 2,5 måned, da de forlod Danmark. Hun har sejlet hele sit liv og trives bedst, når det vipper lidt, og hele familien er tæt på. I alt det nære og langsomme, som nu skal være hendes hverdag de næste mange år.

Vi fortsætter, så længe det er sjovt

Familien har ikke lagt mange planer, men der er én overordnet plan, der styrer turen. Det er, at de vil bruge tre år på at sejle til Australien. De aftalte også hjemmefra, at de ville fortsætte, så længe det var sjovt, og så længe alle havde lyst. Allerede på Kanarieøerne vidste de, at de skulle i Stillehavet, og det er heldigvis kun blevet bekræftet i Caribien.

- Der er én ting vi virkelig har lært, og det er, at turen aldrig bliver, som man forestiller sig. Det er noget helt andet end at sejle i Danmark, og uanset hvor meget man forbereder sig, kan man ikke forestille sig det. Så mange dage på havet i streg og så meget kvalitetstid, men det er også hårdt arbejde.

- Man er jo på hele tiden. Der er hele tiden én af os, der skal være på Maya, og båden skal sejles. Indkøb er et dagsprojekt, og der er meget, der skal fikses på båden. Men det er det hele værd, understreger Natasja.

Det hårdeste og det bedste ved at sejle langt med børn

- Når jeg er søsyg, og alligevel er nødt til at lave mad, give omsorg og putte Maya, så er det virkelig hårdt, men når vi så er i gang, søsygen er væk, og dagene bare glider over i hinanden, så er man jo tvunget ind i nærværet, og det gør virkelig noget godt for alle i familien, forklarer en overbevist Natasja.

Maya er ikke i redningsvest, for så kan hun slet ikke bevæge sig. Den ligger klar i cockpittet og kommer på ved behov. Maya har sele på og kan kravle overalt. Og det gør hun. Derfor er der net hele vejen rundt om båden og en voksen lige bag hende hele tiden.

Benjamin på ni år går i skole ombord. Der er ikke noget overordnet plan for hans skolegang. Derfor er hans læring meget præget af lyst. Det er anden slags måde at gå i skole på, og Benjamin lærer mange ting, som han aldrig ville have lært hjemme i en dansk skole.

Familien har taget undervisningsmateriale med hjemmefra og følger det materiale, som de bruger på hans gamle skole. Derudover lærer han at svømme som en fisk i vandet, tale engelsk med alle de andre bådbørn, og han kender navnene på alle fisk, han ser.

- Vi har ikke sat et antal timer af hver dag. Vi laver slet ikke skole på den måde. Lige nu er han optaget af en kæmpestor konkylie, som han er ved at polere, så den bliver flot. Det er et projekt, som optager ham meget - så det får han da lov til lige nu. Derudover er der en australsk båd med engelske drenge ombord, og han vil derfor vildt gerne blive bedre til engelsk, så derfor øver vi en masse engelsk lige nu. Når han kommer hjem og skal ind i et klasselokale, kommer den slags motivation, det er jeg sikker på, forklarer Natasja.

Hvilket udstyr er uundværligt?

Jeg kan høre motoren nærme sig igen. Vores tid er gået, og der er ved at være liv på båden igen. Jeg når dog lige at få Natasjas sidste gode råd. Jeg spørger hende hvilket udstyr, man bare MÅ have med, hvis man skal på langtur med børn.

• Ting til havet! Gode dykkerbriller, snorkelmaske, svømmefødder, flydevest, badering med stol.

• Spil - magnetspil når man sejler. Ellers havner brikker over det hele.

• Watermaker - en dyr luksus at købe. Uundværlig når man rejser med en baby og har brug for at få afsaltet den fine, tynde babyhud. Maya bades en gang om dagen og hendes tøj og stofbleer vaskes fri for salt.

• SUP - uundværligt for hele familien.

Gode råd til andre, der drømmer om at sejle på langtur med børn:

1. Det er alle bekymringerne værd. Jeg har virkelig bekymret mig.
  2. Det er alle pengene værd!
  3. Alting løser sig. Man ved ikke, hvad man går ind til, men man finder en løsning på det hele.
  4. Det tager lidt tid at lande i. Det er først nu, jeg er landet rigtigt og savnet ikke fylder helt så meget mere.
  5. Man skal give sig tid til at lære at leve dette liv.
  6. Det er hårdt. Det er ikke bare en badeferie. Men størstedelen af tiden er det super fedt.
  7. Ungerne skal nok klare det. De er så omstillingsparate. Det er dem, der klarer det bedst.
  8. Man tænker, at man forbereder sig vildt meget hjemmefra - men man kan også godt købe ting, som man mangler herude i verden. Det vigtigste er at komme afsted. Man finder alligevel først rigtigt ud af, hvad man har brug for, når man er afsted.
  9. Det er en proces at være afsted.