Gå til hoved-indhold
VO 65erne er så ens at rorsmanden skal være virkelig skarp på at levere præcis styring. På AkzoNobel er det Nicolai Sehested og Chris Nicholson, der primært styrer. Foto: AkzoNobelKapsejlads
VO 65erne er så ens at rorsmanden skal være virkelig skarp på at levere præcis styring. På AkzoNobel er det Nicolai Sehested og Chris Nicholson, der primært styrer. Foto: AkzoNobel

Nicolai Sehested - Danmarks nye Volvo Ocean Race-stjerne

Gårdejersøn Nicolai Sehested fra AkzoNobel styrer VO 65eren som en drøm, er matchracer, kan fikse alt med hænderne og er en holdspiller og god til pressen. Vi interviewer den 28-årige sejler.

 

Af Troels Lykke |

Man behøver ikke at være arrogant, fordi man er topsejler, faktisk er det modsatte et bevis på, at du hviler i dig selv.

Og netop hvile i sig selv, det gør den 28-årige Nicolai Sehested, der er rundet af matchrace på verdensplan, sejlads på SAP-holdet med Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner.

Og selvfølgelig sejlads på Vestas i den forrige Volvo Ocean Race, hvor holdet gik fatalt på grund i Det Indiske Ocean.

Men sejleren, der oprindeligt kommer fra Kolding Sejlklub, og i dag bor i København, var også en dygtig Optimistjolle-sejler, der vandt DM to gange, efter han startede med at sejle som 10-årig.

Vokset op på gård

Han er også rundet af at være vokset op på en gård. Han kan, som Brunels Jens Dolmer, der har været bondemand, fikse hydraulik og andet. Hænderne er skruet godt på, men det er hovedet også.

Hjemme i Danmark har han også haft tid til at læse på CBS og har en uddannelse i erhvervsøkonomi, men han er ikke færdig endnu med overbygningen på cand.merc.-studiet.

For lige nu er han i Auckland, City of Sails, hvor vi skypede ham og fik et interview, selvom han slappede af med sin kæreste Rikke. De var taget væk fra Auckland for at trække vejret på den grønne ø.

- Jeg har fri 3-4 dage, fortalte Sehested, kort tid efter han kom i mål. Hans krop har brug for hvil og for at tage på.

Tabt 10 kilo muskler og fedt

- Jeg har tabt ti kilo siden vi startede i Alicante, jeg vejer nu 78 kilo, og det er både fedt og muskler, jeg har tabt, det tager typisk 2-3 uger før jeg tager på igen med mad og vægttræning, forklarer den 1,83 meter høje dansker til minbaad.dk.

Forleden tog AkzoNobel-holdet, der nu har fået rigtig god fart i båden, en andenplads i Volvo Ocean Race inport-sejlads, selvom rorsmanden Nicolai Sehested fik en uheldig start og blev lukket ude af startlinen, dog også med andre hold, der kuskestartede.

Søndag 18. marts sejler de syv VO 65ere mod Brasilien til Itajai, hen over Stillehavet. Det bliver en tur, der gør drenge til mænd i Volvo Ocean Race

Men først spørger vi til sejren på etapen Hongkong til Auckland, der blev 7.000 sømils matchrace.

- Det var en sjov etape, vi førte ud af Hongkong, men ved Taiwan tog vi en forkert beslutning og lå pludselig sidst. Det var en sjov sejlads, fordi vi lå så tæt, og vi vidste fra vores computersystem, at vinden ville komme bagfra, så vi sejlede som død og helvede, før strømmen kom ved nordspidsen af New Zealand, men vi nåede det ikke, men vi havde god fart og vandt i tæt opgør mod Scallywag. Det var super fedt at vinde og komme først ind til Auckland, det var en stor etape, forklarer Sehested, der nu er på en samlet 4. plads i sejladsen, der slutter til juni i Holland.

Hvor er jeres styrke med bådfarten?

-Det er 90 grader true til læns. Vi havde sat nye sejl på fra Hongkong til Auckland, hvert hold har to sæt sejl, de må anvende på etapen. På etapen (på søndag) får vi en ny fraktional spiler til Sydhavet, hvor den vil blive brugt 80 procent af tiden.

Hvad siger du til at sejle på Stillehavet i gigantiske bølger midt om natten i kulde?

- Mange bryder sig ikke om at sejle i mørke og store bølger, og det er koldt, men jeg synes, det er langt værre at sejle i varme. Jeg venter, at vi får 5-10 meter høje bølger og 35 knobs vind på denne etape, der vel vil tage 20-22 dage.

Hvordan er det at have din gamle Vestas-skipper, Chris Nicholson, med om bord?

- Altså, jeg har jo kæmpet hårdt for at få ham med, efter at de dygtige sejlere forlod holdet i Alicante (et par døgn før start, red.) Jeg sagde: Lad os få fat i Chris. Han betyder meget for holdet, ham og jeg styrer båden mest, men også skipper Simeon styrer, forklarer Nicolai Sehested, der ikke savner Danmark.

- Det går ok. Vi er nu halvvejs i sejladsen. Jeg nyder det, fortæller bådkaptajnen om bord og garanterer, at båden er i god form.

Sådan så det ud, da AkzoNobel sejlede mod mål ud for Auckland.

To der særligt står sammen er de to 28-årige Brad Farrand og Nicolai Sehested. De to har sammen gastet for Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner for SAP-holdet.

Sejren var i hus på 6. etape fra Hongkong til Auckland.

Se kort video af hvordan Nicolai Sehested kæmpede i inport race forleden i Auckland, hvor de trods dårlig start tog en andenplads.

Overaltstilling efter 6. etape af Volvo Ocean Race 2017-18

1st - Mapfre (ESP) 39 points

2nd - Dongfeng Race Team (CHN) 34 points

3rd - Sun Hung Kai Scallywag (HKG) 26 points

4th -  Team AkzoNobel (NED) 23 points

5th - Vestas 11th Hour Racing (USA/DEN) 23 points

6th - Team Brunel (NED) 20 points

7th - Turn the Tide on Plastic (UN) 12 points

VO 65erne er så ens at rorsmanden skal være virkelig skarp på at levere præcis styring. På AkzoNobel er det Nicolai Sehested og Chris Nicholson, der primært styrer. Foto: AkzoNobelKapsejlads
VO 65erne er så ens at rorsmanden skal være virkelig skarp på at levere præcis styring. På AkzoNobel er det Nicolai Sehested og Chris Nicholson, der primært styrer. Foto: AkzoNobel

Nicolai Sehested - Danmarks nye Volvo Ocean Race-stjerne

Gårdejersøn Nicolai Sehested fra AkzoNobel styrer VO 65eren som en drøm, er matchracer, kan fikse alt med hænderne og er en holdspiller og god til pressen. Vi interviewer den 28-årige sejler.

 

Af Troels Lykke |

Man behøver ikke at være arrogant, fordi man er topsejler, faktisk er det modsatte et bevis på, at du hviler i dig selv.

Og netop hvile i sig selv, det gør den 28-årige Nicolai Sehested, der er rundet af matchrace på verdensplan, sejlads på SAP-holdet med Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner.

Og selvfølgelig sejlads på Vestas i den forrige Volvo Ocean Race, hvor holdet gik fatalt på grund i Det Indiske Ocean.

Men sejleren, der oprindeligt kommer fra Kolding Sejlklub, og i dag bor i København, var også en dygtig Optimistjolle-sejler, der vandt DM to gange, efter han startede med at sejle som 10-årig.

Vokset op på gård

Han er også rundet af at være vokset op på en gård. Han kan, som Brunels Jens Dolmer, der har været bondemand, fikse hydraulik og andet. Hænderne er skruet godt på, men det er hovedet også.

Hjemme i Danmark har han også haft tid til at læse på CBS og har en uddannelse i erhvervsøkonomi, men han er ikke færdig endnu med overbygningen på cand.merc.-studiet.

For lige nu er han i Auckland, City of Sails, hvor vi skypede ham og fik et interview, selvom han slappede af med sin kæreste Rikke. De var taget væk fra Auckland for at trække vejret på den grønne ø.

- Jeg har fri 3-4 dage, fortalte Sehested, kort tid efter han kom i mål. Hans krop har brug for hvil og for at tage på.

Tabt 10 kilo muskler og fedt

- Jeg har tabt ti kilo siden vi startede i Alicante, jeg vejer nu 78 kilo, og det er både fedt og muskler, jeg har tabt, det tager typisk 2-3 uger før jeg tager på igen med mad og vægttræning, forklarer den 1,83 meter høje dansker til minbaad.dk.

Forleden tog AkzoNobel-holdet, der nu har fået rigtig god fart i båden, en andenplads i Volvo Ocean Race inport-sejlads, selvom rorsmanden Nicolai Sehested fik en uheldig start og blev lukket ude af startlinen, dog også med andre hold, der kuskestartede.

Søndag 18. marts sejler de syv VO 65ere mod Brasilien til Itajai, hen over Stillehavet. Det bliver en tur, der gør drenge til mænd i Volvo Ocean Race

Men først spørger vi til sejren på etapen Hongkong til Auckland, der blev 7.000 sømils matchrace.

- Det var en sjov etape, vi førte ud af Hongkong, men ved Taiwan tog vi en forkert beslutning og lå pludselig sidst. Det var en sjov sejlads, fordi vi lå så tæt, og vi vidste fra vores computersystem, at vinden ville komme bagfra, så vi sejlede som død og helvede, før strømmen kom ved nordspidsen af New Zealand, men vi nåede det ikke, men vi havde god fart og vandt i tæt opgør mod Scallywag. Det var super fedt at vinde og komme først ind til Auckland, det var en stor etape, forklarer Sehested, der nu er på en samlet 4. plads i sejladsen, der slutter til juni i Holland.

Hvor er jeres styrke med bådfarten?

-Det er 90 grader true til læns. Vi havde sat nye sejl på fra Hongkong til Auckland, hvert hold har to sæt sejl, de må anvende på etapen. På etapen (på søndag) får vi en ny fraktional spiler til Sydhavet, hvor den vil blive brugt 80 procent af tiden.

Hvad siger du til at sejle på Stillehavet i gigantiske bølger midt om natten i kulde?

- Mange bryder sig ikke om at sejle i mørke og store bølger, og det er koldt, men jeg synes, det er langt værre at sejle i varme. Jeg venter, at vi får 5-10 meter høje bølger og 35 knobs vind på denne etape, der vel vil tage 20-22 dage.

Hvordan er det at have din gamle Vestas-skipper, Chris Nicholson, med om bord?

- Altså, jeg har jo kæmpet hårdt for at få ham med, efter at de dygtige sejlere forlod holdet i Alicante (et par døgn før start, red.) Jeg sagde: Lad os få fat i Chris. Han betyder meget for holdet, ham og jeg styrer båden mest, men også skipper Simeon styrer, forklarer Nicolai Sehested, der ikke savner Danmark.

- Det går ok. Vi er nu halvvejs i sejladsen. Jeg nyder det, fortæller bådkaptajnen om bord og garanterer, at båden er i god form.

Sådan så det ud, da AkzoNobel sejlede mod mål ud for Auckland.

To der særligt står sammen er de to 28-årige Brad Farrand og Nicolai Sehested. De to har sammen gastet for Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner for SAP-holdet.

Sejren var i hus på 6. etape fra Hongkong til Auckland.

Se kort video af hvordan Nicolai Sehested kæmpede i inport race forleden i Auckland, hvor de trods dårlig start tog en andenplads.

Overaltstilling efter 6. etape af Volvo Ocean Race 2017-18

1st - Mapfre (ESP) 39 points

2nd - Dongfeng Race Team (CHN) 34 points

3rd - Sun Hung Kai Scallywag (HKG) 26 points

4th -  Team AkzoNobel (NED) 23 points

5th - Vestas 11th Hour Racing (USA/DEN) 23 points

6th - Team Brunel (NED) 20 points

7th - Turn the Tide on Plastic (UN) 12 points

Tilbage