Gå til hoved-indhold
Test
Canna er en ny polsk el-båd med hollandsk elmotor fra Rim Drive, båden havde tre store batterier på hver 10 kw, der alene koster cirka 50.000 kr. Podmotoren fra Rim Drive koster alene 150.00 kr. Det er med i den samlede pris på 740.000 kroner. Fotos: Troels Lykke
Test

Test: Polsk el-båd Canna med retrolook giver nærvær og lydløs sejlads

Et lavt fribord gør at du sidder helt nede ved vandet i polske Canna, der med en 30 kW podmotor fra hollandske Rim Drive, kan sejle i 8 timer med fem knobs fart, men det skal foregå tæt på kysten, da fribordet er lavt på den 5,5 meter lange båd. Vi testede båden i Gdynia.

 

 

Af Troels Lykke |

Canna, den polske el-båd med det charmerende retrolook fra amerikanske 50er-både, har masser af power.

El-båden er nemlig med hollandsk en podmotor fra Rim Drive, båden havde tre store batterier på hver 10 kw, der alene koster cirka 50.000 kr. Podmotoren fra Rim Drive koster alene 150.00 kr. Det er med i den samlede pris på 740.000 kroner.

Manden bag båden, ingeniør Janusz Kutkowski fra bådværftet i Gdansk, forklarede, da vi sejlede ud for Gdynia, at båden netop er sat i vandet. Det skete under POL Boat udstilling i slutningen af juli 23.

- Vi mangler stadig at få justeret styringen af pod-motoren, bl.a. at få lagt en spærre ind, så den ikke drejer 360 grader rundt, men vi er optimistiske og er tæt på at få en ordre på både til Amsterdam, hvor man kun må sejle med el-både i fremtiden, siger Janusz Kutkowski til motorbaadsnyt.dk.

Vi fik lov at styre motoren og accellerationen var fin, men vi var ikke oppe at plane, vi var da også fire mand om bord. Men med lydløs fart kom vi op på over 12 knob.

Kan sejle i 8 timer med fem knob

Med den 30 kW batteripakke, der tager ti timer at lade op på et almindeligt stik, kan båden sejle i 8 timer, hvis man sejler 5 knob, mens sejltiden falder dramatisk hvis du sejler bare 6 knob.

Med fem knob, hvis man kan leve med den hastighed, hvilket jeg kan, så kan man altså let sejle på en sø eller fjord i Danmark og have en hel dag på vandet, uden at opleve rækkeviddeangst.

Da vi mødte bølger på testturen i Østersøen skubbede stævnen fint bølgerne væk fra skroget, men Canna er ikke en båd til de store bølger, til gengæld føler man et stort nærvær med vandet, da han sidder i båden med et meget lavet fribord.

Plads er der ikke meget af, især ikke hvis man er passager, men det bliver der ændret på i den kommende interiør-design på båden. Men charme er der til gengæld masser af. I dørken er der kork, hvilket passer fint til båden og det er samtidig let at vedligeholde.

Der mangler måske også et par kopholdere til hvidvinen eller en kold øl, når man cruiser rundt i Københavns havn og nyder livet fx.

Vi kan lide Canna og ideen med langsom sejlads

Ideen med Canna støtter vi og er positive overfor den polske båd vi støtter, hvis man er til minimalistisk design og plads, men med masser af 50er-charme og lækkert look. Jeg føler mig lidt tilbage til Tivoli, når jeg fik lov at styre en lydløs elbåd.

Båden er under to meter smal og vejer kun 850 kilo sejlklar og er derfor let at traile.

Hvis solen skinner eller der kommer regn kan man hurtigt slå en åben kaleche op. Der findes også en kaleche til båden, når den ligger i havn, så cockpittet er fuldt dækket.

Canna el-båd
Længde 5,50 M
Bredde 1,94 M
Dybgang 0,51 M
Vægt uden motor 600 kg
Vægt motor og batteri 250 kg
Elektrisk motorserie [kW] 5 kW, 11, 15, 50
LFP batteripakke [kWh] 9,6, 19,2, 28,8, 40,3
Pris: 740.000 sejlklar inklusiv moms
Forhandler og producent i Gdansk: www.cannaboats.com

content-loader
content-loader
content-loader