Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
- Når det bliver efterår, så kigger vi ned ad trappen til salonen og tænker “fuck, nu skal vi rykke fra cockpittet og derned”, fortæller Trine.
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

Er det stadig drømmen at bo på en Bavaria 50 i Marselisborg Havn, når termometeret viser minusgrader?

Sidste vi tjekkede ind hos Trine og Christian Ginnerup var i august. Der var Danmark ramt af varme, og alt ombord var nemmere. Hvordan er det så at bo på en båd om vinteren og hvad koster det i diesel til oliefyret om måneden lige nu, et tal, der nok vil overraske mange?

Af Cille Rosentoft |

Familien bor sammen med Trines søn på 17 år i deres flydende hjem i Marselisborg Havn i Århus, året rundt. Det har ikke altid ligget i kortene, at denne familie skulle bo på havet. Men de traf en beslutning og handlede på den.

Trine Ginnerup på 57 år er til dagligt Kranio-Sakral Terapeut, mens Christian Ginnerup på 55 år er Senior Solution Architect.

Som du kunne læse i vores tidligere artikel om familien, er Trine bange for vand, ikke glad for at få hovedet under vand, og hun bliver utryg, når hun ikke kan se bunden.

Men på samme tid tiltrækkes hun af vandet. Og på den måde giver det super god mening, at Trine og Christian nu har byttet hus og have ud med et liv på en 50 fod Bavaria Vision fra 2007 i Marselisborg Havn. Her har de boet siden maj 2019.

Cille Rosentoft fra minbaad har interviewet Trine, der i dag deler, hvordan man lever et liv ombord, når termometeret står på minusgrader og alt er lidt koldt og klamt.

Sidst vi tjekkede ind hos Trine og Christian var det sensommer og Trine fortalte om livet ombord og om at sige farvel til “facede-aben” og leve det liv, som man helst vil - også selvom det bryder lidt med normerne.

Men hvordan er det liv i kulden, når broerne er glatte og man ligger for anker og springer i vandet fra båden for derefter at tørre i solen på dækket? Er det stadig det liv, som Trine og Christian helst vil leve? Og hvad gør de, for at livet ombord bliver nemmere om vinteren?

Fuck, vi skal rykke ned i kahytten

På samme måde som livet leves udenfor, når det er forår og sommer, rykker livet helt naturligt indenfor, når kulden nærmer sig.

- Når det bliver efterår, så kigger vi ned ad trappen til salonen og tænker “fuck, nu skal vi rykke fra cockpittet og derned”, fortæller Trine om den umiddelbare følelse, når vejret skifter og livet derfor skal tænkes anderledes.

- Cockpittet bliver omdannet til bryggers og vi har sko, støvler og grøntsager derude, forklarer hun videre: Det ligner lort. Så der er stadig ingen facade-abe herhjemme.

Ifølge Trine er et cockpittelt et must, når man skal bo ombord og vinteren nærmer sig.

- Når vi først er hernede og kulden har ramt, så har vi det hyggeligt med stearinlys og nærvær og det kan også noget - det er bare noget andet end om sommeren, siger Trine.

Du skal hele tiden være på forkant

Alle sejlere kender til at være et skridt foran hele tiden. Det er dog som regel begrænset til den varme sæson og oplevelser i de dejlige solskinsmåneder. For Trine og Christian, som bor ombord, er det endnu vigtigere at være på forkant, når det barske vejr sætter ind.

- Livet er så barsk hernede i havnen om vinteren, så man er nødt til at være på forkant med det hele. Hvis der er ting, der går i stykker, er det ekstra træls og det kan potentielt betyde, at vi ikke kan få vand eller varme ombord. Vi tjekker stadig vind og vejr hver dag. Alle sejlere kender det med at være på forkant. Vi har det bare inde på livet hele tiden. Vi skal huske at tanke vand, diesel, tjekke vejr og i det hele taget være et skridt foran, fortæller Trine.

Livet er aldrig kedeligt, når man bor på en båd. Der er ikke tid til at kede sig, fortæller Trine mig og på den måde er det måske meget sundt:

- Der er ikke tid til at sidde og pille navle, for der er hele tiden noget, der er vigtigt. Det er nok meget sundt, griner Trine.

Vi lever for fællesskabet og naturen

Det er et hårdt liv ombord og Trine afslører også, at hun engang imellem drømmer om at lukke sig ind på et hotelværelse, lukke en dør og lægge sig i en seng med knitrende lagner og et roligt gulv.

Men det handler om, at man selvfølgelig kan være presset, når det hele er lidt hårdt og vejret barskt. Når båden gynger og alt udenfor hyler. Trine er dog rimelig klar i spyttet, da jeg spørger hende, om hun fortryder, at de bor på en båd lige nu:

- Jeg kan ikke se os bo andre steder lige nu. Det er hårdt at være her, men hvad er alternativet? spørger Trine og afslutter: Friheden er stadig lige her!

- Vi husker at stå op og kigge på solopgangen hver eneste morgen, når den kan ses. Vi husker at kigge efter lappedykkerne, der stikker hovedet op og i det hele taget at kigge ud over vandet og holde en pause, fortæller Trine.

En anden vigtig faktor ved at bo i sin båd hele sæsonen, er det stærke fællesskab som opstår mellem alle de andre sejlere, der også har valgt båden som bolig.

Det betyder meget for Trine og Christian at have det fællesskab. At kunne mødes med de andre på Bådcafeen i havnen og drikke en stormøl, når stormen suser og at støtte hinanden, hvis noget går galt eller man mangler en reservedel.

Hvordan holder man båden varm og tør?

Trine og Christian har ingen planer om at skifte båden ud med en bolig på land, og de har efterhånden fået godt styr på, hvordan de holder varmen hele året. 

Derudover har de nogle rutiner der gør det muligt at holde fugten ude og indeklimaet i top. Fx starter de hver morgen med at tørre alle aluminiumslister af, så det ikke drypper ned. Når der er under 10 grader udenfor, vil der være kondens på listerne og det skal fjernes.

- Alle både er forskellige, så der er ingen facitlister, slår Trine fast. Men der er selvfølgelig overordnede punkter som alle kan lade sig inspirere af.

  • Et godt og stabilt fyr der kan køre hele tiden. Det kræver noget særligt af et fyr at køre året rundt. Lige nu er det dyrt at have kørende om vinteren, hvor udgiften til diesel er 4.500 kr. om måneden. Dertil kommer 35 kr. om dagen til en varmeblæser.

- Det er altafgørende, at I har et fyr, som kan klare en hel vintersæson. Undersøg forskellige muligheder og vælg et, som er stabilt.

  • Varmedysser i klædeskabet.

- Varmedysser i klædeskabene. Så har I altid varmt tøj og det mugner ikke. Det er der mange, der har problemer med. Hold øje med skabene og mærk på bagvæggene, så I er opmærksomme, hvis der opstår fugt.

  • Konstant temperatur.

- Man skal ikke spare på varmen, når man er på en båd. Du skal ikke skrue ned, når du tager på arbejde. Mug og skimmel gror, hvis ikke temperaturen er konstant. Helst over 20 grader. Man kan tænde for ovnen for at få hurtigt varme. Det kan blive koldt om natten, hvis der er under minus 5 grader, når vi ikke bevæger os rundt og fordeler varmen. Så tænder vi lige for ovnen og får fut i varmen.

Derudover har Trine og Christian også isoleret gulvet og deres vinduer, som ellers giver meget strålekulde. De har ingen fugtproblemer ombord. Båden er dobbeltskroget, der er skumlofter og god aptering. De tjekker sumpen og tørrer op, hvis der er meget kondens. Så nu kan vinteren bare fortsætte med at rase.

- Vi har en isvinter tilgode. Måske bliver det i år, afslutter Trine.

Fakta om varme ombord:

Kabola dieselfyr, vand til luft. Beregnet til helårsbrug. Diesel koster i gennemsnit omkring 2200-2500 kr. om måneden. Regnet på årsbasis. Mindre om sommeren og helt op til 4.500 kr. om måneden om vinteren. Så det er vigtigt med en budgetkonto

Sådan løst regnet bruger familien 35 kr. på el i døgnet om vinteren. Det er varmeblæserne der koster der.  Om sommeren bruger vi ca 15 kr i døgnet. 

Isolerede gulvplader

Holder altid en temperatur på +20 gr også i de kolde sommernætter - mindsker kondens og skimmel.

Bruger ikke vintermåtter.

Fakta om båden:

Bavaria Vision 50 fra 2007. 50 fod 4,40 m bred. 22 m mast. Volvo Penta motor 70 HK. 3 kahytter, Separat baderum + 2 toiletter. Dobbelt skrog og god adaptering isolerer godt i sig selv.

content-loader
content-loader
content-loader