Gå til hoved-indhold
Sejlere i Det Sydfynske Øhav kan nu i fem tilfælde vælge havn efter antallet af stjerner. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts AvisHavne
Sejlere i Det Sydfynske Øhav kan nu i fem tilfælde vælge havn efter antallet af stjerner. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Havne på Sydfyn bedømmes med stjerner - men kun på prøve

De sydfynske havne sætter kurs mod stjernerne. I første omgang skal fem havne vurderes. Særligt tyskerne er vilde med stjerne-systemet.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Stjernedrys er kendt fra hoteller, campingpladser og avisanmeldelser. Jo flere stjerner, desto flere faciliteter og højere standard.

Fra denne sæson indføres et lignende internationalt anerkendt stjerne-system i de fem største lystbådehavne i Det Sydfynske Øhav. Bortset fra tre havne på Lolland-Falster bliver de sydfynske havne de første stjerne-certificerede i Danmark.

Dropper de blå flag

Bag uddelingen af de såkaldte Blue Star Marina-stjerner står lystbådehavnenes internationale institut for cetificering, IMCI. De sydfynske havnes ansøgninger om at blive certificeret er koordineret af projektleder Nina Brandt Jacobsen fra Øhavets fælleskommunale Naturturisme i Svendborg.

Flere af Øhavets havne har i forvejen et blåt flag. De vil blive strøget og udskiftet med nye stjerne-flag, når certificeringen forventes klar i denne sæson. De blå flag tildeles for havnenes miljø og sikkerhed. Begge elementer er i forvejen indeholdt i tildelingen fra Blue Star Marina.

- Tildelingen af stjerner er et markedsføringsværktøj, som gerne skal vise, at vi i Det Sydfynske Øhav har mange havne af forskellig type og af høj kvalitet. Desuden elsker tyskerne jo stempler og ser gerne efter dem. Her spiller ordningen naturligvis også ind. Dog kun sekundært, siger Nina Brandt Jacobsen:

- I første omgang er stjernetildelingen for tre år. Man kunne kalde det en prøveperiode. Derefter kan vi evaluere, om det giver mening at fortsætte med certificering, fortsætter hun. 

Inspektørerne er meget grundige

Havnene kan maksimalt tildeles fem stjerner. Det bliver næppe aktuelt i Øhavet. I kravene til de fem stjerner er bl. a., at havnen skal have en vagtdækket eller afspærret parkeringplads for hver tredje bådplads, og det findes Søsiden bekendt ingen steder i danske havne.

Et andet krav til fem stjerner er, at havnen skal have en markeret landingsplads for en helikopter. I Svendborg går havnemester Hans Søby efter fire stjerner i gæstehavnen ved Jessens Mole og to stjerner på småøerne.

Også Faaborgs havnemester, Lasse Olsen går efter fire stjerner. Og Blue Star Marinas inspektører er meget grundige, kan Lasse Olsen fortælle:

- På broernes stikkontakter har vi små låg, der smækker i. Hvis der mangler en fjeder på sådan et låg, bliver det påtalt, fortæller Lasse Olsen.

Tre stjerner i tre havne

I begge Ærøs kommunale havne, Marstal og Ærøskøbing, går havnemester Christian Ørndrup efter tre stjerner.

I Rudkøbing satser havnemester Kim Rasmussen ligeledes på tre stjerner i denne omgang, men vil gerne højere op.

De fynske havnes deltagelse er noget, der glæder Blue Star Marinas danske inspektør, Lars T. Olsen, Dragør. Han siger til Fyens.dk, at organisationen gerne vil udbrede systemet i Danmark:

- Vi er igang med at massere en række havne, fastslår Lars T. Olsen.

Alle havne skal have ildslukker

Blue Star Marina / IMCI fordeler sine en-fem stjerner til lystbådehavnene efter omkring 50 forskellige kriterier. De er fordelt i kategorier omhandlende fx information, sikkerhed, sanitære installationer, hygiejne, service, fødevarekøb, mulighed for adspredelse samt management, miljø og bortskaffelse af affald.

For at rykke en stjernekategori op, skal en havn også opfylde samtlige kriterier for de underliggende kategorier.

Selv havne med kun én stjerne skal opfylde en række kriterier for sikkerhed, information og standard. Det gælder fx, at alle certificerede havne skal have minimum ferskvand, telefonnummer til havneansvarlig, strøm, affaldsordning, ildslukker og førstehjælpskasse.

Slut med at bruge bagerposen

Hvis en havn bejler til selv laveste stjerne-status, vil tiden med såkaldt bagerpose-navigation også være forbi for dens anløbende gæster. For alle certificerede havne gælder, at sejleren ikke behøver at gå til bager for at vide, hvor man er.

Fra vandsiden skal der være et skilt med havnens navn. Det sidste har vi vist til gode i de fleste havne i Det Sydfynske Øhav.

Se hvilke kriterier, der skal opfyldes på havnene her

Kilde: Fyens.dk

Sejlere i Det Sydfynske Øhav kan nu i fem tilfælde vælge havn efter antallet af stjerner. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts AvisHavne
Sejlere i Det Sydfynske Øhav kan nu i fem tilfælde vælge havn efter antallet af stjerner. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Havne på Sydfyn bedømmes med stjerner - men kun på prøve

De sydfynske havne sætter kurs mod stjernerne. I første omgang skal fem havne vurderes. Særligt tyskerne er vilde med stjerne-systemet.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Stjernedrys er kendt fra hoteller, campingpladser og avisanmeldelser. Jo flere stjerner, desto flere faciliteter og højere standard.

Fra denne sæson indføres et lignende internationalt anerkendt stjerne-system i de fem største lystbådehavne i Det Sydfynske Øhav. Bortset fra tre havne på Lolland-Falster bliver de sydfynske havne de første stjerne-certificerede i Danmark.

Dropper de blå flag

Bag uddelingen af de såkaldte Blue Star Marina-stjerner står lystbådehavnenes internationale institut for cetificering, IMCI. De sydfynske havnes ansøgninger om at blive certificeret er koordineret af projektleder Nina Brandt Jacobsen fra Øhavets fælleskommunale Naturturisme i Svendborg.

Flere af Øhavets havne har i forvejen et blåt flag. De vil blive strøget og udskiftet med nye stjerne-flag, når certificeringen forventes klar i denne sæson. De blå flag tildeles for havnenes miljø og sikkerhed. Begge elementer er i forvejen indeholdt i tildelingen fra Blue Star Marina.

- Tildelingen af stjerner er et markedsføringsværktøj, som gerne skal vise, at vi i Det Sydfynske Øhav har mange havne af forskellig type og af høj kvalitet. Desuden elsker tyskerne jo stempler og ser gerne efter dem. Her spiller ordningen naturligvis også ind. Dog kun sekundært, siger Nina Brandt Jacobsen:

- I første omgang er stjernetildelingen for tre år. Man kunne kalde det en prøveperiode. Derefter kan vi evaluere, om det giver mening at fortsætte med certificering, fortsætter hun. 

Inspektørerne er meget grundige

Havnene kan maksimalt tildeles fem stjerner. Det bliver næppe aktuelt i Øhavet. I kravene til de fem stjerner er bl. a., at havnen skal have en vagtdækket eller afspærret parkeringplads for hver tredje bådplads, og det findes Søsiden bekendt ingen steder i danske havne.

Et andet krav til fem stjerner er, at havnen skal have en markeret landingsplads for en helikopter. I Svendborg går havnemester Hans Søby efter fire stjerner i gæstehavnen ved Jessens Mole og to stjerner på småøerne.

Også Faaborgs havnemester, Lasse Olsen går efter fire stjerner. Og Blue Star Marinas inspektører er meget grundige, kan Lasse Olsen fortælle:

- På broernes stikkontakter har vi små låg, der smækker i. Hvis der mangler en fjeder på sådan et låg, bliver det påtalt, fortæller Lasse Olsen.

Tre stjerner i tre havne

I begge Ærøs kommunale havne, Marstal og Ærøskøbing, går havnemester Christian Ørndrup efter tre stjerner.

I Rudkøbing satser havnemester Kim Rasmussen ligeledes på tre stjerner i denne omgang, men vil gerne højere op.

De fynske havnes deltagelse er noget, der glæder Blue Star Marinas danske inspektør, Lars T. Olsen, Dragør. Han siger til Fyens.dk, at organisationen gerne vil udbrede systemet i Danmark:

- Vi er igang med at massere en række havne, fastslår Lars T. Olsen.

Alle havne skal have ildslukker

Blue Star Marina / IMCI fordeler sine en-fem stjerner til lystbådehavnene efter omkring 50 forskellige kriterier. De er fordelt i kategorier omhandlende fx information, sikkerhed, sanitære installationer, hygiejne, service, fødevarekøb, mulighed for adspredelse samt management, miljø og bortskaffelse af affald.

For at rykke en stjernekategori op, skal en havn også opfylde samtlige kriterier for de underliggende kategorier.

Selv havne med kun én stjerne skal opfylde en række kriterier for sikkerhed, information og standard. Det gælder fx, at alle certificerede havne skal have minimum ferskvand, telefonnummer til havneansvarlig, strøm, affaldsordning, ildslukker og førstehjælpskasse.

Slut med at bruge bagerposen

Hvis en havn bejler til selv laveste stjerne-status, vil tiden med såkaldt bagerpose-navigation også være forbi for dens anløbende gæster. For alle certificerede havne gælder, at sejleren ikke behøver at gå til bager for at vide, hvor man er.

Fra vandsiden skal der være et skilt med havnens navn. Det sidste har vi vist til gode i de fleste havne i Det Sydfynske Øhav.

Se hvilke kriterier, der skal opfyldes på havnene her

Kilde: Fyens.dk

Tilbage