Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
- Drabant 24eren klarer sig godt i både let og hårdt vejr. Vi lavede fire prototyper. Den skulle sejle hurtigt i alle forhold til tur og kapsejlads, siger Gerlach. Foto: Troels Lykke

Gert Gerlach: Manden bag tusinde Drabanter

Læs portræt af Lynæs-sejleren, der holder meget af i sin Drabant 24, som han tog 4. plads over alt i under Palby Fyn Cup. - Små både giver mere kontakt og sejlglæde, siger han.

Af Troels Lykke |

Der var kuling under Palby Fyn Cup, 99 både udgik, mens 174 både gennemførte. En af de gennemførte var Gert Gerlach i en lille Drabant 24 fra 1972.

Men bådebyggeren og designeren bag de flere hundrede byggede Drabanter gennemførte ikke kun, han gik benhårdt efter en sejr med sine gaster Rolf Alling Andersen og Michael Schmidt. Lynæs-sejleren vandt også sin gruppe og tog en samlet fjerdeplads efter DH-mål.

- Det var da en barsk affære, men det gik utroligt godt, også da vi krydsede fra Fyns Hoved til Bogense, for her var bølgerne så store og runde at sejle i, men ved Lundeborg skiftede vi til en mindre fok. Og turen og vores placering har da givet mig blod på tanden igen til flere Fyn rundt-sejldser, forklarer den 75-årige sejler, der har sejlet Fyn rundt omkring 45 gange og Sjælland Rundt 40 gange i forskellige typer Drabant-både.

Det er også sket i en Drabant 22, efter han byggede den første i 1968. Og udover en Drabant 24, som han har på 20. år, ejer han også en Drabant 22, sammen med sin søn, Thomas. De har bygget den om med et større cockpit og sat en bulb på kølen.

Fire prototyper

Men det er i Drabant 24eren, som Gert Gerlach sejler onsdagsejlads i og deltager i andre kapsejladser, som Sjælland Rundt på Indersiden i Issefjorden, en sejlads han vandt overalt sidste år.

- Drabant 24eren klarer sig godt i både let og hårdt vejr. Vi lavede fire prototyper da vi byggede den til at kunne sejle i alle forhold og sejle hurtigt og skulle kunne bruges til tur og kapsejlads med et stort arbejdsvenligt cockpit. Dengang i starten i 70erne, var der ikke så mange sejlere, der havde råd til at købe en båd, der kun skulle bruges til kapsejlads, lyder opskriften på den 7,51 meter lange og 2,2 tons tunge båd, der ikke har særligt meget sejl på masten.

- Man var mere forsigtig i 70erne med at sætte for meget sejl. Jeg husker vi prøvede at tage hundrede kilo af kølen, men det gik ikke. For over 40 år siden havde vi ikke beregningsformler, som man bruger i dag, derfor havde vi mange prototyper i brug. Det sværeste var faktisk at beregne, hvor meget bådene kom til at veje, forklarer designeren om Drabant 24eren, der lynhurtigt blev populær efter den vandt kapsejladser.

Gert Gerlach ses her under Palby Fyn Cup i sin Drabant 24. Han står bag tusinde Drabanter i forskellige størrelser. Mest solgte var Drabant 22eren fra 1972 med 225 solgte.

Halvtreds solgt på to år

I 1973 og 1974 blev der alene solgt over halvtreds af Drabant 24eren og frem til 1978, hvor produktionen af bådtypen stoppede, efter 165 bygget både.

- Båden kom efter den tungere Polaris Drabant 26, vi ønskede en hurtigere båd til weekendtur, men hvor man også kunne tage fire personer på sommerferie. Min gode ven Ole Holst Christensen var sammen med mig primus motor, fortæller Gert Gerlach, der startede G. G. Bådeværft i 1968 og først i 2006 blev værftet lukket efter op mod tusinde bygget Drabanter. Flere af Drabanterne blev dog også bygget hos på Tony Nillings Bådeværft i Aarhus. Her blev især Polaris Drabant 26eren bygget.

Gert Gerlach blev selv uddannet bådebygger på Hobro Bådevæft, men i 1960erne nåede han også at  arbejde på de prominente bådværfter Børresen Bådebyggeri, Walsteds Bådeværft og Molichs Bådebyggeri, før  han som 28-årig åbnede sit eget bådeværft, hvor der typisk var fem-seks ansatte.

Fra 38 til 24 fod

Fra 1984 til 1995 sejlede bådebyggeren i sin Drabant 38, der kom til verden i 1984 som den sjette ud af syv Drabant-modeller. Og Lynæs-sejleren var virkelig aktiv i den velsejlende båd, hvor han bl.a. vandt Gotland Rundt overalt efter handicap, men derefter begyndte han igen at sejle Drabant 24, som Gert Gerlach har renoveret.

Skrog og dæk er malet og apteringen er fornyet uden en indersektion, som der er på de andre Drabant 24ere. Og selvom Drabant 24eren er lille, uden ståhøjde og toilet, synes sejleren godt om det primitive set-up. Båden bruges dog kun til kapsejlads.

- Vi har en spand som toilet og gode søkøjer, så vi kan sove til luv, det er guld værd, bare lige at komme ned og sove en time under en Fyn rundt. Søkøjer er faktisk mit speciale med Drabanterne. Men ellers kan jeg lide at sejle en så lille båd fordi at man er mere i kontakt med båden, fornemmelsen af at sejle er sjovere, jeg har prøvet at sejle i en Dehler 41 og det er kedeligt. Samtidig er en 24 fods båd mere handy og sejlene er lettere at hale, forklarer Gert Gerlach, der også nåede at bygge og designe en GP 1000 med designer Arne Borghegn, en Drabant One Off, som han blandt andet tog overaltejr med i Sjælland rundt, i starten af det nye årtusinde, men den blev siden solgt.

Drabant 24 fra 1972
Længde 7,47 m
Vandlinje 6,78 m
Bredde            2,53 m
Dybgang  1,53 m
Vægt   2.120 kg
Kølvægt          950 kg
Storsejl  13,32 m
Fok   13,02 m
Stormfok  7,00 m
Genua   19,32 m
Spiler   35,91 m
Bygget hos G. G. Bådeværft i Hundested
Antal bygget   165 stk.
Sidst bygget 1978
Brugtpris fra 15.000 kr.
Nypris 1972  45.000 kr.

Drabanter Gert Gerlach har bygget

1968: Drabant 22 - 225 bygget

1970: Polaris Drabant 26 – 320 bygget

1972: Drabant 24 – 165 bygget

1974: Drabant 33 – 45 bygget

1978: Drabant 21 - 10 bygget (Drabant 22-skrog, men med negativ hæk - og med flushdæk)

1978: Drabant 30 - cirka 40 bygget

1980: Drabant 27 – 95 bygget

1983: Drabant 38 – 55 bygget

1989: Drabant 330 – cirka 15 bygget

Gerlach og mandskab i Lillebælt, før kuling kom i Palby Fyn Cup 2015. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader