Gå til hoved-indhold
Test
Hallberg-Rassy 69'eren har nu fået vand under kølen. Foto: Hallberg-Rassy

Ny Hallberg-Rassy 69 testet i to kolde uger af værftet og direktøren: Du får hurtigt tillid til båden

Sådan beskriver værftsejer Magnus Rassy testsejladserne af den nye Hallberg-Rassy 69, værftets hidtil største turbåd til 47, 1 mio. kr. Grundet kulden var bådens store hardtop i høj kurs. I januar sendes båden, med danske Elvstrøm Epex-rullesejl til udstilling i Düsseldorf.

Af Sara Sulkjær Hansen |

De sidste par uger har vi fra morgen til aften prøvesejlet og fotograferet den nye Hallberg-Rassy 69. Båden sejler fantastisk godt på alle måder. Indtil videre har vi sejlet i alt mellem 1-12 m/sek vind, fortæller direktør Magnus Rassy til bådpressen.

Der er ingen tvivl om, at der er tale om en stor og kraftfuld båd. Samtidig er hun på alle måder en typisk Hallberg-Rassy. Designeren Frers magiske spil og proportioner, rent og pænt dæk, flush til masten, alle funktioner, man ønsker placeret på det rette sted og et beskyttet cockpit med eksemplarisk udsyn i alle retninger. 

Hun kan sejle selv, hvis du ønsker det. Du får hurtigt tillid til båden. Tilliden kommer allerede, når du starter motoren, og du spekulerer på, om den virkelig startede? Den kører så stille. 

Der bygges yderligere på tillidsfølelsen, når sejlene fyldes med vind, og farten stiger, majestætisk og kontrolleret. Dette er en båd, man kan sejle langt og hurtigt med - og samtidig ankomme frisk og frisk.

Vægten er sparet - og flyttet i kølen

Båden har et utroligt drive, selv i rigtig let vind generer den sin egen vind i en grad, man ikke troede muligt på en båd med 51 tons deplacement. Båden har en dejlig rorfølelse og er kursstabil, vind og bølger generer den ikke, som det ses i mindre og lettere både.

Konstruktionsmæssigt er der sparet en del vægt ved, at de bærende skotter er bygget i vakuumsuget sandwich med Divinycell-kerne. Bådens laminater er desuden vakuumsuget for at spare vægt og samtidig bevare robusthed og holdbarhed. 

Vægtbesparelsen til gengæld føjet til kølvægten, som lyder på 18,1 tons, hvilket er usædvanligt meget for en båd som denne. Det lave tyngdepunkt kombineret med bådens brede vandlinje og gode formstabilitet giver et højt opretningsmoment. Det ses tydeligt, da båden bærer sin fulde rigning i endnu friskere vind, end man kunne forvente.

Kold vintersejlads

At sejle båden giver en stabil og sikker følelse. Men det er koldt på denne årstid, utrolig koldt. Alligevel påvirkes bådens tekniske funktioner slet ikke af kulden - selvom det næsten føles som at sejle i en fryser! 

Undtagen når du går ind og sætter dig under hardtoppen. Der er straks varmere og roligere. Selv når det blæser meget, er der her ingen problemer i at tale med hinanden i en normal samtaletone. Det ville aldrig kunne lade sig gøre med en normal sprayhood. 

Hardtoppen beskytter lige godt mod tropisk varme og kulde. Den har en fin siddehøjde, samtidig med at du kan se ud over hardtoppen, når du stiller dig ved rorsmandens plads. 

Det er lettere at få linjerne til hardtoppen til at spille på denne størrelse båd; hardtoppen er gjort mere aflang og taget mere kileformet. Ruderne er lavet af hærdet glas og bliver ikke ridset med tiden. Det midterste vindue kan åbnes for god luftcirkulation om sommeren. På siderne af hardtoppen er der desuden solide håndtag.

En plan dørk

Under dæk er der både hyggelig og god plads på samme tid. Der er ikke for store overflader. Du bliver overrasket over, hvor hurtigt du tror, at båden har den helt rigtige størrelse.

At dørken er plan fra stævn til agterstævn er et stort plus. Der er ingen trin eller andre ”snuble-punkter”. 

Båden har masser af naturligt lys, og de ekstra store skrogvinduer i salonen giver en fantastisk panoramaudsigt i den helt rigtige øjenhøjde, når du sætter dig ned. Når man står op, giver de store øverste vinduer et godt udsyn. 

På vej til Düsseldorf

Når vi har afsluttet testsejladsen, går båden i land inden jul. Køl og ror fjernes, så båden kan køres med lastbil til verdens største bådmesse i Düsseldorf, hvor den vises sammen med 400'eren og 340'eren den 20.-28. januar 2024. 

Hallberg-Rassy 69'eren bliver den største sejlbåd på udstillingen, hvor den danske importør Dansk Marine Center fra Risskov, nok kan lokkes til en rundvisning.

Magnus Rassy,
Direktør, Hallberg-Rassy

Hallberg-Rassy 69

Designer: Germán Frers Naval Architecture
CE-kategori: A - Ubegrænsede havrejser
Skroglængde: 20,96 m
Maksimal længde: 22,22 m 
Vandlinje : 19,70 m 
Bredde: 5,89 m 
Dybgang, tom standardbåd: 2,70 m 
Deplacement, tom standardbåd: 46,5 t 
Kølvægt: 18,1 t 
Kølmateriale: Bly
Standard sejlområde med genua-jib: 224,4 m² 
Sejlareal, optimeret hoved- og genua-jib: 257,4 m² 
Mastehøjde, ex Windex: 31,3 m 
Motor: Volvo Penta D6-300
Effekt ved krumtapaksel: 221 kW / 300 HK
Antal cylindre: 6
Motorvolumen: 5,5 liter
Diesel: 2.300 l / 607 US gallon
Ferskvand: 1.900 l / 501 US gallon
Anslået BRT: 60,38
Estimeret NRT: 54,34
Importør: Dansk Marine Center i Risskov
Værft: Hallberg-Rassy - se mere om båden
Pris: 47,1 mio. danske kroner sejlklar og med dansk moms

Se flere billeder og video af båden i galleriet herunder:

content-loader
content-loader
content-loader