Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Her ses en kurve over målte bølgehøjder fra en havmåle bøje lidt syd for ulykkesstedet. Tallet i vinduet viser middelhøjde omkring tidspunktet for ulykken. Bøjen står på dybere vand og max bølgehøjde har helt sikkert været større og dertil stejlere ind på lavere vand, forklarer Michael Sørensen.

Erfaren sejler om dødsulykken i Portugal: Fredag var ikke en rigtig god dag at sejle

Den respekterede tur- og kapsejler, Michael Sørensen fra Egå, forklarer her som modsvar skippers ven, Ane, om at det var livsfarligt at sejle ud fra Portugal, den fredag 3. november, hvor fire druknede, da båden væltede i en brænding. Han forklarer også hvad bådens sejlføring betød.

Af Troels Lykke |

Michael Sørensen fortæller her, som modsvar til vennen, Ane, til den forulykkede skipper i Ishøj, hvor en Bavaria 38 tragisk væltede i en brænding i Portugal:

- Vindgrafen i toppen af artiklen, svarer også meget godt til min vurdering af vinden på de to videoer og når man kunne historiske data for de nærmeste havmåle bøjer og landmåle stationer.

- Så har middelvinden også kun været 6-8 m/sek. og ud fra det “var fredag en rigtig god dag at sejle”. (skriver vennen til skipperen på den forulykkede båd, Ane, red.) Men der er altså ting man ikke bare kan læse sig til og selv om at Windy og PredictWind viser både vindstød og bølgehøjder.

- Så er prognoserne forventet middel bølgehøjder ud fra vindprognoser. Men de tager fx ikke hensyn til særlige bundforhold og hvordan de rejser sig når dybden mindskes.

Store høje bølger tæt på

- Tværtimod vises der ofte mindre bølger tæt mod kysten selv om det er pålandsvind. Et ekstrem eksempel herpå er ud for Nazaré lidt nord fra hvor de stak ud. Her kan bølgerne rejse sig i over 30 m højde selv om det udenfor dette område “kun” er 10 m bølger.

- I forhold til gennemsnits bølgehøjder, så kan ca. hver 5. bølge være 50 % højere og cirka hver 25. dobbelt så høj som gennemsnitshøjden.

- Det har noget med bølgefrekvenser og vanddybder at gøre. Nogle af havmåle bøjerne omkring den iberiske halvø, viser både signifikant og max. bølgehøjder og ofte er disse reelle måledata betydeligt højere end hvad Windy og PredictWind forudser, især når havdybderne falder drastisk. Hvilket de jo gør langs Portugals kyst, hvor de går fra 2-3.000 m dybde til under 150 m på ganske få sømil.

Kæmpe bølger lægger sig på 1-2 døgn

Michael Sørensen forklarer videre.

- De nærmeste målebøjer fra ulykkesstedet viste 6-8 m signifikant bølgehøjder, hvilket sagtens kan give max på 12 m eller mere, hvilket lokale myndigheder også har meldt ud. Her manglede erfaringen med at bølger kan vandre 1000 km og det derfor kan tage 1-2 døgn inden de lægger sig efter et blæsevejr, der har haft sin vandring over Atlanten.

- Så alt i alt “nej fredag var altså ikke en rigtig god dag at sejle” og det kan vi ikke bare pakke ind uanset respekten for de døde og pårørende. Men derimod tale åbent om det, til læring for alle de efterfølgende der drager på langtur, forklarer Michael Sørensen.

Men Michael, på videoen (vi advarer mod stærke billeder) ser man, kort før båden vælter, at Bavaria 38eren har ekstremt rebet storsejl og genua oppe. Hvad er din kommentar til det?

Den minimalistiske sejlføring i den vind giver kun fremdrift på halv vind. Op mod vinden er vindmodstanden på rig og båd og bølger større end den smule sejl kan give af fremdrift. Der er jo heller ingen krængning på båden. Tror de havde tænkt sejlene som lidt støtte og så ellers gå for motor. Da de så får motorhaveri kalder de kystvagten fordi de ikke aner deres levende råd, og tror det måske kun handler om at blive slæbt retur i havn. Tror desværre ikke de havde idé om hvad der ventede dem og måske har de ladet sig snydt af dels vinden har lagt sig, men især også af, at Peniche-halvøen, ved nordvestlig vind, kan give bølgelæ et godt stykke ned af kysten. Så fra dem har det set fint ud at sejle, siger Michael Sørensen.

Sejlerne blev fundet uden redningsveste. Havde det reddet dem, hvis de havde dem på?

-Svært at svare på, men det havde måske givet øjeblikke, hvor de havde kunnet få vejret.

Dansk Sejlunions direktør, Christian Lerche, skriver på minbaad.dks facebook-side: Er det virkelig nødvendigt med et kommentarspor til en historie af denne tragiske karakter? De omkomne udleveres helt uden filter af mange kommentatorer. Jeg synes, det er upassende, lyder det fra Lerche. Hvad er din kommentar til det?

- Det må man jo bebrejde dem der udleverer de omkomne på upassende vis. Kommentarerne kan jo netop bringe vigtig viden til sejlere med mindre erfaringer og så må sidens admin bede dem med de upassende kommentarer om at ændre det, eller slette dem og måske endda blokere dem der ikke kan holde god tone. At kalde folk grimme ting og rakke et bestemt bådmærke ned, er for mig upassende.

Mener du at der er mange langturssejlere i Danmark, der mangler erfaring til at sejle ud i verden?

- Det kan jeg ikke svare på, idet jeg ikke kender dem. Men jeg tror og håber at de fleste forbereder sig grundigt inden de drager ud i verden. At gennemgå et Yachtskipper 3 eller også gerne Yachtskipper 1 forløb, giver i hvert fald et godt indblik og fundament i hvad der kan vente af udfordringer også selv om at det ikke er alt man kan læse sig til. Men nogle af underviserne er selv tidligere langturssejlere der kan øse ud af deres erfaringer ud over hvad der står i bøgerne, forklarer Michael Sørensen.

content-loader
content-loader
content-loader