Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Drabant 38-sejlerne ses her under sejlads i Assens, hvor båden hører hjemme. Privatfoto
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Sådan så hækken ud før den ændret. Nu er det langt lettere at bade fra båden. Foto: Rosenlund
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Ægteparret Tine og Christian Rosenlund fra Assens er vældig glade for deres 'nye' båd.
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Her ses en elegant badestige. Foto: Troels Lykke
Kapsejlads
Henning Bøgh fra Walsteds Bådeværft på Thurø rådgav ægtepar, men værftet stod for det meste af renoveringen af Drabant 38eren, der fik nyt dæk og nye beslag som det ses. Foto: Troels Lykke
Kapsejlads
Der kom ny badeplatform på Drabant 38eren. Det kostede 70.000 kroner. Foto: Troels Lykke
Kapsejlads

Assens-sejlerne Rosenlund fik opgraderet Drabant 38 efter renovering hos Walsteds Bådeværft

Køb en ny båd eller opgrader en ældre. Ægteparret Tine og Christian Rosenlund fra Assens valgte det sidste, da de over flere måneder satte deres Drabant 38 i flot stand hos Walsteds Bådeværft på Thurø. Planen er at sende båden på skib til New Zealand i 2024.

Af Troels Lykke |

I alt har sejlerparret brugt 600.000 kroner til materialer og lønninger hos Walsteds Bådeværft for at få båden til at skinne og virke langt bedre, end den danske klassiker fra 1987 gjorde tidligere.

- Balanc-sine, som hun hed tidligere, er jo vores drømmebåd. Vi synes, den sejler godt og er smuk. Det får vi også at vide, når vi sejler rundt i havnene, folk stopper op. Vi gav knap 400.000 for båden for fem år siden, og alt i alt står den os i 1,2 mio. kroner, men så er der også nye Elvstrøm EPEX-sejl, nye B&G-instrumenter, ny løjgang, kompas, blokke, teakdæk og meget andet. Skulle vi eksempelvis købe en Luffe 40.20, skulle vi slippe 3 mio. kroner, siger Tine til Minbaad.dk.

Assens-sejlerne arbejdede også hos Walsteds

Renoveringen foregik i et samarbejde med det sydfynske bådværft, der fiksede de krævende ting, mens Assens-sejlerne selv afmonterede det gamle dæk, som i stedet fik nyt teakdæk på.

Sejlerne sleb også selv bunden ned og afmonterede dæksbeslag og luger, ligesom de selv pudsede rustfrit stål om bord.

Diverse stuverum malede de også i gulv-epoxy på båden, som de købte i 2016. En båd, som især Tine Rosenlund var forelsket i, ikke mindst efter hun havde gastet på selvsamme velsejlende båd.

Walsteds rådgav undervejs

- Henning Bøgh (værkfører hos Walsteds, red.) fortalte os, hvad vi godt selv kunne lave på båden for at spare penge. Han bad os blandt andet om selv at polere vores plexiglasluger med korn 500, 800 og til sidst korn 1500 og derefter polere dem op med Rub 10. Det var grænseoverskridende at gøre, for det så helt forkert ud i starten, men til sidst skinnede lugerne som nye og blev helt blanke igen uden ridser, forklarer 46-årige Tine Rosenlund, der som sin mand arbejder i IT-branchen.

- Henning var bare en super god rådgiver, og har givet os en masse tips undervejs. Det har jo været en totalrenovering, påpeger 41-årige Christian Rosenlund og fortæller, at man fremover vil opbevare båden hos Walsteds om vinteren, så båden holder sin stand.

Han forklarer videre, at når snakken faldt på rig og sejl, indhentede ægteparret værdifuld og kompetent sparring fra sejlmager Henrik Boye samt Frank fra Riggerne, som begge holder til i Svendborg.

Ny åben badeplatform

En søventil blev desuden flyttet, så man lettere kan komme til den. Og der kom også en ny, mindre holdingtank i båden. Den blev flyttet fra forkøjen og ud til toilettet og placeret over vandlinjen, så tyngdekraften nu hjælper til, når tanken skal tømmes. Samtidig blev der etableret dækstømning på båden. 

- Den sørste ændring var nok, at vi fik en ny badeplatform. Den er nu åben, og man kan komme ud og bade, men vi fik mest lavet den på grund af sikkerheden. Det er nemmere at hjælpe hinanden op, når man kan stå nede på badeplatformen, forklarer Tine Rosenlund om den nye badeplatform, der alene står i 70.000 kroner. Dyreste forbedring var imidlertid teakdækket.

Motoren, den originale Yanmar, beholdes. Den fejler ikke noget, ifølge deres faste mekaniker, og har kun gået 1500 timer.

Drømmer om sejlads i New Zealand

Planen er, at ægteparret vil immigrere til New Zealand i 2024 - men de vil ikke sejle båden derned.

- Det vil slide alt for meget på båden, så vi sender den med skib, er planen. Det koster godt nok 200.000 kroner, men når det er ens kæreste eje, betyder det jo ikke noget, siger Christian Rosenlund og smiler.

- Vi skal jo ikke sælge den om fem år, det er en båd for livet. Vi drømmer om at sejle ud i Stillehavet i Fransk Polynesien, supplerer Tine.

Lige nu holder Assens-sejlerne så meget af at være på båden, at de i praksis bor på den, mens den er i vandet.

Forbedringer på Drabant 38'eren ”The Balance” fra Assens

Nyt teakdæk, inkl. cockpit, badeplatform og garage
Ny badeplatform
Lakeret om læ
Nyt dæksudstyr, løjgang, skødeskinner, blokke
Nye klamper
Nye skroggennemføringer
Kølbolte og osmose tjekket
Kantsyede ”click-på” tæpper.
En række forbedringer på rig inkl. ny kick.
Instrumenter.
Dieselkomfur (ingen gas ombord).
LED Lamper i kahytter og salon.
Ekstra koøjer i agterkahyt ind mod cockpit.
Dybdepolering fribord og overbygning.
Inspektionsluge tilføjet ståltanken til vand.
Ror rettet op. 
Søvandsfilter flyttet til agterstuverum og dermed over vandlinje.  
Komplet ny vandinstallation inkl. Haner, eksl. Ståltank). 
Lukket diverse huller i aptering fra elektriske enheder. 
Ny motorkassetopplade.
Nye søgelændere eksl. Sceptre.
Nyt toilet og slanger.
Ny rustfri stålafdækning til bagside af motorpanel.
Nye batterier.
Springklamper tilføjet.

Er der spørgsmål til renoveringen angående Drabant 38 er der hjælp at hente på Facebookssiden for Drabant 38'ere 

content-loader
content-loader
content-loader