Gå til hoved-indhold
Test
Niels Jeppesen var med til at starte X-Yachts, men i dag er han selvstændig designer og har bl.a. designet Arcona 50eren. Foto: Arcona Yachts
Test
Her ses Niels Jeppesen styre en Arcona 50, foran ham står den tidligere Arcona-boss, Urban.
Test
Arcona 50eren har minbaad.dk testet og giver den topkarakter for sejlegenskaber, smukt rent design og mange smarte løsninger.
Test
Arcona 50eren koster omkring ti mio. kr. Foto: Arcona Yachts
Test
Arcona 50erens kahyt. Foto: Troels Lykke

Tidligere X-Yachts designer Niels Jeppesen: Svenske Arcona 50 er Jeppesen-design og ikke andet

Niels Jeppsen og Ariadna Pons designede Arcona 50: – Det er ingen X-Yachts, men et Jeppesen-Pons design. Vi gør som andre dygtige designere, vi stjæler med arme og ben, og naturligvis forholder vi os til det vi ser, og tilføjer vores designs nye elementer, som vi tror på vil blive værdsat. Interview.

 

Af Troels Lykke |

Designer Niels Jeppesen er en af de mest respekterede båddesignere, som Danmark har haft i nyere tid. Her bringer vi et interview med designeren omkring Arcona 50eren, der har fået alverdens roser fra nær og fjern. Og på lørdag på boot-udstillingen i Düsseldorf afsløres det om den vinder European Yacht of the Year 2024.

Om at stjæle design fra andre uddyber Niels Jeppesen overfor minbaad.dk:

- Sådan gør alle i alle brancher, man ser på hvad konkurrenterne leverer, og forsøger at give designet ens egen signatur, i relation til både funktion og stilart. Naturligvis er der altid nogle, der ikke tager inspiration fra andre, det er dem mener de er født naturtalenter, eller som måske er lidt arrogante og dovne.

Niels Jeppesen, du har designet X-Yachts i næsten 40 år, så hvordan adskiller Arcona 50 sig fra en X-Yachts?

- Skroget er helt nyt, men den minder om en X-Yachts, men lige så meget som en Swan 48 og en Solaris. 
Jeg har iagttaget hvad nogle danskere mener, ”nu har Niels Jeppesen tegnet  Arcona / X-Yachts”. Selvfølgelig minder den også om en X-Yachts, fordi det at vi tegner for arvefjenden, ændrer et jo ikke på hvad vi har erfaring for fungerer og sejler godt.

Men hvad er der ellers nyt på Arcona 50eren?

- Det har været vigtigt at designe skrog, dæk  og interiør med  nye designelementer, så folk med god designforståelse kan se, at dette her er noget nyt. Skrogets design indeholder ikke bare nye stil elementer, der er også mere volumen i både stævn og hæk, der både giver mere plads under dæk, men også øger bådens stabilitet og fartpotentiale.

- Arcona 50 har en helt ny stævnprofil, der i modsætning til X-Yachts, Swan´s og Hallberg-Rassy´s S-stævne, som X-Yachts under min tid indførte til  X5.6,  tager inspiration i de nye IMOCA  både. Samtidigt er der en markant soft chine gående hele vejen fra stævnen til hækken, mere markant end set på konkurrenterne både.

Om at vise hensyn til X-Yachts, siger Niels Jeppesen.

- Vi har respekteret de aftaler med X-Yachts som jeg har indgået, men jeg synes også at der lidt fnidder og dansk Jantelov over de kommentarer jeg har set om at Arcona 50 er jo bare en X-båd. Men er der andre forskelle i forhold til en X-Yachts. 

Han uddyber.

- Ja, der er en mængde nye detaljer over som under dæk, som tydeligt er demonstreret i den nye Arcona 50 brochure.
Bl. a. er der to cockpitborde, som gør det nemmere at gå frem og tilbage, der er L-sofaer i cockpittet, der både er praktiske komfortmæssigt, når man spiser og  samtidigt gir mere plads i agterkahytterne.

- Der er er self tacker fokkeskinnen udført, så den ikke behøver en reces eller kileforhøjning i siderne, den kan anvendes til både den store selftacker fok eller til hårdtsvejrsfokken, der evt.kan monteres på et inner forstag. Det er et nyt design element, der betyder, at såfremt man ikke vælger denne løsning, så er der ingen forhøjninger eller fordybninger, der afslører at båden også fås med selftackerskinne.

Også vinduerne er der nyt i.

- Vinduesdesignet på rufsider er også anderledes på Arcona 50eren end både X-Yachts og de andre konkurrenter, de tager mere inspiration fra bl a nogle store smukke Super Yachts vi har studeret i Middelhavet. Men almindelige sejlere har svært at se de små forskelle og naturligvis kigger folk efter ligheder med X-Yachts eftersom mit navn igennem næste 40 er knyttet til dette mærke.

Hvordan er vægten på Arcona 50eren i forhold til andre bådtyper?

- Det jeg har forsøgt gennem hele livet er at designe både, der sejler en lille smule bedre end konkurrenterne. Moderne både i dag er jo ret ens, det er jo de samme basale behov vi designere og bådbyggere forsøger at tilfredsstille.
Vi har altid vidst, at kan vi bygge skrog, dæk, indretning, udstyr osv. så let som muligt (alt sammen bygges til en veldefineret CE -godkendelses styrke), så kan vi ”gøre en forskel”. 

- Bliver en båd for let, så er den for urolig i søen til tursejlerens familie, så det vi gør os umage med, at at sikre, at båden får en høj stabilitet, en så stor del som muligt at bådens vægt skal komme fra den tungeste del af kølen, nemlig fra blydelen nederst. Så føler familien sig tryg, og dem ombord der syns det er sjovt at sejle fra de andre, får nemmere ved at finde smilet frem. Konkret har vi opnået en relativ stor vægt besparelse ved at specificere og designe væsentlige interior elementer i sandwich.

Om materialerne lyder det om den svenske Arcona 50er.

- Hovedskot, agterskot samt skottet imod sejlrummet er vakuumstøbte i glasfiber og kulfiber over en Divinycell kerne.
Dørken, døre og skabs fronter er finerede Divinycell eller plastic honeycomb paneler, ialt sparende ca 800 kg.  50% af disse 800 kg er kommet i kølens blybulb, 50% er brugt til at reducere bådens totalvægt. På den måde får vi en lettere båd, der samtidig er en smule stivere.  De fleste standard udstyrsdetaljer fra X-Yachts,  som stålbundramme, blykøle, forsænkende skrog gennemføringer, foldepropeller og aerodynamiske masteprofiler med rod rig og hydralik , hækstagsstrammere, er standard på alle Arcona modellerne, og er naturligvis del af standard udstyret for den nye Arcona 50, siger Niels Jeppesen.

Båden sejler cirka 8 knob på kryds med 27 grader til en relativ vind og det er fint for en turbåd, der jo er tungere end både til ræs. Den sejler nemt  sin vandlinje hjem.

Hvorfor har I skabt en stor garage agter til en RIB-båd?

- De fleste der sejler er to personer og mange ligger for anker og skal derfor bruge en RIB-båd til at komme i land med, og grunden til vi har en garage er fordi vi ikke ønsker ikke at der hænger en båd uden på båden, det går ikke med en så smuk båd, som en Arcona 50.  Det er samtidigt upraktisk at skulle søsætte en båd der hænger på hækken, hvis man, som man som regel gør i Middelhavet, lægger til med hækken.

Sådan fordeler Niels Jeppesen og Ariadna Pons designopgaverne

Arcona 50 er nomineret til European Yacht of the Year 2024. Bag stregerne står designerne, Niels Jeppesen & Ariadna Pons.  

De fleste danske kender Niels Jeppesen, Ari Pons kræver en introduktion. Ari er spanier, uddannet som skibsingeniør indenfor lystbåde i både Barcelona og Southampton, og har en design fortid hos både Jason Ker samt X-Yachts Design Ltd i England. Ari  er en meget erfaren sejler, har sejlet på mange velrenommerede både, herunder et antal Xp44´ere og Arcona 380´ere. 

Niels og Ari deles om opgaverne, vi mistænker Niels for at være den med mest design erfaring, men ved fra Niels, at Ari er en meget ambitiøs og seriøs skibsingeniør, der nyder respekt fra alle de leverandører hun leverer tegninger til, alt lige fra koncept studier til detaljerede produktionstegninger.

Arcona 50eren er en utrolig smuk og velsejlende båd med et smukt, rent dæk og tjekkede linjer. Niels Jeppesen var med til at start X-Yachts med sin bror Lars og deres ven Birger Hansen. Niels Jeppesen har designet X-Yachts i nærved 40 år og har over 6000 X-Yachts på samvittigheden. 

Opgaven fra svenske Arcona Yachts var for for Jeppesen & Pons, at designe en 50 fods performance cruiser, der nemt kunne håndteres af to personer, samtidig med at den leverer med hensyn til cruising komfort og sejlpræstationer, i ægte Arcona stil. En båd til tursejlads men også til en kapsejlads.

content-loader
content-loader
content-loader