minbaad.dk
søndag 18. november

Bådene er på land i baggrunden og folk er gået i gang med vinterklargøring, mens vi er på solskinstur her i Ærøskøbing. Foto: Troels Lykke

Droppede hotel i efterårsferien og sejlede istedet på tur i Drabant 24

Det har vi ikke fortrudt. For lige nu skinner solen i Ærøskøbing Lystbådehavn, hvor der er er god plads.

Redaktøren | 15-10-2018 12:52 | Af  Troels Lykke

Sejlsæsonen er blevet forlænget med det gode vejr, hvor temperaturen kommer op på 19-20 grader, selvom det i dag er den 15. oktober.

Kæresten og jeg er her i Ærøskøbing efter vi sejlede fra Ballen ved Svendborg i min Drabant 24 fra 1977.

Efter lidt over to timers sejlads ankom vi lørdag, hvor efterårsferien startede.

Vejret var mildt og solen skinnede. Desværre var vinden lige imod, så vi satte påhængsmotoren, da vi skulle sejle i den smalle rende ud for Drejø.

30 både overnattede i weekenden

Det er desværre lidt som om vi er de eneste der fik ideen, trods løvfaldssommer.

Havnefogeden Frank fortalte nemlig, at der kun var 30  gæstebåde, der overnattede i weekenden.

Og i dag mandag kan vi se fem andre gæstebåde, mens det næsten er vindstille og 22 grader i cockpittet, hvor der er læ.

Om besøgstallet siger Frank:

- Men det er stadig bedre end det var sidste år. Vi har i det hele taget rekord i antal gæstesejlere, fortalte den ældre Frank, der kørte rundt ude på broerne på sin røde damecykel, så man fik sved i håndfladerne.

Næsten alle hilser

I går lejede vi cykler og cyklede til Marstal i modvind. Det tog 45 minutter for de de ni kilometer, hvor mange af kilometerne var langs vandet på en cykelsti. Hjem til Ærøskøbing var der medvind og det tog kun 30 minutter.

På turen hilste mange da vi cyklede rundt, det skal man lige vænne sig til på den gode måde. På Ærø vinker mange eller siger hej. Det er da bare hyggeligt.

Vi talte også med to par gæstfrie sejlere på broen og var nede og se en flot BB 10-meter. Der er godt nok ikke meget plads om læ i den. (ja ok, det er der heller ikke i min Drabant 24)

Om aftenen har vi spist lækre pizzaer på Badehotel Ærø og drukket Merlot-vin, mens vi også har spist god brunch på Den Gamle Købmandsgård.

Vi har ikke fortrudt at vi aflyste Tivoli Hotel i København og istedet tog på sejltur. Sæsonen er blevet forlænget og med oliefyr om bord er det let at holde varmen om natten.

Ingen kø i baderummet

Når der skal bades er der ikke kø i baderummene, og man kan spille høj Kim Larsen musik uden naboerne brokker sig. For der er ingen.

Der er heller ikke kø i butikkerne i dag, hvor mange har åbent her i Ærøskøbing, fordi der er turister her i efterårsferien.

Når vi kommer i havn i eftermiddag på Sydfyn er der kun seks måneder til sejlsæsonen starter. Der er godt nok lang tid, men vi fik da lige forlænget vores sejlads lidt med denne solskinstur.

Sejlerlivet er fantastisk.

Troels

Denne smukke træbåd mødte vi på vejen til Ærøskøbing. Fotos. Troels Lykke

Der er varmt i kahytten. Om dagen er det ikke nødvendigt at tænde for Eberspächer-oliefyret.

Man bliver aldrig træt af at gå rundt i idylliske Ærøskøbing med de skæve huse.

Det var let at finde en gæsteplads i forhold til juli, hvor vi også var her. Vi så gæstesejlere fra Tyskland og Sydfyn.

Tæt på Marstal Lystbådehavn er der charmerende små badehuse.

Bookmark and Share

Felter med * skal udfyldes

FLERE NYHEDER

SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer