Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Sejleren kan med folien redesigne bådens æstetiske udtryk. Foto: Yachtwrapping
Kort Nyt
Folien kommer i et hav af farver og kan desuden specialfremstilles, hvis kunden ønsker det. Foto: Yachtwrapping
Kort Nyt
I to forskellige varianter kommer folien, der således kan fås i en standard- og premium-version. Foto: Yachtwrapping
Kort Nyt
For medarbejderne er folien at foretrække fremfor de langt mere skadelige malinger. Foto: Yachtwrapping
Kort Nyt
Også interiøret ombord kan folieres. Eksempelvis hvis lakken milter, eller sejleren ønsker at opnå et lysere look. Foto: Yachtwrapping
Kort Nyt
Thomas Flarup viste folien frem på Boat Show i Fredericia, hvor flere besøgende udviste interesse for produktet. Foto: Sara Sulkjær

Drop polermaskinen: Vedligeholdelsesfri folie er det nye, mener iværksætter

Om tre-fem år er folien et anerkendt og anvendt produkt blandt lystsejlere, forklarer Thomas Flarup, direktør i Yachtwrapping. For 1/3 del af prisen, det koster at få malet fribordet, kan det samme område, ifølge firmaet selv, pakkes ind i folie.

Af Sara Sulkjær |

Temperaturen har netop krydset de magiske fem grader. I bagagerummet står bøtten med årets bundmaling side om side med pensler, polermaskine og varme handsker.

For mange sejlere et velkendt scenarie, når forårssolens første stråler genert titter frem og leder den sejlhungrende bådejer mod flere timers kølig forårsklargøring på havnen.

Et fast programpunkt, der tænder julelys i en del sejlerøjne, men efterlader den anden halvdel med opgivende miner i en sofa, der føles mere tillokkende end nogensinde før.

- For den gruppe er folien et oplagt alternativt. Her er intet vedligehold. Det eneste, du skal gøre, er at tørre folien over med en klud for at fjerne det skidt, der uundgåeligt vil sætte sig på overfladen, forklarer Thomas Flarup, direktør og medstifter af Yachtwrapping, der folierer lystbåde.

Et æstetisk nyt udtryk

Firmaet har netop fejret sin første fødselsdag efter et år, der har bragt Flarup, makkeren Rasmus Fredin og de miljøvenlige folier hele vejen fra Danmark til Frankrig, Italien, Spanien og Kroatien. 

Her har de i fællesskab med lokale samarbejdspartnere givet en hjælpende hånd til bådejere, der typisk efter utallige timer med poleringsmaskinen i hånden har opgivet at se bølgerne spejles i et blankt fribord.  

- Der er ofte to grunde til at skifte malingen ud med folie: Enten ønsker man at give båden et æstetisk nyt udtryk, eller også er man træt af at polere fribordet og bundmale hvert år, forklarer Thomas Flarup til Minbaad.dk.

I stedet kan sejleren læne sig tilbage i sofaen de næste fem til otte år, hvis skroget under vandlinjen er folieret, mens levetiden for folien på fribordet er fastsat til mellem syv og tolv år, alt afhængig af den valgte folietype.

Repareres med lap

Kommer sejleren alligevel til at længes efter forårsdagene på havnen i malertøj, er folien reversibel, således at den kan afmonteres, uden at der forårsages skader på båden. 

Skader, som bådejeren heller ikke skal frygte rammer folien, når båden eksempelvis manøvres i havn i hård vind. 

- Der skal virkelig noget til, før det går i stykker. Selvfølgelig kan man sejle voldsomt mod en pæl i havnen, men da kan folien repareres med en lap, lover Flarup og viser Minbaad.dk’s udsendte, hvordan det selv med en hård stålbørste er yderst vanskeligt at fremprovokere nævneværdige skrammer i folien.

Samtidig anvendes solens varmestråler til at udligne eventuelle småridser i folien, der, hvis den monteres på fribordet af en 30 fod lang sejlbåd, typisk vil koste ejeren omkring 21.300 kr.: 

- Det er kun omkring 1/3 del af, hvad du må give for at få malet fribordet. Desuden er det også en pakkeløsning, hvor professionelle kommer og monterer folien, fortæller Flarup og afviser, at det manglende salg af folie til private har en salgsmæssig bagkant: 

- Det tager mange år at lære, og vi vil ikke risikere, at sejlere opnår dårlige resultater, både for deres egen, for vores brand og for leverandørernes skyld, forklarer direktøren, der til daglig er bosat i Frankrig.

Anerkendt af store værfter

På dansk jord tager Rasmus Fredin, der har over tyve års erfaring med folieindpakning, hvoraf de sidste seks er tilbragt i bådebranchen, sammen med Jakob Jensens Bådeværft sig indtil videre af monteringen. 

Yachtwrappings ambitiøse Danmarksplan strækker sig dog fra Skagen i nord til Gedser i syd, og håbet er derfor, at det indenfor kort tid vil være muligt at indgå et partnerskab med yderligere fem værfter, der kan opretholde den korte monteringstid på én-to dage:

- Nogle private bådejere har svært ved at forholde sig til folien, men hos de store værfter er det et anerkendt produkt. Vi har testet folien i flere år, understreger Thomas Flarup.

Tests, der alle har vist, at folien holder. Ikke kun i det kolde nord, men også i Det Indiske Oceans høje vandtemperaturer står foliens form og farve skarpt gennem hele den forsikrede levetid:

- Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at folien om tre-fem år bliver almindelig anerkendt. I 2020 vil vi allerede se, at mange sejlere skifter malingen ud med folieindpakningen, slutter den overbeviste iværksætter.

Hør mere om folien, når Jakob Jensens Bådeværft i København holder åbent hus den 23. marts kl. 10.00-15.00. Desuden gives der yderligere oplysninger i videoen her samt i Minbaad.dk's optagelser herunder:

Frivillig bådfører på en RIB under America's Cup i New Zealand?

Kom tæt på begivenheden, når de foilende enkeltskrogsbåde, svæver over vandet i 2021 i Auckland. Nu søger Royal New Zealand Yacht Squadron bådfører.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Kapløb søndag: Kl. 17.00 frigives 450 startnumre til Silverrudder

Går alt som ventet, bliver der kamp om pladserne, når tilmeldingen til 2019-udgaven af verdens største solosejlads åbner søndag kl. 17.00. Forhåbentlig er markedet ikke mættet for solosejladser, fortæller stævneleder Ole Ingemann i interview med minbaad.dk.

Links til andre sites