Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Beneteau First 45 sank på 14 meter dybt vand i det sydvestlige Australien, 2,5 kilometer fra kysten, hvorfor de lokale dykkere fra Offshore Moorings WA skal få båden til kysten. Foto: Offshore Moorings WA
Kort Nyt
En dykkerinspektion viste at kølen på Beneteau 45 var løs og knap fastgjort. Foto: Offshore Moorings WA

Beneteau-ejer forsvarer værftet efter løs køl på Beneteau First 45 i Australien

- Både bygges til at sejle i og ikke til at sejle på grund. Gør man det, går de i stykker, ligesom biler, når man rammer en anden bil med fart, forklarer Beneteau-ejer fra Egå, Michael Sørensen, der føler sig helt tryg i sin båd.

Af Troels Lykke |

Flere sejlere har travlt med at kritisere de store, masseproducerende værfter, efter det forleden kom frem, at en Beneteau har mistet kølen i Australien.

En kritik, som Beneteau-sejler Michael Sørensen angriber i et læserbrev: 

INGEN - og jeg gentager igen INGEN - af de masseproducerede både taber kølen uden, at der er gået noget forud, som enten er direkte eller sket tidligere uden, at det er blevet udbedret eller udbedret for dårligt.

Det er fakta, når ulykkerne er blevet efterforsket, og værste tilfælde, der dræbte fire på Atlanten, kostede ejeren en straf for manddrab på grund af manglende udbedring af flere grundstødninger.

Kæmpe produktion fra de store værfter

Jeg kan se nogle rose X-Yachts og Hallberg-Rassy, og ja, de er da super fine både, hvor jeg eksempelvis synes godt om de gamle X'er med stålbundsramme, der også havde fat i røstjernene.

Men Beneteau, Jeanneau, Dufour, Hanse, Bavaria, Dehler med videre sender flere både på vandet om ugen, ja, måske om dagen, end eksempelvis X-Yachts gør om året.

Bavaria er nok den monohull-bådfabrikat, der i øjeblikket bringer flest mennesker rundt om jorden, hvor Lagoon sandsynligvis tager førstepladsen blandt flerskrogsbåde.

Bygges ikke til at gå på grund

Både bygges til at sejle i og ikke til at sejle på grund - og gør man, går de i stykker, ligesom biler, når man rammer en anden bil med fart.

Nogle tåler mere, andre mindre. Men vi kan ikke alle køre i Range Rover, og uden konsum-bådene ville vores havne være tomme og rent statistisk, synker der nok 1000 gange flere både af andre årsager, end der er både, der taber kølen.

Sejlerhilsner
Michael Sørensen

X-Yachts sejler fortæller om X-Yachts' stålramme til kølen:

X-Yachts-sejler Eric Blichfeldt fra Kolding skriver på Facebook om X-Yachts' kølkonstruktion:

- Ingen X-båd har nogensinde mistet kølen. Når man sejler i urolig strømsø og i kombination med færgebølge, som vi gjorde sidste sommer, går tankerne til sejleren og ingeniøren Niels Ditmar, X-Yachts, der cirka år 1984, hvor bådene passerede 40 fod, opfandt og konstruerede de første jernrammer til opspænding af kølen i en sejlbåd. En konstruktion, der viste sig at være helt fantastisk og forsøgt kopieret af mange sejlbådsproducenter.

content-loader
content-loader
content-loader